וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידע זה כוח: כך ניתן להפחית את רמת החרדה לפני הלידה

עודכן לאחרונה: 21.3.2022 / 7:35

לידה היא אירוע מטלטל ועוצמתי, ולעיתים הוא מלווה בחרדה גבוהה, במיוחד אם מדובר בניתוח קיסרי. צוות חוקרים ישראלי מצאו שיטה שהפחיתה את החרדה של האם ועזרה לה להתמודד בזמן הלידה ואחריה

לידת תינוק, ובפרט בלידה קיסרית, היא אירוע מדהים, אין ספק שהיא מלווה באי וודאות, חשש ואפילו חרדה. החרדה נובעת בחלקה מפחד אמיתי מפני ההליך הרפואי או ההרדמה, ובחלקה מהיעדר היכרות מקדימה עם העתיד לקרות בניתוח ולאחריו. ולתחושות האלה יש מחיר: חרדה גבוהה טרם ניתוח קיסרי נמצאה קשורה לשימוש גבוה במשככי כאבים אחרי הניתוח, קושי בהנקה והתאוששות ארוכה יותר של היולדת.

מחקרים קודמים שבדקו שימוש באמצעים לא תרופתיים להפחתת החרדה כגון מוזיקה או רפלקסולוגיה הציגו תוצאות לא אחידות. לאור החשיבות הגדולה בהפחתת החרדה ושיפור חוויית המטופלת, חוקרים מבית החולים וולפסון, רמב"ם, פוריה ואסותא אשדוד, החליטו לבחון את ההשפעה של צפייה בסרטון וידאו אינפורמטיבי על רמת החרדה בבוקר הניתוח ולאחריו. הסרטון שאורכו כ-4.5 דקות כלל בפירוט את כל העתיד להתרחש בניתוח קיסרי, מרגע ההגעה לבית החולים ועד לשחרור ממחלקת יולדות.

במחקר, שהוצג בכנס האם ועובר הבינלאומי והתקבל לפרסום בעיתון American Journal Of Obstetrics and Gynecology - Maternal Fetal Medicine השתתפו 2 קבוצות: יולדות שנחשפו לסרטוני הווידאו טרם הניתוח ויולדות שלא נחשפו לסרטון והיוו את קבוצת הביקורת.

למחקר גויסו 154 יולדות לקראת ניתוח קיסרי אלקטיבי (ניתוח מבחירה, לא ניתוח חירום) ראשון בארבעת המרכזים הרפואיים. המשתתפות בשתי הקבוצות מילאו שאלוני חרדה בשם STAI המונים 20 סעיפים בעברית ומודדים את סף החרדה בזמן מילוי השאלון. השאלונים מולאו 3 פעמים עם הגיוס למחקר, בבוקר הניתוח וביום שלאחריו. את המחקר ערכנו בליווי ובהנחיית הפסיכולוגית ד"ר קרן ירמיה.

ניתוח קיסרי. ShutterStock
אירוע מלא באי ודאות וחרדה. ניתוח קיסרי/ShutterStock

ליולדות היו מאפיינים דומים בשתי הקבוצות וציוני חרדה זהים עם הגיוס למחקר. בבוקר הניתוח ציון החרדה היה נמוך יותר בקבוצת הווידאו (ציון חרדה 41) לעומת קבוצת הביקורת (ציון חרדה 49) . אפקט זה של ציוני חרדה נמוכים יותר בקבוצת הווידאו נשמר גם ביום שלאחר הניתוח.

עוד בוואלה!

לידה בצל קורונה: עלייה של פי 3 במקרי דיכאון לאחר לידה

לכתבה המלאה

"מחקר זה חשוב וגדולתו בפשטותו, שכן ניתוח קיסרי הוא הניתוח שמבוצע בשכיחות הגבוהה ביותר בעולם ומלווה בחרדה ואי ודאות", אמר פרופסור ערן וינר מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי וולפסון, "אנו גאים מאוד במחקר הרב מרכזי בהובלת אגף נשים ויולדות בוולפסון ומודים לקולגות שלנו בארבעת המרכזים ובמיוחד לד"ר הדס מירמברג שהובילה המחקר. צפייה בסרטון אינפורמטיבי ומקצועי דרכו האישה נחשפת לשלבים שתעבור לפני, במהלך ואחרי הניתוח בצורה מקצועית ואינפורמטיבית - מרגיע, מוסיף ביטחון ומוריד חרדה. כמה פשוט".

לדבריו בבתי החולים כבר מיישמים את תוצאות המחקר ומייצרים סרטונים אינפורמטיביים כדוגמת זה לשימוש לפני לידות רגילות, השראת לידה, דיקורי מי שפיר ועוד. "מחקר זה מחזק את האמונה שלנו כצוות כי שימוש באמצעים טכנולוגיים פשוטים וזמינים עוזר לנו לתת רפואה טובה יותר שרואה את המטופלת כמכלול. צפייה בסרטון לא רק מורידה את החרדה אלא גם נותנת הסבר אחיד ומפורט יותר טרם מתן הסכמה מדעת", הוסיפה ד"ר מירמברג החוקרת הראשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully