וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופות שאתם חייבים לקחת אתכם לחו"ל, ואלה שממש לא

ד"ר אורי הראל

עודכן לאחרונה: 4.4.2022 / 7:34

בכל רשימת ציוד לחו"ל מוקדשות גם כמה שורות לתרופות, ובצדק. לקראת חופשת פסח, בדקנו מה אתם חייבים לקחת אתכם במזוודה - ולמה ממש כדאי לשים לב בתקופת הקורונה

דיילת מסבירה מדוע חשוב להעביר טלפונים למצב טיסה/tiktok/cierra_mistt

הימים שלפני הטיסה לחו"ל עמוסים ומבלבלים - רשימות אינסופיות, קניות אחרונות, פישפוש במגירות ובארונות אחר ניירת אינסופית והדברים החשובים שמזמן לא השתמשו בהם (בכל זאת שנתיים ללא טיסות). אחד הדברים השכיחים הנמצאים בכל רשימת ציוד לקראת טיסה הן התרופות אותן אנו רוצים לקחת איתנו.

לא תמצאו משפחה שטסה עם הילדים שלא אורזת תיק עזרה ראשונה שלם הכולל מדחום, תרופות להורדת חום במינונים משתנים, משהו לאוזניים, משהו לשיעול, צינון, גרון ועוד. תופעה מוכרת נוספת היא ההודעות שרצות בקבוצות הוואטסאפ של הבניין או הפייסבוק של השכונה - "למישהו במקרה יש מוקסיפן שלא צריך? אנחנו טסים לחו"ל וחייבים שיהיה לנו למקרה ש". אז זהו, שזה למשל - מאוד לא מומלץ.

פסח 2022: מדריך טיולים, מסלולים ואירועים

לקיחת תרופות יתר לחו"ל זה עניין תרבותי. המחשבה הרווחת היא שכדאי לקחת "לכל מקרה", שלא נתקע, שלא ייהרס הטיול בגלל איזו דלקת אוזניים של הקטנצ'יק. אבל חשוב להבין שגם בחו"ל לקיחת תרופות צריכה להיעשות באופן זהיר ולא על דעת עצמכם.

לקראת עונת הטיסות הבאה עלינו לטובה, הנה הכללים חשובים בכל הנוגע ללקיחת ציוד רפואי:

תיק עזרה ראשונה. ShutterStock
אל תעמיסו את התיק בתרופות. תיק עזרה ראשונה/ShutterStock

תרופות מדף ללא מרשם: תרופות מדף מיועדות לטיפול בבעיות כלליות, שבדרך כלל לא מצריכות אבחון מומחה וניתן ליטול אותן ללא מרשם: תרופות משככות כאבים ולהורדת חום כגון אקמול, נורופן, טבליות מציצה לכאבי גרון, משחות למקרים של עקיצות או גירוי מסוים, סירופ לשיעול, כדורים לצינון. תרופות אלו בהחלט נועדו להקל במצבים לא נעימים הגורמים לאי נוחות ופוגעות בהנאת הטיול. אין שום בעיה לקחת לחו"ל ואפילו מומלץ.

התייעצו עם רופא המשפחה/הילדים שלכם: הרופא שלכם הוא זה שמכיר אתכם הכי טוב ויודע מה להמליץ. נשים למשל שסובלות באופן תדיר מדלקות בשתן בהחלט יכולות לבקש מהרופא אנטיביוטיקה לשימוש במקרה הצורך. הן מכירות את גופן ומתי זה מתפרץ, וכדאי מאוד שתהיה איתן אנטיביוטיקה למצב שכזה.

ילד הסובל למשל מאלרגיות מרובות, ייתכן כי רופא הילדים ייתן לו מרשם למשאף - שוב, כדי שיהיה בעת הצורך ולא ייאלץ לסבול. כל מה שמעבר ל"תרופות מדף" רצוי מאד לקחת אתכם לטיול אך ורק בהוראת והמלצת הרופא המטפל. מומלץ ביותר לשקול את הילדים הקטנים לפני נסיעה לחו"ל ולחשב היטב את מינוני ותדירות התרופות הניתנות למחלות חום, בכדי למנוע מינון יתר או מתן מינון פחות יעיל.

חולים כרוניים: חולים אלה חייבים לקחת איתם את התרופות אותן הן נוהגים ליטול מדי יום. מעבר לכך, בייחוד כעת בתקופת הקורונה, בה ייתכן והטיול יימשך מעבר למתוכנן, כדאי לקחת אתכם מלאי של שבוע נוסף לפחות - למקרה שתאלצו להישאר לבידוד ולא תעלו על טיסה. מומלץ לבקש מהרופא המטפל סיכום מידע רפואי עם רשימת אבחנות, רגישויות ותרופות באנגלית לשימוש במקרה הצורך.

שימו לב שישנן מדינות שאוסרות על הבאת תרופות שונות לשטחן כמו תרופות לכאבים ותרופות בהזרקה. מומלץ לברר טרם הטיסה עם המדינה הרלוונטית וגם להצטייד עם ניירת מרופא מטפל המסבירה את החשיבות של לקיחת הטיפול לחו"ל. כמו כן ניתן להגיע עם כרטיס טיסה לבתי המרקחת הפנימיים של כל קופה בכדי לרכוש את כמות התרופות הנזקקת ליותר מחודש אחד אם רלוונטי לכם.

אישה משתמשת בתרסיס אף. ShutterStock
גם אם לא חוויתם התקף אלרגיה תקחו אתכם תרופות. אישה משתמשת בתרסיס אף/ShutterStock

אלרגנים: גם אם לא חוויתם התקף אלרגיה זמן רב או אפילו שנים, חובה להצטייד בכדורים או זריקות למקרה שמשהו יתרחש. זה ממש מציל חיים. מומלץ אפילו ביותר ממזרק אחד. מומלץ לקחת אתכם את הטיפול התרופתי לטיסה ולהצטייד עם ניירת מרופא מטפל המסבירה את הרגישות.

מכשיר אבחון מרחוק: כיום במחיר השווה לכל כיס, ניתן לרכוש מכשיר לאבחון מרחוק (למשל טייטו) המאפשר להיוועץ עם רופא בכל מקום ובכל זמן. המכשיר מאפשר הסתכלות דרך מצלמה חכמה לתוך הפה, אוזן של הילד - כך למשל אם לילד כואבת האוזן, במקום "להמר" ולתת לו ישר אנטיביוטיקה כך אפשרי להיוועץ עם הרופא, שיראה את המקום הכואב. אולי זה רק כאב מהצטברות מים של בריכה? אבחון מרחוק יכול גם למנוע סבל במקרה בו באמת צריך טיפול תרופתי ואז הרופא המטפל ימליץ לכם להפעיל את הביטוח ולהתייעץ עם רופא מקומי.

ביטוח רפואי: רבים מתלבטים עד כמה צריך להרחיב את הביטוח הרפואי ומה הוא צריך בדיוק לכלול? המלצה עיקרית שלי היא לא לוותר על הטסה רפואית. במקרה בו תחלו ותזדקקו לטיפול ארוך או אשפוז יהיה מאד לא נעים להישאר במדינה זרה.

המלצה כללית נוספת היא לא לשים את התרופות החשובות במזוודה (מזרק לתגובה אלרגית, כדורים של חולים כרוניים וכד') כי תמיד ישנה אפשרות שתצטרכו זאת במטוס או שאולי המזוודה שלכם לא תגיע ליעדה, לכן חשוב מאד שהתרופות יהיו אתכם בתיק העלייה למטוס.

ד"ר אורי הראל, מומחה לרפואת המשפחה במאוחדת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully