וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק דיכאון: ההפרעה הנפשית שתוקפת נשים אחרי לידה

עודכן לאחרונה: 26.3.2021 / 7:24

תופעת הדיכאון אחרי לידה מקבלת יותר במה בשנים האחרונות, אבל היא עדיין נחשבת לטאבו. מחקר חדש מראה כי ישנה הפרעה נפשית אחרת שלא מדוברת כלל אבל תוקפת נשים באחוזים לא מבוטלים

אילן רבינוביץ', בריאות, וואלה פסיכו, דיכאון, אולפן וואלה/עריכה: ניר חן

במשך שנים, נושאים שכיחים כמו דיכאון וחרדה במהלך ההיריון ואחרי הלידה היו מתחת לרדאר של רופאים, וגם של אימהות לעתיד, אבל היום כבר ידוע שדיכאון אחרי לידה הוא שכיח, וכי 1 מכל 6 נשים יחוו אותו. כעת, מחקר חדש ומפתיע מצביע על מצב נפשי אחר שתוקף אימהות חדשות - הפרעה טורדנית כפייתית, או OCD.

"מצאנו כי השכיחות המשוערת של OCD לאורך כל תקופת הלידה - מתחילת ההיריון, ועד למועד הלידה - הייתה 7.8 אחוזים", אמרה עורכת המחקר, פרופ' ניקול פיירברותר מאוניברסיטת קולומביה הבריטית, "וכשבדקנו את השכיחות בתקופה שלאחר הלידה ועד לראיון הסופי שערכנו אחרי 38 שבועות מרגע הלידה, המספרים האמירו ל-16.9 אחוזים", אמרה פרופ' פיירברותר. לדבריה, המספרים ממש גבוהים, שכן מדובר על יותר מ-15 אחוזים מהנשים בהיריון או שילדו לאחרונה שסובלות מ-OCD. הממצאים פורסמו בכתב העת Journal of Psychiatry Psychiatry.

אנשים עם OCD מתמודדים עם דפוס של מחשבות ופחדים לא רצויים, המכונים אובססיות, שעלולים לגרום להתנהגויות חוזרות או כפייתיות. הערכות קודמות הראו כי OCD היה נדיר יחסית ורק כ-2 אחוזים מהנשים סבלו מהמצב בהיריון או אחריו, כך דיווח ההפינגטון פוסט.

פרופ' פיירברותר אמרה כי ישנן מספר סיבות לכך שההערכות הקודמות היו הערכות חסר. ראשית, קריטריונים אבחוניים למי שיש לו OCD התרחבו מעט בשנים האחרונות, והמחקר שלה הוא הראשון שהשתמש בהגדרה החדשה. אבל היא ווהצוות שלה גם הכירו בכך שהשאלות הסטנדרטיות המשמשות לאבחון OCD עשויות שלא להביא בחשבון את החוויות הספציפיות של אימהות טריות.

אישה מניקה תינוק בבית קפה. ShutterStock
"לנשים לאחר לידה בהחלט יש גורמים רבים המגבירים את הסיכון שלהן". אימא מניקה תינוק/ShutterStock

"כשאנחנו שואלים אותם שאלות הערכת OCD סטנדרטיות, הן לא בהכרח מזהות את התופעה אצלן, זה מאוד שכיח שנשים שחוו OCD לאחר לידה חוות מחשבות על נזק שקשור לתינוק שלהן, והן יכולות לחשוב למשל על 'מה אם קורה משהו רע בטעות לתינוק שלי', אבל הן יכולות גם לחשוב מחשבות פולשניות לא רצויות לפגוע בתינוק בכוונה, למרות שהן לא רוצות לעשות את זה", הסבירה.

על ידי ניסוח השאלות והשיחות עימן בצורה קצת יותר זהירה, כדי לכלול למשל שאלות ספציפיות לגבי נזק לתינוק, החוקרים מאמינים שהצליחו להבין טוב יותר כמה נשים באמת מתמודדות עם OCD.

לא ברור עדיין מדוע נראה כי OCD שכיח יחסית בקרב אימהות טריות, אך פיירברותר אמרה כי לנשים לאחר לידה בהחלט יש גורמים רבים המגבירים את הסיכון שלהן. OCD עלול להתפתח או להחמיר כאשר אנשים עם מחשבות לא רצויות ופולשניות מזועזעים מהן וחשים שהם לא מסוגלים למנוע אותן, מה שמחמיר פעמים רבות את מצבם. "לכולם יש מחשבות לא רצויות, פולשניות", הוסיפה פרופ' פיירברותר, "אבל אימהות טריות עלולות להרגיש שהן מוטרדות במיוחד. כמו כן, אנשים נוטים יותר לחשוב מחשבות כאלה על מישהו שנראה חסר ישע או פגיע".

תינוק נולד בבי"ח שערי צדק, 2018. הדס פרוש, פלאש 90
בין לילה מקבלים אחריות על תינוק קטן. תינוק שרק נולד/פלאש 90, הדס פרוש

"כשאתה מסתכל על הורים טריים, הם חווים בין לילה את האחריות לתינוק זעיר, שיקר להם במיוחד ונראה פגיע", הסבירה פרופ' פיירברותר. בסופו של דבר, היא מקווה שהממצאים החדשים של הצוות שלה יעלו את המודעות למצב נפשי נפוץ זה, הן בקרב אימהות והן אצל כל מי שמטפל בהן.

מומחים מאמינים כי ניתן לטפל יחסית בקלות ב-OCD לאחר לידה, אך רק אם נשים מסוגלות לקבל את הטיפול המתאים, זה יכול להיות אתגר מרכזי כאשר ההפרעה נותרה לא מובנת ולא מוכרת, אפילו בקרב ספקי בריאות הנפש, וכאשר הבושה שאמהות מתמודדות איתה יכולה למנוע מהן לפנות לעזרה. אימהות טריות רבות נרתעות מלהעלות נושאים הקשורים לבריאות הנפש לאחר לידה מכיוון שהן מבוהלות שישפטו אותן, או שאולי אפילו ייקחו להן את התינוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully