וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קר שם בחוץ: משחקי בית פשוטים שמעשירים את השפה של ילדים

ד"ר ליאורה מוס לוי, מאמר אורח

3.12.2018 / 7:26

בימי החורף הקרים הורים רבים נאלצים למצוא פתרונות יצירתיים כדי להעסיק את הילדים שלהם. ובכן, יש לנו בשורות: מצאנו משחקים מהנים שגם יעזרו לילדים לפתח שפה עשירה יותר (וגם לא יעלו לכם שקל)

ילדים משחקים בארגז קרטון. ShutterStock
הקסם שבפשטות. ילדים משחקים בארגז קרטון/ShutterStock

החורף סופסוף כאן והורים וילדים רבים כבר פחות יכולים לצאת ולבלות את אחר הצהרים בגן המשחקים. אילו משחקים כן אפשר לשחק עם ילדים צעירים במקום לבלות עוד שעות מול המסך, וכיצד המשחקים הללו יכולים גם לשמש להעשרה שפתית וחברתית? הכנו בעבורכם מדריך למשחקים שיסדרו לכם את החורף, ויעשו טוב לילדים שלכם.

עוד בנושא:
5 משחקים שיתרמו להתפתחות של הילדים שלכם
דיבור ילדותי או ליקוי שפה: מתי צריך לפנות לקלינאית תקשורת?
לומדים בחדר המשחקים: כך תפתחו את השפה של הילד

להפוך את הבית למגרש משחקים

אתם יכולים ליצור מגוון רחב מאוד של משחקים מפריטים שונים שכבר יש בבית, ובכך להפוך את הבית לאטרקציה.

אוהלים ביתיים
מגיל הליכה אפשר לבנות בבית אוהל באמצעות שמיכה, כסאות וכריות, ואפשר גם להשתמש באוהל קנוי. בזמן בניית האוהל, ניתן לעבוד על השפה: לשאול ולהסביר לילד לאילו פריטים אנו זקוקים על מנת לבנות את האוהל. אפשר לומר לילד: "בוא ניקח שמיכה, מקל של מטאטא, בגדים, סדינים, פוך וכריות. עכשיו כשיש לנו את כל הפריטים להם אנו זקוקים כדי לבנות אוהל - בוא תגיד לי מה ההבדל בין הפריטים: מה קל / מה כבד? מה לשים מתחת ומה לשים מעל?", כך נתאמן על שמות עצם ומושגי מרחב כיוונים (קרוב- רחוק, למעלה- למטה), מושגי גודל (גדול מ, קטן מ, בינוני: בין לבין), מושגי זמן (זכירת רצף מאורעות), וגם סיבה ותוצאה ופתרון בעיות כשחסרים פריטים או כשלא בטוחים מה לשים.

ילד משחק באוהל ביתי. ShutterStock
הכניסו קצת דמיון לאוהל הביתי שלכם. ילד משחק באוהל/ShutterStock

הכי חשוב הוא לומר את מה שאנחנו עושים, כל הזמן לשתף את הילד בתהליך כדי לפתח כישורי שיחה: האזנה, השבה, מתן תשובות לשאלות, העשרה לשונית, לימוד מילים נרדפות, ובאופן כללי חשיפה לאוצר מילים גבוה וספציפי.

בקרב ילדים בגילאי שנה אפשר לנסות לעודד אותם להגיד מילים בודדות ולדבר אליהם במשפטים קצרים כדי שיהיה להם קל יותר. בגילאי שנתיים ואילך - נרחיב יותר את המשפטים. עם ילדים בני שלוש ומעלה אפשר להכניס דמיון למשחק - לדמיין שאנחנו באוהל ביער למשל.

בניית שווקים
אפשר לבנות מקרטונים או מקופסאות שיש לנו בבית שוק עם מגוון של דוכנים. בדוכנים אפשר להציב פירות וירקות / צעצועים / בגדים ישנים, וכך ללמד את הילדים קטגוריות - פירות, ירקות, בגדים ועוד. דבר נוסף שכדאי לעשות הוא לחלק תפקידים בשוק: מוכר/ קונה.

גם כאן אפשר לתכנן מה לשים ביחד: מה מעל, היכן יעמוד כל דוכן, מי המוכר ומי הקונה ועוד. כך אנו נותנים לילדינו כלים לפיתוח כושר חשיבה עצמאי, מילוי הוראות, הבנת עקרונות בסיסיים, הסקת מסקנות, השוואה, וגם מעשירים אותם במושגי כמות ומרחב, מיון ומתן שם כולל לקבוצה.

אפשר להכניס למשחק גם פיתוח ניצני אוריינות של קריאה וכתיבה ולהכין יחד שלט, לצבוע אותו ולהיות שותפים להכנה שלו, להחלטה מה לכתוב עליו ועוד.

הפיכת הבית למבוך
אתם יכולים לעשות שימוש חוזר בקופסאות, לגזור ולקשט אותם, ולסדר עם עוד כסאות בבית כדי ליצור מבוך. אתם יכולים ליצור מעין מסלול ומבוך בבית שאפשר דרכו להגיע מקצה לקצה. גם כאן יש המון אוצר מילים - לקפוץ מעל/ על, לפני / אחרי, דרך, לימוד הטיות זמנים (עבר, הווה, עתיד) מה כבר עברתי, איפה אני עכשיו, ומה עוד נשאר לי לעבור כדי לסיים את המבוך. רצף הוא דבר שחשוב מאוד בשפה - יש התחלה, אמצע וסוף.

עוד באותו נושא

פחות הוא יותר: למה אתם חייבים להפטר מרוב הצעצועים של הילדים שלכם

לכתבה המלאה

משחקים תוצרת בית

בית בובות או בית גיבורי על
אפשר להכין בית בובות מקרטונים עם קומות ומעלית למשל, לקחת כפתור עם חוט ולהשחיל, ואז ללמוד עוד פעלים כמו: להעלות, להוריד, להדביק, להשחיל ועוד. כך גם נעבוד על המיומנות של הילד במרחב וגם נפתח את החשיבה, כיוון שבמקרה זה עובדים על אבחנה חזותית ושימת לב לפרטים קטנים. בנוסף, כשבונים את הבית אפשר ליצור חלון ואז להיעזר בדפים שונים - וללמוד את ההבדל בין שקוף לאטום, פתח רחב או צר, ועוד.

להקה ביתית
אפשר להוציא את כלי האוכל והסירים להכין מהם כלי נגינה של ממש, וכך לעבוד על אוצר המילים - כמו לתופף, לחלל, להקיש ועוד. עבודה על הכללה על פי תכונות (מה משותף, יוצא דופן) ומיון על פי תכונות (גודל, צבע, צורה).

במשחק זה יש גם קשב שמיעתי - כדי לפתח שפה צריך להקשיב, ואנו משתמשים הרבה בערוץ השמיעתי כדי ללמוד. ניתן לשחק במשחק של חיקוי צלילים בעל פה לפי המוסיקה שיוצאת - אחד מתופף על הסיר והשני מחקה אותו. אפשר גם לחשוב אם הצליל מזכיר לנו חיה מסוימת ולדבר על כך.

להפוך את השגרה למשחק

ישנם ילדים וגם הורים שיש להם פחות זמן או חשק ליצירתיות, וזה בסדר גמור. אפשר לשחק באמצעים פשוטים העומדים לרשותנו בבית, גם כשאנו מקפלים כביסה למשל. זו הזדמנות מצוינת לשתף את הילד. נכון שזה ייקח יותר זמן אבל זו הזדמנות לחשוף אותם לשפה. למשל, לשחק במשחק של התאמות גרביים ואז להשתמש במושגים כמו: מנוקד, פסים, עבה, דק. אצל ילדים גדולים כדאי ללמד עיקר וטפל וארגון.

כביסת תינוקות. ShutterStock
גם כביסה זה סוג של משחק. ילד חמוד בין כביסה תלויה/ShutterStock

אופציה נוספת היא לשלוף מערימת הכביסה בגד ולומר "אני מצאתי חולצה ורודה קטנטונת", להשתמש בתארים פחות נפוצים, ואז לחשוב יחד של מי החולצה? מי בבית אוהב ורוד? ואז גם לתת לילד לתאר מה הוא ראה או מצא. כך אפשר לעבוד על הגדרות ולראות מה הילד יודע או לא, ולסייע לו בפיתוח החשיבה והשפה.

גם את זמן הבישול אפשר להפוך לחוויה מעשירה. ניתן להכין יחד, למשל, ארוחת ערב ואז לדבר על אילו מצרכים אנחנו צריכים כדי להכין את הארוחה. תוך כדי שאנו מכינים, לשתף במה שאנו עושים בפעלים כמו לקלף, לפרוס, לסנן, לרדד, לטגן, לאפות ועוד. במקרה זה, מעבר לאוצר המילים, מתפתחת גם היכולת להתגבר על כישלונות ולפתור בעיות, כמו: נגמר לנו הקמח - מה נשים במקום?

גם כאן ניתן לפתח אוריינות לקראת כתיבה וקריאה, אפשר לפתוח יחד ספר מתכונים, לדפדף יחד ולהצביע על הכותרות ולהראות לילד שאנחנו קוראים. במקרה שאנחנו ממציאים מתכון, אפשר לכתוב יחד את המתכון וליצור ספר מתכונים משותף.

ד"ר ליאורה מוס לוי היא קלינאית תקשורת וסגנית ראש החוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית אחוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully