וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוחצנים או רגישים? האופי שלכם יכול לקבוע איך המוח יזדקן

עודכן לאחרונה: 24.4.2022 / 8:59

תכונות האופי והאישיות שלנו הם מה שאנחנו צריכים לחיות איתו את כל חיינו, לטוב ולרע, אבל מתברר שלכמה מהן יש יכולת לקבוע באיזה אופן המוח שלנו יזדקן כשנתבגר

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

תכונות אישיות מסוימות עשויות להיות גורם מפתח בשאלה אם אנשים מפתחים פגיעה קוגניטיבית קלה בשלב מאוחר יותר בחיים, כך מצא מחקר חדש.

להיות יותר מצפוני ומוחצן מונע פגיעה קוגניטיבית קלה יותר, בעוד שרמות גבוהות יותר של נוירוטיות מגדילות את הסיכויים לירידה קוגניטיבית, כך על פי מחקר שפורסם ביום שני בכתב העת Journal of Personality and Social Psychology.

"תכונות אישיות משקפות דפוסי חשיבה והתנהגויות מתמשכים יחסית, שעלולים להשפיע באופן מצטבר על מעורבות בהתנהגויות ובדפוסי חשיבה בריאים ולא בריאים לאורך כל החיים", אמרה העורכת הראשית טומיקו יונדה, פוסט-דוקטורנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת ויקטוריה בקנדה. "הצטברות חוויות לכל החיים עשויה לתרום לרגישות למחלות או הפרעות מסוימות, כגון פגיעה קוגניטיבית קלה, או לתרום להבדלים אינדיבידואליים ביכולת לעמוד בשינויים נוירולוגיים הקשורים לגיל", אמרה.

שבץ מוחי. ShutterStock
תכונות שמשפיעות על המוח באופן מצטבר. אולטרה סאונד מוח/ShutterStock

למרות שהקשר הזה נראה בפרקטיקה הקלינית, קשה לדעת מהי "התרנגולת או הביצה", אמר לאתר CNN ד"ר ריצ'רד איזקסון, מנהל המרפאה למניעת אלצהיימר במרכז לבריאות המוח באוניברסיטת פלורידה אטלנטיק. "תכונות ספציפיות עשויות להגביר את הסיכון עקב התנהגויות לאורך חיים שגורמות לאדם לפתח ירידה קוגניטיבית או מחלת אלצהיימר, או שיכול להיות יותר תפקיד ביולוגי ישיר הקשור לפתולוגיה מוקדמת של המחלה", אמר אייזקסון, שלא היה מעורב במחקר.

"נוירוטיות היא ספציפית תכונה אחת שעולה על הדעת, וגם מטא-אנליזות מהעבר הראו זאת. הרהור ודאגה קשורים לנפחי מוח קטנים יותר", הוסיף. "לא ברור אם מסלול הלחץ/הדלקת העצבים מניע את זה. סמן ביולוגי לא באמת קיים לזה אז שקשה להוכיח אותו".

המחקר שהתבסס על "חמש התכונות הגדולות" - תכונות בעלות השפעה ניכרת על אישיות האדם ועל האופן שבו הוא מתנהג, הראה כי אנשים עם ציון גבוה על מצפוניות או ציון נמוך בנוירוטיות היו בעלי סיכוי נמוך יותר באופן משמעותי לפתח פגיעה קוגניטיבית קלה במהלך המחקר, אמרה יונדה. כל שש נקודות נוספות שאדם צבר בסולם מצפוניות "קשורים לירידה של 22 אחוזים בסיכון למעבר מתפקוד קוגניטיבי תקין לליקוי קוגניטיבי קל", אמרה יונדה.

המשמעות היא שאדם בן 80 עם מצפון גבוהה יחיה שנתיים נוספות ללא בעיות קוגניטיביות בהשוואה לאלה שקיבלו ציון נמוך על אותה תכונה, אמר המחקר. נראה כי היותו מוחצן ומעורב חברתית מציעה שנה נוספת של חיים ללא דמנציה, אמר המחקר. זה גם חיזק את יכולתו של אדם לשחזר תפקוד קוגניטיבי תקין לאחר שקיבל אבחנה קודמת של ליקוי קוגניטיבי קל, אולי בשל היתרונות של סוציאליזציה (חברות).

עם זאת, ככל שרמות הנוירוטיות עלו, כך גם עלה הסיכון לירידה קוגניטיבית: כל שבע נקודות נוספות בסולם "נקשרו לעלייה של 12 אחוזים בסיכון", אמרה יונדה, מה שעשוי להיו מתורגם לאיבוד של שנה של בריאות קוגניטיבית לפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully