וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה ללא ספק הפרי המיובש הכי בריא של ט"ו בשבט

עודכן לאחרונה: 23.1.2023 / 17:05

כל שנה במהלך החג מתקיים הדיון האם פירות יבשים בריאים או לא? אז התשובה לכך היא מורכבת כמובן, אבל יש פרי אחד שבאמת מנצח את כולם - התמר

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

התמר הישראלי הוא אחד מסמלי ט"ו בשבט, ולא בכדי - מדובר בפרי היבש היחיד שגדל בישראל ומתייבש על העץ באופן טבעי ללא צורך בתוספת סוכר או חומרים משמרים, ולכן הוא הבריא מכולם.

לעומת התמר, מרבית הפירות המיובשים נדרשים לעבור "טיפול מלאכותי" הכרוך בשימוש בטמפרטורות גבוהות ובחומרים משמרים כגון גופרית דו-חמצנית כדי לשפר את צבעם, למנוע חמצון וקלקול ולהאריך את חיי המדף שלהם. לחלק מהפירות המיובשים מוסיפים גם שמנים, חומרי הזגה (ליצירת מראה מבריק) וצבעי מאכל מלאכותיים - האחרונים גם עלולים לגרום לתופעות שונות בקרב אנשים רגישים וילדים.

הוכחה נוספת לסגולותיו הבריאותיות של התמר התקבלה לאחרונה, כאשר מחקר שפורסם בכתב העת scientific reports מבית Nature, ובדק 10 זנים שונים של תמרים, מצא כי בפרי יש 7 סוגים של סיבים תזונתיים.

פירות יבשים. ShutterStock
הכי בריא בצלחת. פירות יבשים/ShutterStock

סיבים תזונתיים הם מרכיבים צמחיים פחמימתיים או דמויי פחמימות, שאינם מתפרקים על ידי האנזימים המופרשים במערכת העיכול העליונה של האדם, ולכן אינם מתעכלים שם.

"לסיבים חשיבות רבה בהפחתת הסיכון ל'מחלות עידן השפע'. במחקר החדש נמצאו בתמרים 7 סוגים של סיבים תזונתיים: 4 סוגים של סיבים תזונתיים מסיסים, ו-3 סוגים של סיבים תזונתיים בלתי מסיסים", מסבירה מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים. "ריבוי הסוגים יכול להסביר את מכלול ההשפעות הבריאותיות המיוחסות לתמר; מהקניית תחושת שובע ותפקוד תקין של מערכת העיכול, ועד השפעות פוטנציאליות על בריאות הלב ומניעת סרטן המעי הגס. התמר עשיר גם במינרלים ובנוגדי חמצון".

תמרים מיובשים. ShutterStock
בריא, בריא, בריא. תמרים/ShutterStock

פקטין, בטא-גלוקאן, גלקטומנאן, פרוקטאן - 4 סוגים של סיבים תזונתיים מסיסים:
סיבים תזונתיים מסיסים - ניתנים לתסיסה ולפירוק על ידי האנזימים של אוכלוסיית חיידקי המעי הגס. סיבים אלה סופחים מים שמגדילים את צמיגותם. הצמיגות תורמת להארכת משך השהות של המזון בקיבה ובמעי הדק, וכך היא מגבירה את תחושת השובע ויכולה לסייע בשמירה על משקל בריא. עיכוב התרוקנות הקיבה עשוי גם לסייע בוויסות רמות הגלוקוז והאינסולין בדם.

הסיבים המסיסים עשויים להפריע לספיגה של שומן וכולסטרול מהתזונה, לקשור אליהם חומצות מרה שהן חומר מוצא לכולסטרול, וכך לתרום להפחתת רמות הכולסטרול בדם. בסיבים המסיסים נכללים סיבים 'פְּרֶה-בִּיוטים', שמשמשים מצע מזון המעודד את שגשוג החיידקים הידידותיים במעי הגס (המיקרוביום) ותורם לבריאותו.

צלולוז, ליגנין, ארבינוקסילאן - 3 סוגים של סיבים תזונתיים בלתי מסיסים:

סיבים תזונתיים בלתי מסיסים - אינם מתפרקים כלל במערכת העיכול. סיבים אלה, שהם קשֵי התססה, סופחים מים בדומה לספוג. כך הם מרככים את מסת הצואה, מגדילים את נפחה, מזרזים את מעברה לכל אורך המעי ותורמים למניעת עצירות ולבריאות מערכת העיכול.

צריכת הסיבים התזונתיים היומית המומלצת עומדת על כ-25 גר' ומעלה ברוב קבוצות הגיל. תמרים הם מקור מצוין לסיבים תזונתיים. ומכילים כ-7-5 גר' סיבים תזונתיים ל-100 גר'. תכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה לצד ריבוי הסוגים, מצביעה על הפוטנציאל הבריאותי הגבוה של פרי התמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully