וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תוחלת החיים בישראל גבוהה מן הממוצע"

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 18:41

כך עולה מדוח של ארגון ה-OECD שבוחן מדי שנה את נתוני הבריאות של 38 המדינות החברות בארגון. עוד עולה: בישראל שותים פחות אלכוהול ומתאבדים פחות. אבל יש גם חדשות פחות טובות. הנה כל הפרטים

בשנתיים האחרונות התרגלנו כל כך להתלונן על מערכת הבריאות שלנו, לפחד מאיומי קריסה כללית של בתי החולים ולדאוג באופן כללי - שהנתונים הבאים עומדים להפתיע אתכם. מאוד. דוח של ארגון ה-OECD שבוחן את מדדי הבריאות השונים של המדינות החברות בארגון, ומצא שמצבה של ישראל לא רע בכלל.

לפי הדוח, תוחלת החיים הממוצעת של גבר ישראלי עלתה בשנים האחרונות והיא גבוהה בכשנתיים בהשוואה לממוצע בקרב גברים במדינות ה-OECD (בישראל 81 לעומת ממוצע של 78.3). בקרב נשים תוחלת החיים גבוהה אף יותר (84.8 לעומת 83.6). תוחלת החיים הכללית באוכלוסייה עומדת על 82.9 שנים, והיא מהגבוהות ב-OECD.

חשוב לציין כי המדדים הללו מדברים על שנת 2019, לפני שמגיפת הקורונה פרצה לחיינו, ולכן ייתכן שבדוחות הבאים נראה נתונים אחרים.

עוטים מסכה בשוק מחנה יהודה בירושלים לצורך התגוננות מנגיף הקורוה 4 במאי 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
תוחלת החיים הממוצעת של הגבר הישראלי היא 81 שנה, כמעט 3 שנים יותר מהממוצע ב-OECD. קונים בשוק מחנה יהודה בירושלים/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

למה תוחלת החיים בישראל גבוהה יותר?

הדוח מלמד עוד כמה דברים חשובים בנוגע לאורח החיים הישראלי. כך לדוגמא, שיעור צריכת האלכוהול בישראל נמוך משמעותית מממוצע מדינות הארגון ועומד על 3.1 ליטרים בשנה לעומת 8.8 ליטר בממוצע בשאר מדינות הארגון, והוא מהנמוכים ביותר מבין מדינות הארגון.

עוד מדד שישראל מצטיינת בו הוא שיעור ההתאבדויות. המספר המדאיג הזה אמנם עלה בישראל בשנת 2019 ועומד על 6 ל-100 אלף בני אדם. עם זאת, שיעור זה נמוך משמעותית מממוצע מדינות הארגון שעומד על 11.6 והוא מהנמוכים בקרב מדינות הארגון.

מבחינת עישון והשמנה - שני מדדים משפיעים מאוד על תוחלת החיים - ישראל נמצאת במקום טוב באמצע. שיעור המעשנים בישראל ב-2019 עמד על 16.4 אחוזים מהאוכלוסייה בגיל 15 ומעלה, בדומה לשיעור הממוצע של מדינות ה-OECD (16.3 אחוזים). שיעור השמנת היתר באוכלוסייה בישראל עמד על 17.7 אחוזים, בדומה לממוצע במדינות הארגון (17.5).

עוד בוואלה!

רוצים לחיות לנצח? בעיקרון, אתם לגמרי יכולים

לכתבה המלאה
כוסות בירה בבר בירבזאר, שוק מחנה יהודה, ירושלים. ShutterStock
שיעור צריכת האלכוהול אצלנו הוא מהנמוכים בין מדינות ה-OECD. כוסות בירה/ShutterStock

מערכת הבריאות שלנו באמת הגיעה לקורונה כשהיא בקריסה?

ישראל ניצבת במקום השלישי ב-OECD באחוז המחזיקים בביטוחי בריאות וולונטריים עם שיעור מחזיקים של 84.1 אחוזים. שיעור ההוצאה על בריאות מהתוצר בישראל עומד על שיעור יציב של 7.5 אחוזים והוא נמוך מרוב מדינות ה-OECD (מקום 27 מתוך 37 בדירוג המדינות) ומהממוצע במדינות הארגון העומד על 8.9 אחוזים.

ואכן, כפי שראינו היטב במגיפה - מצב הרפואה אצלנו לא מזהיר. שיעור הרופאים הפעילים לאלף נפש נמוך בכ-9 אחוזים מהממוצע במדינות ה-OECD ועומד על כ-3.3 רופאים לאלף נפש. שיעור האחיות לאלף נפש הינו מן הנמוכים ב-OECD ועומד על כ-5 אחיות לאלף נפש.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש במסיבת עיתונאים בנושא הצעדים להתמודדות עם גל התחלואה, 30 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
"תוצאות מצויינות עם משאבים נמוכים". מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש0/ראובן קסטרו

גם שיעור המיטות לאשפוז כללי בישראל נמוך יחסית למדינות אחרות החברות בארגון (רביעי מתחתית הרשימה) ועומד על כ-2.2 מיטות לאלף נפש לעומת ממוצע של 3.5 במדינות החברות ב- OECD. שיעור מכשירי ה-MRI למיליון תושבים בישראל עומד על 5.1. למרות ההגדלה המשמעותית בשנים האחרונות של מספר המכשירים, ישראל נמצאת במקום נמוך לעומת ממוצע ה-OECD העומד על 17, כשרק במקסיקו וקולומביה שיעור נמוך מזה שבישראל.

"נתוני ה-OECD משקפים נאמנה את מצבה של מערכת הבריאות בישראל, שמראה תוצאות מצוינות, אך עם משאבים נמוכים יחסית", אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, "בשנתיים האחרונות, יותר מתמיד, אנו רואים כיצד עובדי מערכת הבריאות נותנים מעצמם ומובילים את מערכת הבריאות למצוינות, ועל כך אנו מודים להם. מערכות הבריאות בכל העולם ניצבות כעת בפני טלטלה ואנו צופים כי נתוני ה-OECD יספקו לנו ממצאים מעניינים ביותר בשנים הקרובות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully