וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשים האלה יודעות מה הולך לקרות כאן בשנה הקרובה

עודכן לאחרונה: 30.12.2021 / 14:19

קיווינו ש-2021 תהיה שנה רגועה שבה נוכל לכתוב רק על אוכל בריא ותרגילי בטן. במקום זה קיבלנו שנה של גלי קורונה סוערים, פייק ניוז ורופאים שחוקים. עכשיו כשהשנה הזו כמעט מאחורינו, ביקשנו מ-7 נשים שמכירות את המערכת היטב להסביר לנו מה קרה כאן - ולאן הולכים עכשיו?

2021 הייתה (עוד) שנה שבה הבריאות הייתה במרכז ותפסה כל כותרת ראשיות. במהלך השנה הזו הוצפו האתגרים והקשיים שעלו לאחר שנת הקורונה: מאבקים של רופאים ומתמחים, מחסור במיטות, חוסר היענות לחיסונים, חוסר אמון במערכת ועוד. במקומות המורכבים האלה תפסו את קדמת הבמה נשים שבחרו לקחת את הוואקום הקיים ולחפש פתרון. ביקשנו מ-7 נשים בכירות בעולם הבריאות לסכם את השנה שחלפה - ולומר לנו מה האתגרים העומדים בפנינו ב-2022. הנה התשובות שלהן:

ד"ר ענת אנגל, מנכ"לית בית החולים וולפסון

שר הבריאות יולי אדלשטיין בסיור במרכז הרפואי וולפסון ביחד עם המנכלית דר ענת אנגל וחברי הנהלת ביה"ח. 4 באוגוסט 2020. שלומי יוסף, אתר רשמי
הצוותים הרפואיים מותשים. ד"ר אנגל בעת סיור קורונה בבית החולים וולפסון/אתר רשמי, שלומי יוסף

איך את מסכמת את השנה החולפת?
2021 התאפיינה בהבנה הגוברת בחשיבותה של מערכת הבריאות והצורך הקריטי לתרגם את ההבנה הזו גם בתקציבים הולמים. זו הייתה שנה גם של המשך ההתמודדות עם השחיקה העצומה שהקורונה הביאה איתה. הצוותים הרפואיים מותשים וזקוקים לכל מנת חמצן אפשרית על מנת להתמודד עם אתגרי החורף, אחרי עוד שנה של קרב ממושך ועיקש מול הקורונה.

מאפיין נוסף של השנה הזו היה המאבק שלנו בפייק ניוז. אילולא החיסונים היינו היום במקום אחר, אבל עדיין המידע השגוי הרב שמציף אותנו דרך קבע ברשתות החברתיות ולעיתים גם בתקשורת הממוסדת עלול ואף גורם לנזקים בשטח. חייבים לעשות לכך סוף ולחתור תמיד לאמת.

מה את לוקחת איתך מהשנה הזו?
כשמסמנים מטרה ברורה, כמו הצלת חיי אדם רבים ככל הניתן, הדרך נהיית יותר פשוטה. קל יותר לנווט במים סוערים כשיודעים לאן רוצים להגיע. הנחישות והדבקות במטרה של הצוותים הרפואיים הם אלו שסייעו לנו להתמודד עם השחיקה הקשה, ואף לחזור למעין "שגרה דרוכה", מוכנים תמיד למקרה של וריאנט חדש, תחלואה צולבת עם השפעת ועוד.

אילו מגמות את צופה לשנה הבאה?
אני מקווה ומאמינה שהאמון שניתן בשנתיים האחרונות במערכת הבריאות יקבל מענה גם בתקציבים הולמים, פתיחת תקנים וכיוצא בזה. כמו כן, אני צופה ומברכת על השינויים הצפויים בכל הנוגע לטיפול בנושא הפגיעות המיניות וכן של רפואה מגדרית. אנחנו בדרך הנכונה לחברה שוויונית, מכילה וצודקת יותר, ואני צופה ומקווה שהמגמה הזאת רק תתעצם בהמשך.

סיגל דדון לוי, מנכ"לית מכבי שירותי בריאות

סיגל דדון לוי. עופר חג'יוב,
כל אתגר יכול להפוך להזדמנות. סיגל דדון לוי/עופר חג'יוב

איך את מסכמת את השנה החולפת?
העוצמות והחוזקות של קופות החולים הן שהובילו את מדינת ישראל למקום שבו היא נמצאת היום מבחינת משבר הקורונה העולמי, בכך שהצלחנו בזמן מאוד קצר לחסן את מרבית האוכלוסייה בישראל. מערכת הבריאות בישראל היא מהטובות בעולם באיכות הטיפול, גם בזכות קופות החולים - משהו שאינו קיים בשום מקום בעולם. 98 אחוזים מהטיפול הרפואי שאדם מקבל בחייו הוא מהקהילה, מקופות החולים, ולכן אני חושבת שהגיעה העת להשקיע משאבים רבים נוספים בקהילה. צריך לחזק משמעותית את הטיפול בקהילה בעיקר על ידי גיוס של רופאים ורופאות, אחים ואחיות, מטפלים ומטפלות ממקצועות הבריאות ועובדי מעבדה.

מה את לוקחת איתך מהשנה הזו?
על המדינה להפוך את משבר הקורונה להזדמנות - הזדמנות להפוך את מערכת הבריאות הישראלית למובילה, גם מבחינת תקנים, תקציבים, מיטות אשפוז, סל תרופות וכדומה. יש לנו את היכולת לעשות זאת, יש לנו את אנשי הרפואה הטובים בעולם שיכולים לכל אתגר בכל עת. כל אתגר יכול להפוך להזדמנות - זאת צריכה להיות התובנה של כולנו מהשנה החולפת.

אילו מגמות את צופה לשנה הבאה?
הקורונה חיזקה את הצורך ברפואה איכותית ונגישה, כך שהטיפול ייעשה גם באופן דיגיטלי ובהתאם לצורך לא תידרש הגעה פיזית למרפאות. אנו במכבי שירותי בריאות רואים את שנת 2022 כשנת הרפואה הדיגיטלית. הרפואה משתנה ומתאימה את עצמה לטכנולוגיות שמתקדמות בקצב מהיר, מבדיקות חדשניות, מכשור מהפכני וטיפולים פורצי דרך - הם אלו שיתפסו מקום מרכזי בישראל ובעולם בשנה הקרובה. בנוסף, אשפוז ביתי זו מגמה שיהיה קשה לעצור, ואנו במכבי גאים להיות החלוצים גם בנושא זה.

שרה טנקמן, מייסדת "קרן בריאה"

שרה טנקמן. אור שטרית,
יש התקדמות אמיתית בנושא זכויות נשים במערכת הבריאות. שרה טנקמן/אור שטרית

איך את מסכמת את השנה החולפת?
השנה חלו התקדמויות משמעותיות בכל הקשור לזכויות נשים במערכת הבריאות, ונושאים רבים שנדחקו בשנה הקודמת לאור משבר הקורונה צפו והתממשו השנה. רק בשבועות האחרונים של 2021 התקיימו שני דיונים פורצי דרך בכנסת - הקמת שדולה לבריאות נשים שתעסוק במחלות שקופות, ודיון בנושא הקלת הפרוצדורה שנשים נאלצות לעבור בעת הפסקת היריון. דוגמאות נוספות הן נוהל מעודכן בנושא זכויות המטופלת בבדיקה אינטימית, נוהל של משרד הבריאות שעוסק בטיפול ומניעה של הטרדה מינית בטיפול רפואי, נוהל בנושא פרטיות מטופלות בבדיקת אקו לב במאמץ, ועוד.

מה את לוקחת איתך מהשנה הזו?
התובנה שהובילה אותי להקים את הקרן היתה לאור היחס לכאבים של נשים, שנוצר מתוך הסטריאוטיפ של נשים שנחשבות לרגשניות, מתלוננות, מגזימות ושונה לחלוטין מהיחס לכאבים של גברים. כמו כן, התחזקה אצלי ההבנה שהמסע שלנו למען בריאות נשים הוא מסע של מטופלות ביחד עם הצוותים הרפואיים - רופאות ורופאים, אחיות, מיילדות וכו'. רק אם ניאבק ביחד נצליח באמת לייצר שינוי ארוך טווח למען מטופלות.

אילו מגמות את צופה לשנה הבאה?
אני צופה יותר מעורבות שלנו בשדה של חינוך רפואי. עד היום מרבית הפרויקטים שלנו כללו מחקר ואיסוף נתונים, לובי ושינוי מדיניות. השפענו על פרוטוקולים ונהלים בשורה ארוכה של סוגיות הרלוונטיות לבריאות נשים. אבל בסופו של דבר, את מה שהכי חשוב לכל כך הרבה נשים - כמו התקשורת בינן לרופא.ה, להבין מה מתרחש, לקבל את כלל המידע והשליטה על הגוף שלנו - כל זה לא ישתנה בסופו של דבר באמצעות נהלים אלא באמצעות תהליכים מעמיקים יותר של חינוך רפואי.

ד"ר אינה ריקרדו-לאקס, מנהלת בארגון ScienceAbroad

ד"ר אינה ריקרדו-לאקס. ScienceAbroad,
הקורונה שמה את האגו בצד. ד"ר אינה ריקרדו-לאקס/ScienceAbroad

איך את מסכמת את השנה החולפת?
השנה התאפיינה בעיסוק מוגבר ומתמשך בנגיף הקורונה שממשיך לשלוט בסדר הציבורי, הבריאותי והכלכלי. המאמץ הממושך של עולם המדע והבריאות למיגור המגיפה הביא עמו מצד אחד פריצות דרך מדעיות משמעותיות כמו חיסונים וטיפולים חדשניים, ומצד שני שחיקה של צוותי רפואה ומחקר שכבר מותשים מהאינטנסיביות של הטיפול במגיפה.

מה את לוקחת איתך מהשנה הזו?
אני אישית הייתי שותפה לפריצת דרך משמעותית בהתמודדות עם מגיפת הקורונה, כשבמעבדה בה אני חוקרת באוניברסיטת רוקפלר בניו יורק הצלחנו לייצר גרסה של הווירוס ללא חלבון ספייק, הגורם המדבק בו. מכיוון שגרסה זו אינה מדבקת, היא יכולה להיחקר בתנאי מעבדה סטנדרטיים, ללא צורך במיגון מיוחד. באמצעות פתרון זה ניתן לפעול כדי לייצר תרופות פוטנציאליות.

אילו מגמות את צופה לשנה הבאה?
השנה הזו הביאה עמה גם תוצרים לא טריוויאליים. עולם המדע מתאפיין לרוב באגו רב של חוקרים המתחרים על מקומם בפסגת המדע. הווירוס הקטלני גרם לחוקרים הטובים בעולם לשים את האגו בצד ולשתף פעולה תוך ייצור חיבורים מיוחדים, כדי לבצע את שליחותם נאמנה ולסייע לעולם להתגבר על הווירוס. אני צופה שאם נמשיך בדרך זו, של פעילות ללא לאות ובשיתוף פעולה נרחב, נצליח לקדם את עולם המחקר והרפואה קדימה, ולהמשיך לייצר התפתחויות חיוביות בנושא הטיפולים בקורונה. זו הדרך בה הלכנו כדי להגיע לפתרונות הקיימים, וכך גם נגיע לפתרונות נוספים המגיעים להבשלה בימים אלה.

שירה סגל קופרמן, מייסדת שותפה ומנכ"לית חלאסרטן

שירה קופרמן, מנכ"לית חלאסרטן. שני צדיקריו,
כולנו צריכים קהילה. שירה סגל קופרמן/שני צדיקריו

איך את מסכמת את השנה החולפת?
ימי הקורונה המחישו לעולם את כוחן וחשיבותן של קהילות ברשת ועד כמה הן נחוצות בחייהם של צעירים חולים ומחלימים מסרטן. הווירטואליות הפכה מפונקציה מסייעת לפונקציה הכרחית וחיונית בחיי הצעירים של היום. הקהילה היא אורגניזם חי שמקיים חיים מלאים, תומך, יוזם מפתח ויוצר מענים למצוקות השונות ולכל תחומי החיים שנפגעו מהמחלה. בשנה האחרונה הפכו הרשתות של חלאסרטן ל- כיכר העיר, זו כיכר חשובה ביותר עבור קהיליית האונקולוגים והסקטורים הנוספים המטפלים בחולי סרטן צעירים. אם רוצים להביט לנבכי הנפש של אוכלוסייה ייחודית זו, ולהבין טוב יותר מה מניע ומטריד אותה.

מה את לוקחת איתך מהשנה הזו?
החולים הצעירים יודעים מצוין מה חסר להם ואיך צריך ליצור את המענים, צריך להרחיב עבורם את הפלטפורמה של חלאסרטן כדי שימשיכו לפתח את המענים הללו.

אילו מגמות את צופה לשנה הבאה?
התחזקות מגמת הקהילות, הקורונה חידדה את תחושת הבדידות ולצדה את הצורך שלנו בשייכות לקהילה, לפי תחומי עניין כמובן.

תמי אלטרץ, מנכ"לית חברת MSD וממקימות "אושייה"

תמי אלטרץ. רמי זרנגר,
צריכות יותר נשים בקרב "מקבלי ההחלטות". תמי אלטרץ/רמי זרנגר

איך את מסכמת את השנה החולפת?
השנה האחרונה הייתה בסימן מעבר "מחושך לאור". עברנו ממצב של מגננה למצב של חיים לצד הנגיף, לפתיחה מחודשת של המשק, התרבות, הספורט והחיים החברתיים, בזכות פיתוח של ארגז הכלים הרפואיים - החיסונים, טיפולים רפואיים והריחוק החברתי. בתחילת המגיפה עיקר תשומת הלב הייתה בטיפול בחולים במצב קשה. השנה השינוי בפרדיגמה היה להקדיש את תשומת לב להתחסנות, למניעה ולטיפולים בחולים בקהילה במצבים קלים עם גורמי סיכון כגון יתר לחץ דם, השמנה וכדומה.

מה את לוקחת איתך מהשנה הזו?
מגיפת הקורונה מהווה כר פורה להיווצרותן של פייק ניוז. התופעה הזו גבתה וממשיכה לגבות קורבנות רבים ברחבי העולם, בשל הפצת מידע כוזב שגורם לחלקים מהציבור להימנע מחיסונים, שעשויים להציל חיים ושיעילותם ובטיחותם הוכחה.

אילו מגמות את צופה לשנה הבאה?
אחת התופעות שחשף משבר הקורונה היא מיעוט נשים בקרב מקבלי ההחלטות. לרוב ההחלטות הבריאות במשפחה אחראיות נשים, ולהן חשיבה יצירתית ומהירות בקבלת החלטות נכונות. אני צופה יותר מנהיגות נשית בטיפול במשברים בריאותיים. מנהיגים יבינו שהנשים חייבות להיות בפורום מקבלי ההחלטות. בנוסף, השקעה בבריאות נשים מגבירה את הפריון והשגשוג של המדינות בטווח הארוך.

שרית סאס, מומחית טכנולוגית ואסטרטגיית ענן בתחום הבריאות, מיקרוסופט ישראל

שרית סאס. מייקרוסופט,
האצה משמעותית בתהליכים טכנולוגיים אצל ארגוני בריאות בעולם. שרית סאס/מייקרוסופט

איך את מסכמת את השנה החולפת?
בשנה האחרונה למרות כל הקשיים שנבעו מהמגיפה, הייתה האצה משמעותית בתהליכים טכנולוגיים אצל ארגוני בריאות בעולם ובישראל בפרט. אנחנו רואים שיכולות ופתרונות טכנולוגיים שחשבנו שנגיע אליהם רק בעוד כעשור כבר מפותחים ומיושמים היום. ראינו תפיסה חדשה של בריאות דיגיטלית עתידית - הרפואה בעצם הפכה מרפואה פאסיבית לרפואה הרבה יותר אקטיבית, מותאמת אישית, מדויקת ויעילה שמקבלת מידע על מטופלים ויודעת אף לחזות מה צפוי לקרות. דבר זה אפשרי באמצעות פתרונות הענן, בינה מלאכותית, למידת מכונה, מציאות רבודה, IoMT, ופתרונות נוספים שהארגונים ממנפים כדי לשפר את חייו של כל מטופל ואזרח.

מה את לוקחת איתך מהשנה הזו?
בתקופה זו ראינו מספר בתי חולים שאימצו את משקפי המציאות הרבודה להכשרות מתקדמות, לליווי וסיוע מרחוק וכן לשימוש בחדרי הניתוח. כיום אצל ארגוני בריאות נמצא מידע רב שהוא קליני ומחקרי ולארגונים אלו יש את הרצון ואת המודעות לאחד את מקורות הדאטה למקום מרכזי אחד וזאת על מנת לקבל תמונה רחבה ובאמצעותה להתקדם לפתרונות דיגיטליים. כבר היום ניתן לראות את הצעדים הראשונים שהארגונים נוקטים כדי לממש את החזון ולייצר מסעות מטופלים מותאמים אישית שישפרו את חווית המטופלים והצוותים הרפואיים.

אילו מגמות את צופה לשנה הבאה?
אני צופה שבשנה הקרובה אנחנו נמשיך לראות האצה טכנולוגית שתבוא לידי ביטוי בפתרונות מתקדמים. לדוגמא, תוך כדי שיחה בין רופא ומטופל כלל המידע יעבור בצורה אוטומטית לתיק הרפואי באמצעות יכולות הבנת שפה, זו, תתריע לרופא על חיזוי של מחלות ואף תמליץ על פעולות להמשך. יש עוד מגוון דוגמאות לטכנולוגיות שנראות לנו "עתידיות" אך בפועל הן כבר ממש מעבר לפינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully