וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השנייה בשנה: פייזר עושה ריקול לתרופה נפוצה מחשש שהיא מסרטנת

עודכן לאחרונה: 24.3.2022 / 12:23

לחץ דם גבוה הוא אחד מהמצבים הרפואיים הנפוצים בעולם והוא גורם להרבה תחלואה. כעת מתברר כי תרופה של פייזר שמטפלת במצב עלולה להכיל גורמים מסרטנים. הנה כל הפרטים

פייזר מזוהים אצל כולנו לחיסוני קורונה, אבל מדובר בחברת תרופות ענקית שמתעסקת בטיפול במחלות רבות ושונות. לפני כמה ימים פרסמה החברה ריקול לתרופה ללחץ דם גבוה המופצת תחת שלושה שמות. החשד: היא מכילה מרכיבים מסרטנים.

אקורטיק (Accuretic) ושתי הגרסאות הגנריות שלה - טבליות קווינפריל (quinapril) וקווינפריל הידרוכלורותיאזיד (hydrochlorothiazide) - כפופות לריקול. התרופות מטפלות ביתר לחץ דם, שמגביר את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים מסוכנים, כמו שבץ מוחי.

סיבת ההחזרה היא שהטבליות מכילות רמות גבוהות יותר של ניטרוזאמינים, מרכיבים שעלולים לגרום לסרטן, אם כי פייזר אמרה בהודעה לעיתונות כי "אין סיכון מיידי לחולים הנוטלים תרופה זו".

בדיקת לחץ דם מחלה כרונית. ShutterStock
המון אנשים זקוקים לתרופה להורדת לחץ דם. מדידת לחץ דם/ShutterStock

"ניטרוזאמינים שכיחים במים ובמזונות, כולל בבשרים מבושלים וצלויים, מוצרי חלב וירקות. כולם נחשפים לרמה מסוימת של ניטרוזאמינים. ניטרוזאמינים עלולים להגביר את הסיכון לסרטן אם אנשים ייחשפו אליהם מעל לרמות המקובלות לאורך תקופות ארוכות של זמן", אמרה פייזר.

ניטרוזאמינים עלולים להיכנס ללא כוונה לתרופות בשל תגובות כימיות מסוימות בתהליך הייצור. החברה אמרה שהיא לא מודעת לדיווחים כלשהם על השפעות שליליות כתוצאה מהשימוש בתרופה, והוסיפה כי למוצרים יש פרופיל בטיחות שנקבע במשך יותר מ-20 שנה, על פי הפרסום.

עוד בוואלה!

למה כל כך הרבה אנשים סובלים מלחץ דם גבוה?

לכתבה המלאה

ובכל זאת, מפיצים וסיטונאים צריכים להפסיק את מכירת והפצת התרופות באופן מיידי, נכתב בהודעה ופייזר המליצה למטופלים הנוטלים את התרופה להתייעץ עם הרופא שלהם לגבי אפשרויות טיפול חלופיות.

זו לא הפעם הראשונה שהחברה קוראת להחזיר תרופות שלה בעקבות חשד להימצאות ניטרוזאמינים. ביוני 2021 פייזר מצאה חומרים מסוג ניטרוזאמינים ברמות החורגות מהטווח התקין בכמה אצוות של צ'מפיקס Champix - תרופה המיודעת למניעת עישון. "יש לציין כי חומרים אלו נמצאים ברמות נמוכות גם במזונות מסוימים ובמים, ואינם צפויים לגרום לנזק בבני אדם כאשר נצרכים בכמויות קטנות", נמסר בהודעת משרד הבריאות אז, "עם זאת, כמשנה זהירות הוחלט על הפסקת השימוש ואיסוף מהשוק של כל האצוות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully