פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האם מיינדפולנס יכול לעזור לכם לרדת במשקל?

      כמה פעמים עשיתם דיאטה, הצלחתם לרדת במשקל וכמה חודשים אחר כך העליתם שוב הכל? אתם ממש לא היחידים, ולפי מחקר חדש ייתכן שהפתרון לכך הוא דווקא טרנד המיינדפולנס שהשתלט על העולם

      אישה עושה יוגה (ShutterStock)
      להתמקד בחוויות שמתרחשות כאן ועכשיו. אישה מתרגלת מיינדפולנס (צילום: shutterstock)

      מגפת ההשמנה העולמית הפכה לאחת מבעיות הבריאות הרציניות ביותר שבפניה עומד המין האנושי. השמנה מלווה במספר רב של מחלות כרוניות ומהווה עול חברתי וכלכלי כבד ביותר על החברה. לפיכך, ברור שיש צורך לפתח אסטרטגיות חדשות למניעה וניהול ההשמנה, שתהיינה יעילות וישימות בקרב אוכלוסיות נרחבות.

      מחקר חדש מצביע על קשר בין מיינדפולנס לירידה במשקל. מיינדפולנס מוגדרת כיכולת להגביר ולהאריך את זמן המודעות האישית למצב הנפשי והרוחני של הפרט ולחוויות המתרחשות בהווה באופן בלתי שיפוטי. הקשיבות הזו מהווה חלק עיקרי במסורת הבודהיזם, והיא אומצה במהלך 30 השנים האחרונות על ידי התרבות המערבית, בעיקר כטכניקה קלינית בפסיכותרפיה.

      עוד בנושא:
      סרט רע: זה הצד האפל של המיינדפולנס
      זה מה שקורה בגוף שלכם כשאתם עושים מדיטציה
      כך מיינדפולנס יעזור לכם להתגבר על חרדה

      ישנן עדויות מדעיות לכך שניתן להסתייע במיינדפולנס בתרחישים קליניים כגון מחלות כלי דם לבביים, כאב כרוני, דיכאון, וחרדות. במקרים אלו נראה כי אימוץ של מיינדפולנס הביא לשיפור הן בתפקוד הפיזי והן בתפקוד הנפשי. ולפי המחקר החדש, מיינדפולנס עשוי לעזור גם במקרים של טיפול בהשמנה. כמובן שהדרך היחידה לרדת במשקל באופן משמעותי היא בעזרת שינויים הכרחיים בתזונה, פעילות גופנית ומעבר לאורח חיים בריא יותר. אולם לאורך זמן קשה להתמיד בכל אלה, ולכן יש צורך בטכניקות שיסייעו בכך, כמו מיינדפולנס.

      איך זה עובד?

      בהרבה מקרים אוכל מסייע בהתמודדות עם לחץ, דיכאון וחרדה ומהווה מעין נחמה, וזה בדיוק הקשר שצריך לנתק כשמשפרים הרגלי אכילה. מיינדפולנס מבקש לשפר את המודעות של הפרט לסימנים רגשיים ותחושתיים, ועל ידי כך להביא לוויסות יותר טוב של התנהגויות הקשורות לאכילה אימפולסיבית.

      אישה אוכל פסטה (ShutterStock)
      ללמוד לאכול מתוך רעב, לא כמענה לרגשות. אישה אוכלת פסטה (צילום: shutterstock)

      בחודש האחרון התפרסם מחקר שנערך באוניברסיטת וורוויק הבריטית שהראה את היעילות של מיינדפולנס לשיפור התנהגויות הקשורות לאכילה ולירידה במשקל. המחקר בחן את תהליך הירידה במשקל של כ-53 משתתפים שהתבקשו להשתתף בסדנאות מיינדפולנס של 90 דקות במשך שמונה שבועות שבהן נלמדו אסטרטגיות אכילה לירידה וניהול משקל תקין.

      הסדנאות הללו כללו דיונים על ההבדל בין אכילה המבוססת על מיינדפולנס לבין אכילה "רגילה", על הצורך להיות מודעים לביקורת עצמית, על חשיבות הביטחון העצמי על מנת להשיג שינוי התנהגותי, על דפוסי חשיבה עצמית ועל אימוץ אסטרטגיות להתמודדות וניהול נסיגות.

      לשפר את מערכת היחסים עם האוכל

      המשתתפים בסדנה שהכילה אימוני קשיבות ירדו בממוצע שלושה ק"ג במהלך ששת החודשים שאחרי הסדנה. נבדקים שהשתתפו ב-1-2 אימונים בלבד ירדו בממוצע רק ב-0.9 ק"ג באותה תקופת זמן. אלו שהשתתפו בכל אימוני המיינדפולנס ירדו בממוצע 2.85 ק"ג יותר מאשר 20 המשתתפים בקבוצת הביקורת שהיו בתוכניות שונות לניהול משקל ולא השתתפו באימוני קשיבות כלל.

      נתונים משאלונים שהופצו בקרב המשתתפים הראו כי מיינדפולנס הביא לשיפור מערכת היחסים עם האוכל. אלו שהשלימו את אימון הקשיבות אמרו שהם יכלו לתכנן טוב יותר ומראש את הארוחות שלהם וחשו יותר ביטחון בהתקדמותם בניהול המשקל שלהם ובירידה במשקל.

      מתוצאות המחקר עולה כי התנהגות אכילה בעייתית יכולה להשתפר על ידי שימוש בטכניקת הקשיבות. אימוץ טכניקת המיינדפולנס מביאה את הפרט למודעות, מספקת לו כלי למניעת שימוש בתבניות אכילה שאינן תקינות, ומסייעת לו לאמץ תגובות יותר מתאימות ובריאות לרגשות שליליים. סדנאות דומות יכולות להיערך במסגרות טיפוליות שונות ואף יכולות להתפתח לכלים דיגיטליים, כך שטכניקת הקשיבות תוכל להיות נגישה לאוכלוסייה רחבה יותר.

      הכותבת היא מנתחת בריאטרית בכירה ב"אסיא מדיקל" ומציעת הגישה Living large