וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שאתם צריכים לשחק יותר עם הילדים שלכם

ד"ר סוזי קגן

עודכן לאחרונה: 13.4.2022 / 7:26

רוב ההורים יודעים שחשוב לשחק עם ילדים, אבל בפועל רק 33 אחוזים מהם מקדישים זמן למשחק כזה. מומחית מסבירה מה הילדים שלכם ירוויחו ממשחק - ואילו משחקים עדיפים

אנחנו עומדים בפני ימים ארוכה של חופשת פסח עם הילדים, והמון הורים תוהים איך הם ימלאו את כל הזמן הפנוי הזה. ההמלצה שלנו: לכו על משחק פשוט. משחק משותף עם הילדים הוא קודם כל ולפני הכל, מנגנון נפלא לחיזוק הקשר בין הורים וילדים. בני משפחה המשחקים יחד מצליחים לתקשר ביניהם בצורה איכותית, ליהנות האחד מחברתו של האחר ולהשיג שיח רגשי.


פסח 2022: מדריך טיולים, מסלולים ואירועים

פסח 2022 - מתי ליל הסדר ומהם זמני כניסת ויציאת החג

אירועים, פסטיבלים, ופעילויות בחינם למשפחה בפסח 2022

ואף זה נשמע מעט מובן מאליו, יש לא מעט הורים שלא משחקים עם ילדיהם. בסקר שערכה דיסני ישראל בקרב כ-500 הורים לילדים בגילאי 0-12, עולה כי 95 מהם מהם מסכימים כי משחק עם הילדים תורם להתפתחות הילדים, אך רק 33 אחוזים מההורים מקדישים זמן למשחק עם ילדיהם. הזמן הממוצע למשחק שבין הורים עם הילדים הוא כ-45 דקות בלבד ביום בקרב ילדים עד גיל 5, ובקרב ילדים בוגרים יותר, המספר צונח לכשעתיים שבועיות בלבד.

טאקי. יניב גרנות, מערכת וואלה!
זה דורש זמן, ולהרבה הורים חסר מהמשאב הזה. טאקי/מערכת וואלה!, יניב גרנות

חסך בזמן, שהוא משאב חשוב, הוביל לכך ש-43 אחוזים מההורים שנשאלו בסקר, מדווחים כי הם מתגעגעים לתקופת הסגרים בזמן הקורונה, בהם היה להם יותר "זמן משפחה".

עוד בוואלה!

משחקי בית פשוטים שמעשירים את השפה של ילדים

לכתבה המלאה

למה כך כל חשוב למצוא זמן למשחקים?

מבוגרים מביעים את עצמם באופן טבעי במילים, אך פעוטות וילדים מביעים את עצמם בצורה הטובה ביותר באמצעות משחק. לצעצועים שהם בוחרים ישנה משמעות, וכך גם לאופי המשחק שלהם.

המשחקים יכולים להיות במספר סגנונות. לדוגמא, כשילדים משחקים במשחקי דמיון עם הורה, מתרחשים דברים מופלאים. הילד מביא את רעיונותיו מעולם התוכן הפנימי, מניסיונו, מחוויותיו, ממציא ומשחק. להורה, זוהי הזדמנות נפלאה לכבד את החשיבה והדמיון של הילד ואף לקבל הצצה לעולמו הפנימי.

למשחקים יש גם תפקיד משמעותי בהתפתחות כישורי הילדים. כך לדוגמא, משחקי 'כאילו' ברובם הם חיקוי המציאות. העמדת פנים היא הדרך של ילדים לבטא את המודעות העצמית שלהם, זו גם תחילתה של התפתחות חוש ההומור והשעשוע. לכן לא כדאי להיות רציניים כל כך כשמשחקים ב'כאילו'. כדאי לשתף פעולה, להצחיק, להתעניין, לחזק את הילדים בבחירה שלהם. גם לצעצוע שהילדים בחרו יש משמעות, זוהי דרכם לחקור ולהתנסות וכדאי לתת להם להתעמק בו.

אבא ובת משחקים בתחפושות. ShutterStock
כשילדים משחקים במשחקי דמיון מתרחשים דברים מופלאים. אבא ובת משחקים/ShutterStock

דונלד ויניקוט, פסיכואנליטיקן הבריטי, טען כי היכולת להתרכז במשחק מבשרת על תחילתה של היכולת להתרכז במחשבות, שלב חשוב בהתפתחות הילד. התפתחות המחשבות והקוגניציה מתורגמות אצל רבים למשחקי הקופסא שגם קלים לשימוש עבור ההורים. הם מאפשרים את המעקב אחרי כללים וחוקיות, הבנה של מושג "המתן לתורך" וגם שיפור של היכולת להתמודד עם כשלונות והפסדים שכל כך קשה לילדים צעירים רבים.

מזג האוויר הטוב של ישראל מעודד גם את השהות מחוץ לבית. ואולם, בפארק לרוב מתחלק הקשר בין ההורה והילד לעוד אנשים המצויים שם. הילדים בפארק יבחרו בדרך להיפגש עם חבריהם, ועל הספסל ישבו ההורים, כך שההזדמנות למשחק משותף שמעמיק את הקשר בין ההורה לילד, מתפספס. לכן, אל תוותרו גם על משחק בבית.

בכל אחד מהרכיבים - משחק קופסא, משחק דמיון או משחק בפארק - על ההורים לנצל את האפשרות הניתנת להם להקשיב לעולמו הפנימי של ילדיהם ללא ביקורת או שיפוטיות. ויותר מכל, להשתמש במשחק כדי להעצים את הילד - על יכולותיו, כשרונותיו ועוד תכונות המתגלות במשחק. אם אתם מוזמנים לעולם המשחק של הילד, הזדרזו לשתף פעולה כי תיכף הוא גדל, ובני גילו יהפכו למועדפים על פני ההורים, אז תיהנו מזמן המשחק עם הילדים כי אין שני לו.

ד"ר סוגי קגן היא ראש בית הספר לפסיכותרפיה במשחק ומרצה בינלאומית בתחום הטיפול דרך צעצועים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully