כמויות הסוכר בפורים מטריפות הורים. מה עושים עם זה?

משלוח מנות מהכיתה, עוגיות מהשכנים ומזוודת ממתקים מהעבודה של אבא או אמא - כל פורים מחדש, הבתים שלנו מוצפים בממתקים, והילדים שלנו לא מניחים לסוכר. איך נכון להגיב לזה?

חני סקאל פרילוק
14/03/2022

בכל פורים מחדש צצות ועולות שאלות הנוגעות למשולש הנצחי: הורים-ילדים-אוכל. משולש העומד למבחן תמיד סביב אירועים וחגים, ובמיוחד בחג הפורים. בחג זה תמיד עולה השאלה כיצד להתמודד עם הדילמה העולה סביב נושא משלוחי המנות וכמות הממתקים והחטיפים העצומה שמציפה את הבית, בלי להיכנס לוויכוחים וכעסים, ותוך שמירה על אווירת חג שמחה ונעימה בבית.

עוד בוואלה!

מה עושים כשהילד לא רוצה להתחפש? מדריכת הורים מסבירה

לכתבה המלאה

נושא התזונה הוא מורכב במיוחד - בלא מעט מקרים האוכל מהווה "סיבה למסיבה" ואמצעי להבעת אהבה, שמחה, נחמה והפגת מתחים. מאידך, העולם המודרני מעודד את השאיפה לרזון ומראה חטוב. כן, גם אצל ילדים.

בתוך התא המשפחתי להורים יש המון השפעה על מערכת היחסים של הילדים עם האכילה. ילדים הגדלים בבית שבו השיח על האוכל עובר דרך פריזמה של בריאות, ומקבלים חיזוקים חיוביים מההורים, יהיו בסיכון נמוך לפתח הפרעות אכילה, וישמו על דפוסי אכילה בריאים יותר. לעומתם, ילדים שחשופים לביקורת ושיפוטיות סביב האכילה שלהם, תוך התייחסות לצורת הגוף שלהם - יתנגדו דרך אכילה עודפת, או מצומצמת, והם בסיכון לפתח אכילה מופרעת ובעיית משקל לא יציב.

אז מה אומרים לילדים שלא מפסיקים לאכול ממתקים?

גם הורים שמבינים את החשיבות של שיח מאוזן על אכילה ודימוי גוף, מתקשים לראות את ילדיהם אוכלים משלוח מנות אחרי משלוח מנות בפורים. אם כך, כיצד נפחית את ההעדפה לממתקים ואת איבוד השליטה האופייני לחג הפורים?

יומיים של ממתקים בשנה הם לא הבעיה האמיתית שלכם. ממתקים(צילום: Giphy)

ראשית, בוחרים במונחים מעולם הבריאות ולא מעולם הדיאטה, תוך שמירה על אווירה שמחה ונינוחה. מונחים כמו "רעב", "שובע", "בריא", "גורם להרגשה טובה", "מכביד" וכדומה, עדיפים על פני "מותר/אסור לך", "משמין/מרזה", "דל קלוריות", "דיאטטי" וכיוצא באלה.

נמנעים מהערות מנמיכות על צורת האכילה, כמו: "כמה ממתקים אכלת", "למה אתה אוכל את זה עכשיו", "אולי מספיק". הערות כאלה רק יגרמו לילד לתחושת תסכול, ויגרמו לו לחפש נחמה באכילה נוספת. עדיף לומר משפטים כמו "אני מבין/ה שהיה לך קשה להתאפק מלאכול עוד", "לא קל כשיש אוכל טעים בסביבה", ועוד.

המנעו ממתן פרסים על אכילה בריאה או על ירידה במשקל של הילד. שימוש במשפטים כמו "אם לא תאכל חטיפים תקבל מתנה", יהפוך את המסע לאכילה בריאה לתכנית עם נקודת התחלה וסוף, ולא לשמירה על אורח חיים בריא. אם ילד לא יצליח להגיע ליעד שציפיתם ממנו, הוא ירגיש מתוסכל, תחושה שעלולה לגרום לו בסופו של דבר לעלות במשקל או לפתח הפרעת אכילה.

למדו את הילד שלכם לבחור נכון, בשגרה

במשולש הורים-ילדים-אוכל יש לדאוג לקיומם של דפוסי אכילה בריאים בבית. חשוב להכניס הביתה מגוון של מזונות מכל קבוצות המזון, לדאוג לשילוב של ירקות בארוחות מרכזיות, ולשמור על ארוחות סדירות, ובהן לפחות ארוחה משפחתית אחת ביום. זכרו שכהורים, אנו הדוגמה הטובה ביותר לילדים ומודל לחיקוי.

העבירו יותר אחריות לילד ולמדו אותו לבחור נכון. "ההחלטה אם לאכול את העוגה היא שלך", "תבחר מה שנראה לך מתוך משלוח המנות". אל תבקרו אותו על בחירתו, תנו לו להרגיש שאתם סומכים עליו. כדי לנטרל את תחושת התסכול מכל אכילה עודפת, חשוב להדגיש תמיד את חצי הכוס המלאה, ולראות באכילה בריאה ופעילות גופנית חלק מאורח חיים בריא וקבוע, ולא תכנית זמנית. וגם אם קרה והילד הפריז מעט עם הממתקים - מחר חוזרים לשגרה.

חני סקאל פרילוק היא הדיאטנית ראשית של לאומית שירותי בריאות

  • פורים
  • ממתקים
  • סוכר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully