מיינדפולנס: השיטה שתעזור לכם להתמודד עם התקופה המשוגעת הזו

בין אם אתם בבידוד, חולים בקורונה, או סתם סובלים מחוסר הוודאות שמאפיין את השבועות האחרונים - בוודאי לא קל לכם. את המציאות הזו אי אפשר לשנות כרגע, אבל באמצעות מיינדפולנס וחמלה עצמית, אתם יכולים לעבור אותה קצת יותר בקלות. האזינו לפודקאסט

איריס קול
14/01/2022

אם יש משהו אחד שכולנו זקוקים לו אחרי השנתיים האחרונות של הקורונה זה חוסן - כוח פנימי להתמודד עם אתגרים, קשיים ומציאות בלתי רצויה בלי להתמוטט. אחת מהדרכים לפתח חוסן כזה היא באמצעות מיינדפולנס. בלה זרצקיס, פסיכותרפיסטית ומנחת קבוצות מיינדפולנס וחמלה עצמית בבית החולים איכילוב, התארחה בפודקאסט מרפאת מומחים כדי להסביר כיצד השיטה הפופולרית יכולה לסייע לנו, ואיך בדיוק עושים את זה.

"מיינדפולנס הוא כמו גשר - גשר בין תודעה שנודדת בעבר, מחשבות של העבר, חוויות העבר, לבין העתיד. אנחנו כל הזמן נמצאים במחשבות שלנו בין העבר לעתיד, בעצם אנחנו לא נמצאים כאן ועכשיו, לא נמצאים במה שקורה, בחוויה הנוכחית שלנו", הסבירה זרצקיס, "מיינדפולנס מלמד בעצם לחזור בכל רגע ורגע לחוויה הנוכחית, כמו שהיא נחווית כאן ועכשיו, זה אומר למחשבות, לגוף, לרגשות, ואנחנו לומדים לעשות את זה בצורה עקבית וחוזרת. כל הזמן חוזרים לכאן ועכשיו".

עוד בוואלה!

כולם גמורים מהקורונה. איפה מוצאים עוד כוחות?

לכתבה המלאה

וזה לא פשוט כמו שזה נשמע. המחשבות שלנו מאוד אוטומטיות, ויש להן המון מהן. "מחקרים מראים ש-47 אחוזים מהזמן התודעה שלנו נודדת", הסבירה זרצקיס, "אז קודם כל לזהות שיש מחשבה, זה כבר מיינדפולנס".

איך מפתחים חוסן נפשי?

זרצקיס הסבירה כי התהליך של החוסן נבנה דרך היכולת שלנו להתמודד עם קשיים. כשיש קושי, כשתוקפת אותנו חרדה או כשיש כאב פיזי או נפשי, אנחנו בדרך כלל נמנעים, מדחיקים או בורחים מזה. אבל מיינדפולנס מלמד אותנו איך להתייחס לקשיים בצורה שונה, בצורה של חמלה עצמית.

"ביקורת עצמית פועלת על הגוף כמו איום חיצוני שתוקף אותנו, אבל בעצם אנחנו תוקפים את עצמנו", היא מסבירה, מנגד - חמלה עצמית מאפשר מוטיבציה מטיבה יותר, היא שואלת מה אני יכולה לעשות כדי לשפר את מצבי בפעם הבאה.

ביקורת עצמית פועלת על הגוף כמו איום חיצוני. נערה מדוכאת(צילום: ShutterStock)

חשוב להבין שחמלה עצמית היא לא וויתור, היא גם לא קבלה של מצב נתון ללא שינוי שלו. "חמלה היא מוטיבציה, חמלה עצמית היא המטובציה להטיב עם עצמנו. ביקורת עצמית בונה כעס על כעס", הסבירה זרצקיס, "זה מוריד את הערך העצמי והביטחון שלי. עם חמלה עצמית אני מאפשרת לעצמי לראות לרגע שלא הצלחתי, אבל יש בה פעולה - מה יכול לעזור לי כדי להתמודד טוב יותר במבחן הבא. זה יוצר תחושה של מסוגלות, של סוכן פנימי שיכול לעבור דרך החוויה הלא פשוטה הזו". היא הוסיפה כי מיינדפולנס וחמלה עצמית מאפשרים לכל חוויה להיות מיטיבה יותר, הן משנות את היחס לחוויות קשות.

כל אחד יכול לשנות את הקול הפנימי שלו

אם האפשרות לשנות את הביקורת העצמית הפנימית שלנו ולהיות טובים יותר לעצמנו, ונוכחים יותר בהווה נשמעת לכם בלתי אפשרית, כדאי שתדעו שהשינוי הזה אפשרי בכל גיל ובכל מצב. זרצקיס מסבירה כי "אלה משאבים שקיימים בנו, נולדנו איתם, עם המשאב הזה של להפנות תשומת לב למשהו אחר, לשנות פוקוס". בדיוק כמו שיש לנו רגעים שבו אנחנו מרגישים חמלה עבור חבר ומפנים זמן כדי להקשיב לאחר, כך אנחנו יכולים לעשות זאת עבור עצמנו. "אפשר לקרוא לזה תיקון חומל, כי אנחנו לומדים איך להתייחס לעצמנו, איך להתקרב לעצמנו", היא הוסיפה.

כאשר מתמסרים למיינדפולנס למעשה לומדים בהדרגה לבנות את היכולת להתבונן, לשים לב, להתחיל לפתח מרחב שיכול להכיל גם את הרגשות הקשים. וזה לא בשמיים, יש גם תרגולים מאוד פרקטיים ונגישים שיכולים להשתלב גם בחיי היומיום. "אתה מגיע למשרד, ובמשך 5 דקות רק לקחת הפסקה ולחשוב מה אני מרגיש עכשיו, למה אני מרגיש את זה עכשיו, להביא את עצמך לכאן ועכשיו, לנשימה", הסבירה.

איריס קול מראיינת את בלה זרצקיס בנושא מיידפולנס וחמלה עצמית (מערכת וואלה)

ומה עושים כשיש סערה פנימית גדולה? "הרעיון הוא לראות שאנחנו לא רק המחשבות, לא רק הרגשות, יש לנו חלקים נוספים. אז אנחנו שואלים: שמתי לב שיש מחשבה, אבל מה עוד מתרחש בתוכי? מה עוד קורה עכשיו? מרחיבים את התבוננות הפנימית". לוקח זמן להגיע למצב הזה, להצליח לזהות תוך כדי תנועה מה קורה איתנו. "ההמלצה היא לתרגל בבית בין 35-40 דקות", כדי להתקרב למקום המודע הזה.

המטרה של התרגול היא באמת לשים לב למחשבות ולנשימה שלנו, לשים לב לעוגנים שמחזירים אותנו להווה. "החיים מתרחשים עכשיו, כשאנחנו בתוך המחשבות אנחנו לא שמים לב שאנחנו חושבים את המציאות, ולא חיים אותה" הסבירה זרצקיס, "זה מאוד משמעותי, זה משנה חיים, אני יכולה לספר על עצמי - לי זה שינה את החיים ממש, ואנשים ממש מעידים על שינויים בחיים שלהם, שינויים בהתייחסות שלהם לעצמם ולסביבה".

האזינו לפרק המלא (או צפו בסרטון) להסברים המלאים ולהדגמה שתעזור לכם להירגע קצת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully