וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המחקרים והאזהרות, השימוש במסכים בקרב פעוטות גדל משמעותית

מחקרים חדשים מציגים נתונים מטרידים לגבי החשיפה למסך אצל הילדים, לפיהם היא מתחילה בגיל מוקדם יותר. לפי הנתונים זמן המסך בקרב פעוטות זינק בארצות הברית, וגם הילדים בקנדה חורגים משמעותית מהמלצות ארגון הבריאות העולמי

גיף בוב ספוג צופה בטלוויזיה. Giphy
הילדים נחשפים לזמן מסך ממושך מהמומלץ, ומגיל צעיר יותר. גיף בוב ספוג מול טלוויזיה/Giphy

בשנים האחרונות נעשים מחקרים רבים במטרה לנסות לקבל תשובה על השאלה שרובנו חוששים ממנה: האם השימוש המואץ שלנו בטכנולוגיה יחזור אלינו כמו בומרנג בעתיד, ויפגע בגוף או במוח שלנו? המחקרים כבר מראים שחשיפה ממושכת למסכים פוגעת בנו, ובעיקר בילדים שלנו. היא משפיעה על ההתפתחות הקוגניטיבית שלהם, על בריאות הגוף וגם על מצב הרוח. ולמרות כל הנתונים והממצאים הללו, שמתפרסמים בתדירות גבוהה, השבוע פורסמו במגזין JAMA Pediatrics שני מחקרים חדשים שמראים נתונים מדאיגים לגבי הרגלי השימוש במסכים בקרב פעוטות.

המחקר הראשון הראה שזמן המסך בקרב פעוטות בני 12 חודשים עד שלוש שנים זינק בארצות הברית. במסגרת המחקר נשאלו כמעט 4,000 אימהות מצפון מדינת ניו יורק על הרגלי השימוש במסך אצל ילדיהם הפעוטים בגיל 12, 18, 24, 30 ו-36 חודשים. התשובות שהן נתנו הושוו בהמשך לתוצאות של שאלות דומות שנשאלו כאשר הילדים היו בני 7 ו-8 שנים. הממצאים הראו שהשימוש היומיומי של ילדים בטלוויזיה, מחשבים ומכשירים ניידים גדל פי שלושה מגיל 12 חודשים לשלוש שנים, ועבר מממוצע של 53 דקות בגיל 12 חודשים ליותר מ-150 דקות. מבין הנחקרים, הילדים שבילו הכי הרבה זמן מול המסכים היו הבכורים לאימהות שלהם, תאומים, ילדים שטופלו בבית ולא במסגרות כמו מעון או גן, וילדים שהוריהם הגיעו רק באופן חלקי לבית הספר.

אדווינה יונג, חוקרת בכירה במכון Eunice Kennedy Shriver לבריאות הילד ברוקוויל ארה"ב, פרסמה בהצהרה לעיתונות: "התוצאות שקיבלנו מראות שהרגלי צפייה במסך מתחילים בגיל מוקדם. הממצאים מצביעים על כך שהתערבות להפחתת זמן המסך תהיה בעלת סיכוי טוב יותר להצליח כשהיא תוצג בשלב מוקדם".

אמא ותינוק שוכבים על הרצפה ומצלמים סלפי. ShutterStock
המחקר מצא שזמן המסך של הפעוט קשור לשימוש ממושך של אמו. אמא, תינוק וסמארטפון/ShutterStock

המחקר השני נערך בקרב ילדים בקנדה ומצא שיותר מ-79 אחוזים מהפעוטות בגיל שנתיים, וכמעט 95 אחוזים מהילדים בגיל 3 חרגו באופן משמעותי מהנחיית ארגון הבריאות העולמי (ה-WHO) לא לחשוף ילדים בגילאים אלה ליותר משעה ביום של תכניות איכותיות לגילם. במחקר נעשה שימוש בנתונים שנאספו על זוגות של אם וילד ממחקרים משפחתיים שנעשו באוניברסיטת קלגרי הקנדית. נמצא כי שימוש יתר של ילדים במסכים נקשר בעקביות לשימוש מוגזם במסך של האם, במיוחד לאימהות שטיפלו בילדם בבית. על פי החוקרים, הנתון הזה עשוי להקשות על ההורים להגביל את מעורבותו של ילדם במסכים ולבנות תכנית שימוש לכל המשפחה. "זה כולל קידום הזדמנויות למעורבות תקשורתית משותפת; החלטה מתי, איפה וכמה זמן אפשר להשתמש במסכים; חיזוק הצורך בשינה, בפעילות גופנית ובאינטראקציות נטולות מכשירים", נטען במחקר.

אז מה המינון המומלץ?

כאמור, ארגון הבריאות העולמי ממליץ על אפס זמן מסך לתינוקות מתחת לגיל שנה, ומעודד משחק אינטראקטיבי אתם על הרצפה מספר פעמים ביום, כולל לפחות 30 דקות פעילות על הבטן. כאשר התינוקות אינם פעילים, הארגון מעודד את המבוגר המטפל לקרוא ולספר סיפורים לילדים. לגבי ילדים מגיל שנה עד 4, ההמלצה היא שלא יהיו מול מסכים יותר משעה ביום ובאופן כללי - "פחות זה טוב יותר". זמן המסך צריך להיעשות עם מעורבות ההורה או מבוגר מטפל אחר, אבל במקום זה, חשוב יותר להקפיד שילדים בגיל הזה יקדישו לפחות שעה ביום לפעילות גופנית בינונית עד נמרצת. כמו כן, חשוב לתת להם לישון בין 10-14 שעות שינה איכותית בלילה.

על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (ה-AAP), תינוק מתחת לגיל 18 לא צריך להיחשף כלל למסך פרט לאינטראקציות משפחתיות פנים אל פנים. ילדים בין 18 חודשים לגיל 5 צריכים להיחשף רק לשעה ביום, רצוי עם הורים או מטפלים המקיימים עימם קשר רלוונטי לתוכן שעל המסך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully