וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חם פה

ד"ר דורון כרמי

7.11.2013 / 10:40

מחלות החורף כבר כאן. קבלו ריענון בעניין המרווח הנכון בין מתן תרופות להורדת חום ומדוע כדאי להוריד אותו רק כשהוא עולה על 38.5

מדוע עולה לילד החום?
חום הגוף מווסת על ידי אזור במוח הנקרא היפותלמוס. במהלך זיהום חיידקי או ויראלי נקודת האיזון של וסת זה נפגעת והוא נותן לשרירים הוראה להגביר פעילות, הבאה לידי ביטוי בצמרמורת ורעד הגורמים לייצור חום ולעלייה בטמפרטורת הגוף.

מהי הפעולה שמבצעת תרופה להורדת החום?
טיפול בתרופות להורדת חום מחזיר את פעולת הוסת לנורמה והגוף מתקרר באמצעות הזעה ופליטת חום לסביבה.

מהם הטיפולים המקובלים להורדת החום?
התרופות המקובלות להורדת חום משתייכות לשתי קבוצות האחת, פרצטמול אליה משתייכות תרופות כגון: "טיפטיפות נובימול" ו"אקמולי" והשנייה האיבופרופן אליה משתייכות תרופות כגון "נורופן" ו"אדויל". שתי הקבוצות הוכחו כיעילות ובטוחות במידה ושומרים על מינון נכון בהתאם למשקל הגוף ועל רווחים נכונים בין המנות.

מהו הטיפול המועדף?
באופן כללי הניסיון עם קבוצת הפרצטמול הוא ארוך יותר ועל כן מומלץ להשתמש בשלב ראשון בתרופות מקבוצה זו. כמו כן לא מומלץ להשתמש בקבוצת האיבופרופן לתינוקות מתחת לגיל חצי שנה.
ניתן לשלב תרופות משתי הקבוצות אך אין לתת אותן ביחד אלא לפחות שעתיים עד 3 שעות מרווח זו מזו.

כל כמה שעות מותר לתת תרופה לילד?
בכל מקרה יש להקפיד על מרווח נכון בין מנה למנה של תרופה מאותה קבוצה לדוגמה במקרה של פרצטמול (הרכיב הפעיל הנמצא בטיפטיפות "נובימול" ו"אקמולי"): יש להמתין 4-5 שעות בין מנה למנה ועד חמש פעמים ביום. במתן איבופרופן (הרכיב הפעיל הנמצא ב"נורופן" ו"אדויל" לילדים) יש להמתין 6-8 שעות בין מנה למנה ועד 3-4 פעמים ביום. איבופרופן מומלץ לתת לאחר האוכל.
במקרה של ילדים הסובלים מבעיות או מחלות כרוניות יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני שימוש בכל תרופה שהיא.

מהי דרך מתן התרופה המומלצת בתינוקות וילדים?
הדרך היעילה ביותר היא בבליעה מאחר שהיא מאפשרת שליטה על כמות התרופה שניתנת ונספגת בצורה המדויקת ביותר. בתינוקות קטנים שאינם משתפים פעולה ניתן להשתמש במזרק מדידה ולטפטף את התרופה בזהירות בזווית הפה מתחת ללשון.
במצב של הקאות כשלא ניתן לתת תרופה דרך הפה שימוש בפתילות להחדרה דרך פי הטבעת היא אפשרות סבירה. בכל מקרה רצוי להימנע משימוש בפתילות בילדים מעל שנה וחצי שנתיים.

כשתרופות להורדת חום אינן מורידות את החום בצורה מיטבית אפשר להשתמש בנוסף לתרופה ברטיות מים לחות בטמפרטורת החדר. את הרטיות יש להניח על המצח והחזה של הילד.

בכל מקרה כדאי לזכור שעליית חום הגוף אינה מחלה בפני עצמה, אלא תוצאה של מחלה. לכן הורדת החום בילדים שאינם חולים במחלה כרונית נועדה לשפר את הרגשתם הכללית של הילדים ומומלצת בדרך כלל כשחום הגוף עולה מעל 38.5 מעלות צלסיוס.

ד"ר דורון כרמי, מומחה באנדוקרינולוגיה וברפואת ילדים ויועץ לסדרת טיפטיפות של כצט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully