וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנתם במיון יותר מ-5 שעות? חדשות רעות לסיכויי ההישרדות שלכם

עודכן לאחרונה: 26.1.2022 / 7:31

מחקר גדול בבריטניה גילה איך הזמן שהמתנתם לקבל טיפול במיון משפיע על סיכוי התמותה שלכם, וגילה ממצאים מטרידים מאוד. זוכרים כמה זמן המתנתם בביקור האחרון שלכם במיון?

הגעה לחדר המיון היא תמיד אירוע מלחיץ ולא נעים, וההמתנה להיבדק ולקבל טיפול היא הרבה פעמים חלק גדול מהעניין. להמתנה הזאת עלולות להיות גם השלכות הרות גורל, כך עולה ממחקר חדש ומקיף שנערך בבריטניה וממחיש את התוצאות הטראגיות של המתנה מעל זמן מסויים במיון.

המחקר נערך בין השנים 2016-2018 (טרום מגיפת הקורונה) ועקב אחרי 27 מיליון בני אדם שהגיעו לאחד מחדרי המיון הגדולים ביותר באנגליה באותה תקופה. משך ההמתנה הממוצע עד לקבלת טיפול עמד על קצת פחות מחמש שעות, כך גילו החוקרים. וזאת למרות שהסטנדרט התפעולי שאומץ על ידי שירותי הבריאות במדינה עוד ב-2004 עומד על 4 שעות המתנה מקסימום.

בתום תקופת המחקר חישבו החוקרים ש-434 אלף מהמבקרים במיון במהלך 2 שנות המחקר מצאו את מותם במהלך החודש שלאחר הביקור בחדר המיון. אולם, הסבירות שלהם למות עלתה משמעותית אם פרק הזמן שהמתינו בחדר המיון עלה על 5 שעות.

חדר מיון  תל השומר , שבית האחיות 7.8.2018. ראובן קסטרו
השאיפה היא שזמן ההמתנה לא יעלה על 4 שעות. חדר המיון בבית החולים שיבא תל השומר/ראובן קסטרו

לחולה שהמתין לטיפול 6-8 שעות, היה סיכוי גבוה ב-8 אחוזים למות (מכל סיבה שהיא) במהלך 30 הימים הבאים. כלומר, על כל 82 מקרי מוות בקרב מי שחיכו במיון 6-8 שעות, היה אדם אחד שאת מותו ככל הנראה ניתן היה למנוע לו היה מקבל טיפול מוקדם יותר.

אם חולה המתין יותר מ-8 שעות, אזי הסיכוי שלו למות במהלך החודש הקרוב על פי חישובי החוקרים, עלה ב-10 אחוזים. "אם למישהו היה ספק קודם לכן, שלא יהיה לו - ליעד של טיפול בתוך 4 שעות או פחות יש חשיבות עליונה לשמירה על בטיחות המטופלים", כתב ד"ר דרק פרנטיס מהקולג' המלכותי לרפואת חירום במאמר שפרסם אודות המחקר.

עוד בוואלה!

מחלימים? זה הסיכוי שלכם להידבק שוב בקורונה

לכתבה המלאה

לא עומדים בעומס

סטנדרטים דומים לגבי זמני המתנה מקסימליים לקבלת טיפול חירום בחדרי מיון נקבעו גם במדינות נוספות בעולם, כמו ארה"ב ואוסטרליה, אבל גם שם חדרי המיון לא תמיד מצליחים לעמוד בתקן הזה, ולעתים גם לא מספיק מנסים. העומס הנוסף על מערכת הבריאות עקב התמודדות עם משבר הקורונה שהחל בסוף שנת 2019 החמיר עוד יותר את המצב, להערכת החוקרים.

חדר מיון תל השומר. ראובן קסטרו
משבר הקורונה החמיר את המצב עוד יותר. חדר מיון עמוס/ראובן קסטרו

אמנם מדובר במחקר תצפיתי, ומשמעות הדבר היא שהוא רק מצא את הקשר בין המתנה ממושכת במיון וסיכון מוגבר לתמותת מטופלים - מבלי לזהות את הסיבות המדוייקות לכך. אולם, לדברי החוקרים ישנם כמה הסברים מתקבלים על הדעת לכך שעיכוב בקבלת טיפול חירום עלול להוביל לתוצאות קשות ולעתים קטלניות.

כשאין מספיק מיטות פנויות בחדר המיון זה עלול לגרום לכך שטיפולים כמו שיכוך כאבים, אנטיביוטיקה או ניתוחי חירום יתקבלו באיחור משמעותי. המתנה ממושכת עלולה גם להוביל לכך שכשהמטופל כבר מקבל את הטיפול זוהי שעת לילה שבה בית החולים עובד במתכונת מצומצמת וללא מצבת מלאה של מומחים ורופאים בכירים. כל הסיכונים הללו כמובן מתעצמים כאשר בית החולים מתפקד בשיאה של מגיפה עולמית, שמשפיעים הן על העומס במחלקות ובחדרי המיון, והן על מצבת כוח האדם בסגל הרפואי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully