וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הפך הסרטן לכרוני ומה הטיפולים החדשים שאיפשרו את זה?

עודכן לאחרונה: 8.2.2022 / 7:07

גם בשנה בה הקורונה עדיין חלק מחיינו, מחלת הסרטן היא עדיין אחד האתגרים העיקריים איתם מתמודדים תחומי המדע והרפואה. אף על פי כן נראה כי בשנים האחרונות חלה מגמה מעניינת המרמזת על עתיד אופטימי בו מחלת הסרטן היא כבר לא המחלה הקטלנית שהייתה בעבר

נדמה שבשנתיים האחרונות הקורונה דחקה את כל המחלות האחרות הצידה, כולל את מחלת הסרטן. ובכל זאת בסוף השבוע האחרון ציינו ברחבי העולם את יום המודעות למחלת הסרטן - מחלה שנמצאת בעליה בישראל.

''יש לכך שתי סיבות עיקריות. ראשית, גודל האוכלוסייה בעלייה ולכן אנו רואים יותר ויותר מאובחנים מדי שנה. כמו כן, צריך לזכור ששיעור הסרטן עולה ככל שהאוכלוסייה מתבגרת, מסביר פרופ' גיל בר סלע, יו''ר האיגוד האונקולוגי ומנהל המערך לאונקולוגיה והמטולוגיה בבית חולים העמק.

לפי נתונים שפורסמו לפני כשנה באקונומיסט, בשנת 2018 שיעור מקרי הסרטן החדשים מעל גיל 70 היה 1,500 בעוד שבגילאי 55-69 היה 740 בלבד למאה אלף אנשים. ''הטכנולוגיות מתחדשות והטיפולים משתפרים אך כוח האדם ביחס למספר החולים לא משתנה וזה משפיע על איכות הטיפול בצורה מתמשכת'', אומר פרופ' בר סלע.

אותן טכנולוגיות חדשות אליהן הוא מתייחס הן חלק ממגמה מתמשכת בשנים האחרונות ובה הטיפולים הופכים ל ''חכמים'' יותר וממוקדים הרבה יותר, כאשר המגמה הולכת יותר לכיוון של טיפולים ביולוגיים ולא מבוססי כימותרפיה, וזה מתעצם בכל שנה.

כימותרפיה. ShutterStock
המגמה הולכת יותר לכיוון של טיפולים ביולוגיים ולא מבוססי כימותרפיה. טיפול כימותרפי/ShutterStock

הטיפול הכימותרפי עדיין לא נעלם מהעולם ויעילותו בטיפול בסוגים שונים של סרטן אינה ניתנת לערעור אך על פי פרופ' בר סלע ''המרכיב של הטיפול הביולוגי נמצא בעלייה תמידית. ישנן שתי קבוצות טיפול עיקריות. תרופות מכוונות למערכת החיסון - אימונותרפיה ובנוסף קבוצת טיפולים המכוונים לשינויים הגנטיים בגידול - 'מכווני מטרה'. המכלול הזה מוביל את השינוי הגדול שמסקרן את עולם האונקולוגיה".

לדבריו הטיפולים הללו מצליחים בחלק לא מבוטל מהמקרים להקטין את הגידול ולייצב את המחלה. ''לעיתים אנו רואים נסיגה של הגידול לתקופה ממושכת מאוד וכאשר אין הישנות של המחלה כעבור מספר שנים אנחנו מדברים כבר במונחי ריפוי, לא היה לנו את זה לפני 10 ו-15 שנים''.

בשורת הטיפולים החדשים תשפיע על המטופלים גם בזמן הטיפול. ''כלל תופעות הלוואי של הטיפולים הללו שונה מאוד מהכימותרפיה. הוא מאפשר איכות חיים טובה יותר עבור החולים. גם בעת מצב של מתן טיפול כרוני לעומת כימותרפיה שמוגבלת בזמן בשל הרעילות שלה'', מסביר בר סלע. המשמעות היא שהחולים יוכלו לנהל את חייהם גם במישורים שאינם קשורים למחלתם ולהקדיש יותר זמן למשפחה לסביבה ולעבודה.

עוד בוואלה!

הסיפור הזה מתחיל בפצע קטן שלא נרפא, ונגמר בסרטן. פעמיים

לכתבה המלאה

אם בעבר מחלת הסרטן היוותה גזר דין שמשמעותו הייתה תוחלת חיים קצרה וסבל רב, כיום נראה כי יותר מקרים מטופלים כמחלה כרונית לכל דבר עם טיפול הניתן לאורך שנים והשגת שליטה על המחלה. ''עדיין ישנם סוגי גידולים שהכימותרפיה היא טיפול מצוין עבורם, אך גם בטיפולים כאלה לפעמים ניתן טיפול אחזקה מבוסס אימונותרפיה ולפעמים גם משלבים. כמו כן במקרים בהם ישנן מוטציות ושינויים גנטיים להם קימות תרופות אז בהחלט הטיפולים מוכווני המטרה מראים יעילות מאד גבוהה", אומר פרופ' בר סלע.

הגישה הטיפולית כלפי כמעט כל מחלות הסרטן עברה שינוי בשנים האחרונות וניתן לראות זאת בנתוני ההישרדות והארכת החיים שנמצאים במגמת עלייה בעשור האחרון. ''במקרים בהם האימונותרפיה עובדת השינוי הוא גדול ולכן כמעט בכל המקרים שהאימונותרפיה מתאימה להם יש עבור חלק מהחולים יעילות ארוכת טווח", מסביר פרופ' בר סלע. ''ניתן לראות איך הטיפול האימונתרפי שינה את הדרך שבה מטפלים כיום במלנומה ובסרטן הריאה''.

סרטן. Giphy
הטיפולים השתנו. גיף של תא סרטני/Giphy

ועדיין, הטיפולים - יעילים ככל שיהיו - מושפעים מאוד מהשלב בו אובחנה המחלה ''צריך לזכור שהגילוי המוקדם הוא המרכיב החשוב ביותר להשגת ריפוי וגם הטכנולוגיה בבדיקות האלו הולכת ומשתפרת',' אומר פרופ' בר סלע. ''כיום חשוב מאוד שמי שאובחן ידע שכדאי לו לשמוע את חוות דעתו של האונקולוג לפני קבלת ההחלטות, כולל זו על ניתוח. הנושא חשוב, משום שבהמון מקרים כיום נותנים טיפול טרם הניתוח, מה שמייעל את הטיפול לטווח ארוך ומשפר את תוצאות הניתוח וזאת מגמה הולכת ומתגברת''.

העתיד הקרוב צופן לנו התחזקות של המגמות הללו ''צריך לזכור שהטיפול בסרטן הוא לא רק בידי האונקולוגים, אלא מושתת על צוות רב מקצועי של מקצועות הכירורגיה, ההדמיה והפתולוגיה. גם שלב האבחון עובר שינויים גדולים ולתוך ההדמיות וסריקות הגוף נכנסת כל הטכנולוגיה של הבינה המלאכותית ומשפרת את עבודת הרופאים'', אומר פרופ' בר סלע. "במבט לעתיד הקרוב, נראה שעם מערך טיפולי משולב הנמצא בהשתפרות מתמדת באבחון ובטיפול, מספר גדול יותר של אנשים יוכלו לחיות זמן ממושך ואף להחלים ממחלות הסרטן שלהם בשנים הקרובות. היום ההבדל הוא שמטופל יודע שהוא יכול לחפש מידע ולהיות חשוף לאלפי מחקרים וניהול המחלה משנה את הדרך שבה חולים מתמודדים איתה''.

"לאפשר לחולים לנהל את מחלתם על הצד הטוב ביותר"

עבור חולי סרטן רבים, העמותות התומכות בהם מהוות גב חשוב שעוזר להם להתמודד בזמנים הקשים שהם עוברים עינבל כהן תובל, מנכ''לית העמותה הישראלית לסרטן העור מספרת על תפקידה של העמותה בחיי המטופל. ''עמותות החולים ככלל נותנות מעטפת עצומה של מידע ותמיכה כדי לאפשר לחולים לנהל את מחלתם על הצד הטוב ביותר". לדבריה העמותה קיימת כבר שבע שנים והוקמה מתוך שתי מטרות - להוות בית חם ותומך שנותן מידע לחולים ובני משפחותיהם והשנייה היא לפעול כדי להעלות מודעות למחלה ולחשיבות הגלוי המוקדם ובכלל לקדם את נושא המדיניות הציבורית שסובב את המחלה''.

עמותות החולים פועלות סביב המטופלים במגוון מישורים. ''אנחנו דואגים להנגיש את המידע החדש והעדכני ביותר בנוגע לטיפולים, מחקרים וזכויות. אנחנו גם מספקים מעטפת תמיכה עבור בני המשפחה שלהם, שסובלים לא פחות, באמצעות קו חם שפעיל אצלנו מאוד ופונקציה של מלווה רפואי אישי שמנהל את המחלה יחד עם המטופל''.

עינבל מספרת כי בשנים האחרונות חל שינוי באופן בו מטופלים ניגשים אל המחלה. ''אנחנו רואים שהיום מטופלים יודעים מה הם צריכים ומה הם רוצים וגם מה לשאול וכיצד לחפש. אנחנו שם בעצם כדי ללוות אותם לאורך הדרך הזאת. ההבדל המשמעותי הוא שהיום המטופל יודע שהוא יכול למצוא את המידע, זה עולם שלם שנפתח בפניו וכל הקבוצות והקהילות שתומכות בתחום מסייעות לניהול המחלה באופן האפקטיבי ביותר''.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully