וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמרו את שיני החלב של הילדים שלכם, זה עשוי להציל את חייהם

חוקרים הצליחו לשחזר רקמות בגופם של מבוגרים בעזרת תאי גזע שנלקחו משיני החלב שלהם. בעתיד הטכניקה הזאת תוכל להחליף שאיבות מח עצם ולסייע לטפל בסרטן, מחלות כבד, סוכרת וכמובן, ברפואת שיניים

ילדה מצביעה על שיני חלב שנפלו לה. ShutterStock
זה יכול להציל חיים. ילדה מצביעה על שן חבל שנפלה לה/ShutterStock

לשמור את שיני החלב שנשרו לילדים שלכם אולי נשמע כמו משהו מתוק ונוסטלגי, אבל בפועל ממדובר על עניין די דוחה. למרות זאת, יכול להיות שיש סיבה מאוד טובה ולאו דווקא רומנטית לעשות את זה. לדברי חוקרים מהמכון הלאומי לביוטכנולוגיה בארה"ב, שמירת שיני החלב של הילדים עשויה להיות עניין מציל חיים.

החוקרים גילו שתאי גזע שמצויים בשיניים צעירות נוטים להיות חשופים פחות לנזקים סביבתיים מאשר שיניים בוגרות והחומר הגנטי שנותר בהן עשוי לסייע ליצירת צמיחת תאים חדשים באזורים שונים בגוף. ייתכן שבעתיד הקרוב הטכניקה של הפקת תאי גזע משיני חלב תחליף את הטכניקה הנהוגה כיום של שאיבת מח עצם, שהיא טכניקה פולשנית, כואבת ובעלת שיעור סיבוכים גבוה יותר.

עוד בנושא:
הרגלי התזונה שעלולים להרוס את השיניים של הילדים שלכם
שיטה חדשה ומוזרה לתלישת שיניים מתנדנדות
זו הסיבה שאתם חייבים לקחת את הילד לרופא שיניים לפני גיל שנה

אף על פי שהשיטה החדשה נמצאת עדיין בשלבי פיתוח, ייתכן שהיא תיכנס לשימוש כבר בשנים הקרובות ותסייע לטפל בסרטן ולהצמיח תאי עצב או תאי מוח. שימושים נוספים לתאי גזע שמקורם בשיניים עשויים להיות לצורך גידול רקמת עצם חדשה, חידוש של תאי הכבד, טיפול בסוכרת ולהפיק רקמת עין חדשה. ניתן להפיק תאי גזע משיני חלב שגילן 10 שנים אפילו.

שיני חלב שנשרו בקופסה. ShutterStock
ניתן להפיק תאי גזע גם משיני חלב בנות 10 שנים. שיני חלב בקופסה/ShutterStock

בניסוי קליני שנערך בסין נעשה שימוש בשיני חלב כדי להצמיח שיניים חדשות בפיהם של 30 מטופלים. בשנה שעברה הודיעו החוקרים כי בעזרת פיתוח נוסף, תאי הגזע בשיני החלב יוכלו להצמיח כלי דם וקשרי עצבים בתוך מוך השן של שיניים בוגרות.

נכון להיום, השיטה משמשת בהצלחה לעידוד צמיחה מחדש של שורש השן במקרה של נזק לשן בוגרת, אך היא אינה מחליפה רקמה שניזוקה או אבדה והמטופל עלול להשאר עם שן מתה.

"הטיפול החדש מחזיר למטופלים את התחושה בשן. אם נותנים להם גירוי של חום או קור, הם מסוגלים לחוש בכך. השן שלהם הופכת לשן חיה שוב", אמר החוקר סונגטאו שי מאוניברסיטת פנסילבניה, ששיתפה פעולה עם הניסוי הסיני. בשנת 2018 אמר החוקר שי כי המחקר עוקב אחרי המטופלים מזה כשנתיים וחצי-שלוש שנים ויש כבר נתונים מספיקים המצביעים על כך שזו שיטת טיפול יעילה ובטוחה. השלב הבא של הניסוי הוא לבחון האם ניתן להשתמש בתאי גזע שילקחו משיני חלב של אדם אחד כדי לטפל ולהצמיח תאים ורקמות באדם אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully