וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקר ישראלי מצא שיטה לחיסול ממוקד של תאי סרטן

פרופ' בינשטוק מהאוניברסיטה העברית פיתח שיטה להחדרה סלקטיבית של כימותרפיה לתאים סרטניים. השיטה החדשה עשויה להפחית דרסטית את הסיכון לסבל בעקבות טיפולים נגד סרטן

כימותרפיה. ShutterStock
כימותרפיה עלולה לגרום לתופעות לוואי קשות מאוד. כימותרפיה/ShutterStock

בשנים האחרונות נרשמה התקדמות מדהימה בטיפול במחלת הסרטן, אך למרות זאת היא עדיין נחשבת למחלה חשוכת מרפא, והדרך לטיפול יעיל ונטול כאבים עדיין ארוכה. סוגי סרטן רבים אינם ניתנים לריפוי, וגם תהליך הריפוי עצמו, כאשר הוא אפשרי, מלווה לרוב בייסורים רבים. חומרים כימותרפיים מסוימים גורמים לתופעות לוואי קשות כל כך עד שחלק מהחולים מעדיפים להפסיק להשתמש בהם, למרות שהשפעתם עשויה להיות חיובית.

רוב הטיפולים נגד סרטן הקיימים כיום אינם נקודתיים מספיק. הם משפיעים גם על רקמות ואברים בריאים מסביבם - פוגעים בהם ועלולים לגרום לתוצאות שליליות יותר מחיוביות. הטיפול הכימותרפי, לדוגמה, גורם לפגיעה חמורה בתפקוד הגוף כולו, גם בזמן הטיפולים וגם לאחריהם. לכן, חוקרים מרחבי העולם מעדיפים לבחון כיום טכניקות טיפול חדשות שנועדו לפגוע בצורה סלקטיבית יותר בתאי סרטן, תוך פגיעה מינימלית ככל הניתן בתאים בריאים, כדי למנוע סבל לחולים.

מחקר פורץ דרך חדש, שבוצע בהובלת פרופ' אלכס בינשטוק - חוקר כאב מבית הספר לרפואה ובמרכז לחקר המוח באוניברסיטה העברית, ופורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Frontiers in Pharmacology, מציע שיטה חדשה שנועדה להרוג תאי סרטן בכבד מבלי לפגוע בתאים בריאים. במאמר תוארה השיטה החדשה שבאמצעותה הצליח צוות חוקרים להחדיר תרופות אנטי-סרטניות לתאי הסרטן בלבד, מבלי להזיק לסביבתם. פרופ' בינשטוק ביסס את השיטה על פיתוח קודם, בו החדיר תרופה הגורמת לחסימת פעילות תאית לסיבי כאב בלבד, והצליח לגרום לחסימה סלקטיבית של כאב מבלי לגרום לתופעות לואי.

במחקר הנוכחי בחן פרופ' בינשטוק חלבון מסוג TRPV2, ומצא כי הפעלת חלבון זה (שמתבטא באופן נקודתי בתאי סרטן הכבד) מאפשרת כניסה של תרכובת כימותרפיה טעונה לתאי סרטן כבד בלבד. הכנסת חומר בשם דוקסורוביצין, הידוע כחומר כימותרפי במינונים נמוכים, עם חומר הגורם להפעלה של ה-TRPV2 הופך אותו לתעלה של העברת החומר הכימי - ובסופו של דבר גורם למוות של התאים הסרטניים בכבד.

פרופ' אלכס בינשטוק. האוניברסיטה העברית,
"אסטרטגיה זו נותנת תקווה להרבה מאוד חולי סרטן". פרופ' אלכס בינשטוק/האוניברסיטה העברית

"למעשה, הצלחנו ליצור שכלול של הטיפול הכימותרפי שנחשב כיום לאגרסיבי וקשה", הסביר פרופ' בינשטוק. אף שטרם החלו ניסויים קלינים בשיטה החדשה, תוצאות המחקר נחשבות מבטיחות מאוד מכיוון שהן מצביעות על כך שניתן להשתמש במינונים נמוכים מאוד של חומר כימותרפי (שכאמור, במינונים גבוהים עשוי לגרום לתופעות לוואי קשות) ביחד עם הפעלה של חלבון בגוף, וביחד הם יכולים להביא להקטנת הגידול. "אסטרטגיה זו נותנת תקווה להרבה מאוד חולי סרטן, שעד כה סבלו רבות לא רק מהסרטן אלא גם ממערך התרופות שקיבלו עד כדי הפסקת טיפול במקרים רבים", הוסיף פרופ' בינשטוק.

לשאלה מתי הטיפול הזה יהיה נגיש לציבור עדיין אין תשובה חד משמעית. "המערכת הזאת מאוד מורכבת ודורשת הרבה מאוד בדיקות מקדימות. אנחנו בתחילתו של תהליך שעשוי להיות מדהים, אני מאמין שבעתיד תהיה לנו שיטה יעילה מאוד לטיפול בסרטן שלא תגרום לתופעות לוואי", סיכם פרופ' בינשטוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully