וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד חטף מכה בשיניים? זה מה שאתם חייבים לעשות

ד"ר שלמה מזרחי

עודכן לאחרונה: 7.12.2021 / 7:02

1 מכל 3 ילדים צפוי להיחבל בשיניים באופן כזה או אחר. אז מתי חשוב להגיע בדחיפות לרופא השיניים, איך לשמור שן קבועה שנפלה ולמה חשוב להביא אותה לרופא? מורה נבוכים להורים מודאגים

איזה הורה לא מכיר את הסיפור: הילד מגיע (כן, זה יותר בנים) ומספר שבמהלך משחק נפל וקיבל מכה בפה ובשיניים. רוב האנשים מסביב רואים דם ונבהלים. מה עושים? איך נמצא עכשיו רופא שיניים כדי לבדוק את הילד? כדאי שנלך לרופא הילדים במרפאת קופת חולים? או נפנה למיון?

כ-30 אחוזים מהילדים צפויים לעבור חבלה דנטלית כלשהי. חבלות בשיניים הראשוניות (שיני חלב) שכיחות בגילים שנתיים עד שלוש כתוצאה מנפילות, וחבלות למשנן הקבוע (שמתחיל לבקוע בגיל שש-שבע) מגיעות לשיאן בגילים 12-9 כתוצאה מנפילות או תאונות במהלך פעילות ספורט (רכיבה על אופניים, גלגיליות, קורקינט וכדומה). חבלות בשיניים מלוות לרוב גם בפגיעה ברקמות הרכות - חניכיים, שפתיים, לשון ולחיים, ולעיתים נדרש לטפל גם בהן.

אז מה עושים במקרה של חבלה בשיניים?

בכל חבלה מומלץ לפנות לרופא שיניים, אך ניתן לסווג חבלות דנטליות לפי דחיפות הטיפול:

• תלישה או יציאת שורש של שן קבועה - מצב חירום הדורש טיפול מיידי.

• שן קבועה ש"עפה" ממקומה - יש לשמור בכוס עם רוק של הילד או בחלב ולהחזירה בהקדם האפשרי. החזרת השן תוך דקות משפרת משמעותית את סיכויי ההישרדות של השן, בעוד שעיכוב בביצוע ההנחיות עלול לגרום לנזק בלתי הפיך. בכל מקרה יש לפנות מיידית לרופא שיניים לקיבוע השן, ולבדוק צורך בחיסון טטנוס.

• שן ("חלב" או קבועה) ש"זזה" ממקומה, תלישה של שן נשירה (חלב), או שבר גדול בכותרת - יש לפנות בהקדם (באותו היום) לטיפול רופא השיניים, רצוי עם השן או החלק השבור.

בשאר מקרי החבלות - יש להגיע לבדיקה, לטיפול או למעקב של רופא השיניים ללא דחיפות מיידית.

ילד מחייך עם שיניים חסרות. ShutterStock
עם שיני חלב זה פשוט יותר. ילד עם שיניים חסרות/ShutterStock

במקרים של חתכים עמוקים או בחשד לשברים בעצמות הפנים - יש לפנות בהקדם למרפאת פה ולסת בבית החולים. גם בילד עם חבלה או חתך בסנטר יש לבדוק האם השיניים נפגעו והאם נגרם שבר במפרק הלסת.

יש לציין כי בשל מורכבות הטיפול בחבלות שיניים, כללית סמייל יזמה ימי עיון לכל רופאי השיניים שלה שיוחדו לעדכון ורענון בנושא חבלות דנטליות.

כיצד מבחינים בין שן "חלבית" לשן קבועה שנתלשה?

בדרך כלל ניתן לזהות לפי גיל הילד ואורך השורש: השיניים המועדות ביותר לפגיעה הן החותכות העליונות. עד גיל 6 מדובר בשיניים נשירות, ואם הן נתלשו - אין להחזירן. שן חותכת עליונה או תחתונה שנתלשה בשלמותה (עם השורש) בילד מעל גיל 7 - קרוב לוודאי שמדובר בשן קבועה, ויש להחזירה בהקדם האפשרי. בשל דחיפות הטיפול, הורה יכול להחזיר השן למקומה בעזרת הדרכה מקצועית טלפונית.

שיני חלב שניזוקו (כתוצאה מעששת או מחבלה ישנה) יכולות לפגוע גם בשיניים הקבועות שתבואנה במקומן, ולכן דורשות מעקב או טיפול.

אילוסטרציה. ShutterStock
יש צורך במעקב ממושך אצל רופא שיניים/ShutterStock

חשוב לציין כי ככל שהחבלה קשה יותר - משך הטיפול והמעקב ארוכים יותר. ברוב המקרים מומלץ מעקב של כשנה, אך בשן קבועה שנתלשה ממקומה מומלץ מעקב במשך כל החיים.

כמה זה עולה?

כבר למעלה מעשור שטיפולי השיניים לילדים עד גיל 18 נכללים בסל הבריאות, וזה כולל גם טיפולי שיניים בעקבות חבלות תמורת תשלום סמלי במרפאות שיניים של קופות החולים.

נכון להיום, כל הילדים עד גיל 18 זכאים לקבל את רוב טיפולי השיניים במסגרת סל הבריאות, בתשלום סמלי בפניה ישירה למרפאות קופות החולים, כולל טיפולים בסיסיים בעקבות חבלות דנטליות. בימים אלה דנה ועדת הסל בבקשת הרחבה לכלול גם טיפול משקם, כמו כתר קבוע או שתל דנטלי, ובכך לתת מענה גם לתלמידים שנחבלו בעבר והמתינו לקבלת הטיפול בגיל 18-17.

ד"ר שלמה מזרחי הוא מומחה בכירורגית פה ולסתות ברשת כללית סמייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully