וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנחנו מסוגלים לחוש כאב בחלומות? התשובה תפתיע אתכם

עודכן לאחרונה: 21.12.2021 / 8:48

מחקר חדש ניסה לבדוק - האם כשסלע נופל עלינו בחלום, הגוף שלנו יכול לחוש בכאב? ואם כן - מה משפיע על רמת הכאב שאנו יכולים לחוות מחלום? הנה כל הפרטים

חמש עובדות על חלומות/מערכת "אסור לפספס"

מפעם לפעם יש לנו חלומות בהם אנחנו חווים כאב, אך כמה מאותו "כאב חלומי" אנחנו באמת מרגישים? אם אנחנו צורחים מכאב בחלום בזמן שסלע מועך אותנו או רכב דורס אותנו - האם ההרגשה הזאת נותרת רק בתוך החלום או שהגוף שלנו באמת מסוגל לחוש בכאב? הנושא הזה זכה למספר לא קטן של מחקרים שכולם הגיעו להסכמה כללית: כן, אנחנו יכולים להרגיש כאב בחלומות, אם כי השאלה האם הכאב הזה מופעל בידי החלום או על ידי משהו פיזי שקורה בגוף שלנו - זה כבר שדה מוקשים נוירולוגי מורכב.

אחת הסיבות לכך שאנחנו יכולים להרגיש כאב בחלומות היא שמשהו כואב לנו באמת בגוף - למשל, אם צרעה עקצה אותנו, הכאב הזה יוכל להתבטא בחלום בדרכים שונות ולהזכיר לנו על קיומו. סוג זה של כאב בחלומות נחקר במאמר משנת 1993 שבו נעשה שימוש באזיקי לחץ דם לגרימת כאב בזמן שהמשתתפים היו בשלב תנועת העיניים המהירה (REM) של השינה. הכאבים שחוו המשתתפים חיקו את הכאב מהחיים האמיתיים שנגרם מהשרוול המתהדק.

אישה סובלת מכאבים בשינה. Antonio Guillem, ShutterStock
אישה סובלת מכאבים בשינה/ShutterStock, Antonio Guillem

כאב מחלום שונה מכאב "אמיתי" בכך שהמקור שלו הוא תוכן החלום ולא גירוי מהחיים האמיתיים. לדוגמה, מישהו עשוי לחלום על עינויים באופן שמעולם לא חווה בחיים האמיתיים. עם זאת, הטראומה שבחלום עדיין נרשמת ככאב, ככל הנראה בהשראת תפיסות נלמדות של מצבים כואבים. כאב מחלום בדרך כלל חולף ברגע שהחולם מתעורר. "אני טוענת שאפילו כאב ממשי הוא סוג של 'הכל בראש'", אמרה ארין וומסלי, עוזרת פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת פורמן בדרום קרולינה, ל-Vice, "כאב הוא במובן מסוים חוויה נפשית. זאת אומרת שכאשר אנו סובלים מפציעה, הכאב מעובד במוחנו ולא בחלק הגוף הפגוע".

הכאב במוח מופיע כהפעלה של אזורים הקשורים לכאב בקליפת המוח שלנו - המופעלים על ידי מידע מקולטני כאב במערכת העצבים ההיקפית. כאשר כאב מתרחש בחלום, המוח שלנו כנראה לא מקבל הודעות כאב מחלקים בגוף שלנו, אלא שואב מזיכרונות של כאבי עבר.

חלומות. Giphy
גיף של אדם מתנועע מתוך שינה/Giphy

מה משפיע על רמת הכאב הנובע מהחלומות שלנו?

כשמדובר בסבירות שלנו לחוות כאבים בלילה, נראה שהמצב הבריאותי הכללי שלנו משחק תפקיד בתדירות ובאופי הכאב. מחקר משנת 2017 מצא שכאחוז אחד מהאנשים הבריאים חשים כאב בחלומות לעומת כ-30 אחוזים מהאנשים שסובלים מכאב חריף וחמור.

"אצל מטופלים, חלומות כואבים עשויים להתעורר על ידי כאב ממשי ואילו עבור אנשים בריאים, חלומות כואבים עשויים להיות זיכרונות כאב (כאב שחוו בעצמם ו/או צפייה באנשים כאובים)", כתבו מחברי המחקר. "מחקר עתידי אמור להבהיר כיצד כאב מעובד במהלך השינה. מכיוון שמטופלים עם כאב כרוני חווים חלומות בעלי גוון שלילי, יהיה זה מועיל לשאול חולי כאב כרוני על החלומות שלהם, ובמידת הצורך להציע אפשרויות טיפול ספציפיות כמו טיפול בדמיון מודרך".

אז לסיכום, האם אנחנו יכולים להרגיש כאב בחלומות? התשובה היא כן, אבל זה מצבנו הבריאותי הכללי כנראה שמנבא האם זה כאב אמיתי או חלומי בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully