וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר גילה: ניתן לשתול רעיונות בחלומות של אנשים ולהשפיע על תוכנם

10.10.2020 / 23:49

מחקר של מעבדה ב-MIT גילה כי באמצעות עזרים קוליים ניתן להכניס עצמים לתוך חלומות של אנשים בשלב מאוד נדיר של החלום, כשלא פחות משני שליש מהנחקרים אמרו כשהתעוררו שזיהו את העצם בחלום

חמש עובדות על חלומות/מערכת "אסור לפספס"

זה נשמע כמו עלילה של סרט מתח, אבל מדענים טוענים שהבינו כיצד ניתן לשתול רעיונות בחלומות של אנשים. חוקרים במעבדת המדיה של MIT מנסים טכניקה חדשה שנקראת TDI - targeted dream incubation, (דגירת חלומות ממוקדת) שמאפשרת להם להכניס נושאים מסוימים אל תוך חלומות של אנשים.

מחקרים קודמים הראו שכשאנשים מגיעים למצב נדיר בשינה שנקרא חלימה צלולה או מודעת הם משיגים מודעות לגבי מה שהם חולמים ולפעמים יכולים לשלוט במה שקורה במחשבות שלהם. חלימה מודעת, הידועה גם בשם חלימה צלולה או חלום צלול, היא תופעה המתרחשת כאשר אדם מודע לכך שהוא נמצא בחלום כאשר הוא ישן. תודעה זו מאפשרת לאותו אדם לשלוט על פעולותיו ב"מרחב החלום". חולמים צלולים, המכונים "אונירונאוטים", מדווחים כי במהלך חלומות צלולים הם מסוגלים להתחשב בכל הנסיבות הקשורות לזמן העֵרוּת, ואף לנהוג בחלום מתוך רצונם, כל זאת כאשר הם נמצאים במרחב חלום הנתפס כאמיתי להפליא.

במחקר החדש נטען ש-TDI משיגה תוצאות דומות על ידי סימון אנשים בזמן טרום השינה (שלב ההיפנוגוגיה), מצב בו החלומות חצי צלולים, והוא מתרחש בדיוק בזמן שמישהו מתחיל לישון.

גיף חלומות שינה. Giphy
מה קורה אצלכם בזמן החלום? בקרוב אולי תוכלו לקבוע בעצמכם/Giphy

תוצאות המחקר הוצגו בגיליון אוגוסט של המגזין הרפואי "תודעה והכרה". במחקר השתתפו 25 אנשים שישנו במהלך היום. לפני שהלכו לישון הם הקליטו על ידי אפליקציית רשמקול הודעות כמו "תזכור לחשוב על עץ", או "תזכור לשמור על המחשבות שלך". לנחקרים הוצמדו מכשירי דורמיו (מכשיר לביש ובו חיישן למעקב שינה) שעקבו אחרי קצב הלב שלהם, ומתי הם נכנסו למצב היפנוגוגיה - הנקודה בה הם "חשופים הכי הרבה לקולות מבחוץ", הסביר החוקר הראשי אדם האר הורוביץ.

המכשיר שעוקב אחר קצב הלב מתחבר עם האפליקציה כדי להעיר את המשתתפים בעזרת המשפטים שהם הקליטו מראש בעזרת העזרים הדיגיטליים. הם חזרו על כך מספר פעמים, כשכל נחקר מקליט יומן קצר בכל פעם שהעירו אותו. "בפשטות, האנשים סיפרו לנו האם העצמים עליהם דיברו הופיעו בחלומות שלהם", סיפר האר הורוביץ, "לפעמים העצמים עברו שינוי - "עץ" הפך לרכב בצורת עץ, אבל הפירוש היה קל לזיהוי".

החוקרים מצאו ש-67 אחוזים מהמשתתפים ציינו שחלמו על עצים אחרי ההקלטה. בכל פעם שהעירו אותם, החלומות שלהם הפכו למוזרים ומוחשיים יותר. החוקרים מסבירים ששיטה זו להדגרת/הנדסת חלומות והטכנולוגיה הנלווית לה, הם כלים המשמשים בניסויים בשליטה בחלומות ומרחיבים את הדרכים שבהן אפשר לחקור כיצד חלומות משפיעים על רגשות, על יצירתיות, על זיכרון ומעבר לכך.

עוד באותו נושא

חלמתם ששכבתם עם הבוס? זה מה שהחלומות הכחולים שלכם אומרים

לכתבה המלאה

זהו מכשיר הדורמיו בו השתמשו במחקר

חלומות צלולים הם נדירים, כאשר חצי מהאוכלוסייה חווה אותם רק פעם אחת בחיים שלהם. החוקרים ב-MIT טוענים שמצאו דרך לאפשר לאנשים לעצב דברים בחלומות שלהם על ידי הפרעה להיפנגוגיה. ב"דיילי סטאר" דווח שתומאס וגה, בוגר של מכון המחקר, בחן את מכשיר המעקב על עצמו, וניסה באמצעות אביזר הקול לשתול רעיון במחשבה שלו - האומפה לומפה, שיר הנושא מהסרט "ווילי וונקה ומפעל השוקולד". "התחלתי לחלום על מפל של שוקולד מוקף באומפה לומפאה ששרים "אומפה לומפה דופיטי דו", הוא סיפר, אבל היתה גם תפנית לסיפור, כי המפל בחלום היה משוקולד מריר ללא חלב.

"זה היה מפל ללא לקטוז", הוא אמר. "אז האם הידיעה שאני רגיש ללקטוז נמצאת בתודעה שלי או בתת מודע? אני הנדסתי את תוכן החלום הזה, אבל עדיין היו אילוצים - נראה שאי אפשר לחלום על שוקולד חלב כי התודעה שלי יודעת שזה יכול להזיק לי".

החוקרים מקווים שעם עוד מחקר הם יוכלו בעתיד להשיג שלל יתרונות מהינדוס החולומות כמו למידת שפה תוך כדי שינה או טיפול בפוסט טראומה או הפרעת חרדה.

עכשיו גם לכם השיר הזה יתקע במוח ויגיע לחלום?

  • עוד באותו נושא:
  • חלומות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully