וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסמונת PIMS בילדים: למה היא מסוכנת ומה הסיכוי לחלות?

עודכן לאחרונה: 26.1.2022 / 21:48

הורים רבים שאלו את עצמם היום מה זה בכלל PIMS? אחרים תהו למה חיכו עד עכשיו כדי לדון במתווה הבידודים שאמור להתחיל מחר. שאלנו את מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים דנה-דואק באיכילוב עד כמה התסמונת הזו באמת שכיחה ואיך מזהים אותה

בווידאו: בנט והשרים הציגו את תוכנית "בודקים ולומדים"/צילום: לע"מ

כל הורה בישראל, גם אלה שהילדים שלהם לא חולים או מבודדים ברגעים אלה ממש, יושב היום צמוד לחדשות ולנוטיפיקציות כדי לשמוע מה החליטו בישיבת הממשלה על מתווה הבידודים החדש לילדים שאמור להיכנס לתוקף מחר (חמישי). הסיבה לכאורה לפאניקה ברגע האחרון של משרד הבריאות היא דיווחים על עליה במקרים של תסמונת PIMS ברחבי העולם.

לפי שעה, בבתי החולים בישראל עידכנו על ארבעה ילדים שהתאשפזו לאחרונה עם תסמונת PIMS, לאחר שנדבקו בקורונה. מדובר במקרים ספורים בלבד, כולם בילדים לא מחוסנים, אבל זה מספיק כדי לזרוע חשש בלבם של הורים רבים.

תסמונת דלקתית רב-מערכתית, המכונה גם PIMS או MIS-C, אופיינית למחלה שנגרמת מנגיף הקורונה וכוללת תסמינים דוגמת חום גבוה, פריחה, כאבי בטן, חוסר תיאבון, חולשה כללית, ירידת לחץ דם ואף בעיות בלב. היא מתרחשת במהלך שבועיים עד שישה שבועות לאחר מחלת הקורונה ונפוצה בעיקר בגילי 5-4, אך יכולה לקרות גם בגילאים צעירים יותר. כל המחקרים שנערכו בנושא הראו כי ילדים מחוסנים נדבקים פחות מלא מחוסנים, גם בגל האומיקרון. כמו כן, גם אם הם נדבקים - השכיחות של התסמונת יותר נמוכה אצלם מאשר אצל אלה שלא התחסנו.

שאלנו את פרופ' גליה גריסרו, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים דנה-דואק באיכילוב מה חוות דעתה המקצועית לגבי העלייה המדווחת במקרי PIMS, עד כמה התסמונת שכיחה ומסוכנת, ומהן נורות האזהרה שהורים צריכים להכיר.

פעוט מחובר למכשירים בטיפול נמרץ. ShutterStock
בישראל נכון להיום, 4 ילדים מאושפזים עם התסמונת בבתי החולים השונים. ילד בטיפול נמרץ/ShutterStock

"מה שבעצם קורה זה שבגל של האומיקרון כמות המאומתים היא עצומה, וגם זו של הילדים. כמות שלא מכירים מהגלים הקודמים, ולכן עלה חשש שאם אנחנו מדברים על זה שאחד מכל 3,500-5,000 מאומתים מפתח PIMS (עלפי נתונים מהגלים הקודמים), אז בגל הנוכחי אנחנו יכולים להגיע לכמה מאות אלפים מאומתים ואז יהיו מספרים אסטרונומיים עם PIMS".

לטענתה של פרופ' גריסרו, החשש והדיון הנוסף שמתקיים על מדיניות הבידודים לילדים נובע מהעובדה ששיא התחלואה של הגל התחיל בתחילת ינואר. תסמונת PIMS מתרחשת בין 2-6 שבועות אחרי ההדבקה בקורונה, "אז אם אנחנו בסוף ינואר, יש לנו קצת זמן עד שנראה את ההשלכות. המהדרין יכולים לומר 'חכו חכו'. אבל עד כה אנחנו לא רואים מספרים אסטרונומיים",היא מבהירה.

לדבריה, "בארה"ב אומנם יש דיווחים שבאומיקרון יש ריבוי מקרים של PIMS ומפה נובע החשש שמשהו דומה יקרה גם בארץ, אבל באירופה אני לא ראיתי עד כה ריבוי מקרים".

"אין ספק שיש הרבה אשפוזים של ילדים בגל הזה של האומיקרון. אצלנו בדנה וגם בהרבה בתי חולים אחרים. חלק מהאישפוזים הם אשפוזים אקראיים, ורוב רובם של המקרים זה של ילדים שלא חולים בצורה קשה. היו מקרים של PIMS בגל האומיקרון בארץ, אבל הם לא רבים ביחס למקרים המאומתים. יבואו מחמירים ויגידו 'רגע זה לא נגמר'. אבל אפשר להגיד שעד כה לא היו הרבה מקרים קשים".

איך אפשר לזהות PIMS?

"ילד שנראה מאוד חולה עם חום גבוה, כאבי בטן, שלשולים, הקאות, קושי נשימתי, דלקת בעיניים, פריחות על גבי העור - צריך להדליק לנו נורות אדומות. "זה לרוב כולל שתי מערכות גופניות ובמאה אחוז מהמקרים מגיע עם חום גבוה", אמרה.

פרופ' גריסרו מדגישה כי יש מצבים בהם ההורים בכלל לא יודעים שהילד חלה בקורונה ועלולים בשל כך לחשוב שמדובר בדבר אחר. בכל מקרה, היא מבקשת להבהיר, שאם הילד נראה לא טוב וחולה מאוד - יש להביאו למיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully