וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שאתם חייבים לקחת את הילד לרופא שיניים לפני גיל שנה

ד"ר מורן רובננקו, מאמר אורח

25.3.2019 / 0:00

רוב ההורים יגיעו למרפאת השיניים בפעם הראשונה אחרי שהם יזהו סימן מדאיג בפיו של הילד או כאשר הילד יתלונן בעצמו על כאבים, וזה יכול לקרות לראשונה גם בגיל 10. אבל ההמלצה היא להגיע הרבה הרבה לפני, ואלה הסיבות לכך

רופא שיניים בודק תינוק. ShutterStock
לפעמים ההפניה לרופא השיניים תגיע מטיפת חלב או מרופא הילדים. תינוק בבדיקת רופא/ShutterStock

רוב ההורים מופיעים אצל רופא השיניים בפעם הראשונה אחרי שהילד מתלונן על כאב או כשצץ בחלל הפה סימן מדאיג, ולפעמים רופא המשפחה או אחות טיפת חלב נותנים הפנייה לרופא השיניים. כלומר, ברוב המקרים ההורים לוקחים את ילדיהם לרופא שיניים בפעם הראשונה כאשר מבחינתם הגיע הזמן לבדיקת רופא שכזו. למילה "זמן" אין הגדרה ממשית והיא יכולה לנוע בטווח גילאים רחב. וכך קורה שלעתים ילד מגיע לרופא השיניים בפעם הראשונה גם בגיל 10.

עוד בנושא:
ה-FDA מזהיר: "שרשראות ענברים הן סכנת חיים לתינוקות"
עושים "פו" על האוכל של הילד ומנשקים אותו בפה? אתם מזיקים לו
רופא שיניים ממליץ על מאכלים מפתיעים במקום צחצוח

מהו בעצם הזמן המתאים להגיע לבדיקה ראשונה? ומדוע?
לפי הנחיות משרד הבריאות חשוב להגיע לבדיקה ראשונה חצי שנה מבקיעת השן הראשונה, ולא יאוחר מגיל שנה. הנחיה זו תואמת להנחיות איגודי רפואת השיניים לילדים בכל העולם.
אז למה נקבע דווקא הגיל הזה? ומדוע כל כך מוקדם? להלן כמה סיבות שיסבירו את ההיגיון שעומד מאחורי ההנחיה:

פעוט מוציא שיניים. ShutterStock
בגיל הרך נגעי העששת/ShutterStock

הרגלי תזונה
כבר בגיל הרך הרגלי התזונה מאוד חשובים. האם הילד יונק? האם הוא שותה תמ"ל? האם אוכל מזונות נוספים ואילו מזונות? רופא השיניים יבדוק את תדירות האכילה וסוגי המזון הנצרכים וימליץ בהתאם לתזונה של הילד - כיצד לאכול "נכון לשיניים" וכיצד לשמור עליהן. לדוגמה: לתינוק שיונק לפני השינה, פעמיים במהלך הלילה ובבוקר כשקם - רופא השיניים ימליץ על ניקוי השיניים בבוקר ובערב, ובנוסף - ניקוי עם גזה רטובה לאחר ההנקות הליליות לסילוק שאריות החלב. כמו כן, במידה ורופא השיניים יגלה בבדיקה על קיומו של הרגל מזיק או לא מתאים (כגון שינה עם בקבוק המכיל משקה ממותק - חלב עם סוכר וכד'), הוא יסביר להורה מדוע מדובר בהרגל מזיק וימליץ על תחליף בריא יותר.

הרגלי צחצוח
חשוב לשמור על שיניים נקיות כבר מבקיעת השן הראשונה. איך מצחצחים? ועם אילו אביזרים? רופא השיניים יסביר וידגים. לפני גיל שנתיים לרוב מצחצחים באמצעות מברשת אצבעון סיליקון או מברשות שיניים מותאמות (גודל הראש, ידית האחיזה). הצחצוח מתבצע עם מים, משחה או טיפות שאינן מכילות פלואוריד, דוגמת "טפטפים פרסטי".

עצירת נגעי עששת
בגיל הרך נגעי העששת (חורים) נמצאים בעיקר בשיניים החותכות העליונות (בעבר כונה "עששת הבקבוק"). כאשר הרופא מזהה נגעי עששת התחלתיים בשיניים ניתן לבצע מניעה פעילה; בשלב הראשוני ימרח על השיניים משחה או פלואוריד לחיזוק השן ומניעת התקדמות העששת, במקביל להדרכה קפדנית. במידה ויזהה שנגע העששת גדל ויש בכך צורך - יבצע טיפול (כגון: סתימה) כדי לשמר את השיניים. שיניים לא מטופלות יכולות עוד לפני גיל 3 לגרום לכאבים או להגיע להרס שיחייב עקירה.

עוד באותו נושא

כל הדרכים להקל על כאבי בקיעת שיניים בתינוקות

לכתבה המלאה
פעוטה בבדיקה אצל רופאת שיניים. ShutterStock
הגעה מוקדמת לרופא השיניים מפתחת קשר בין הילד, ההורה והרופא. רופאת שיניים בודקת פעוטה/ShutterStock

בדיקת התפתחות ואיכות השיניים
בבדיקה נבדקות כל השיניים. אילו שיניים צמחו כבר בפה, האם המצב תואם לגיל, והאם נדרשת התערבות. בזמן הבדיקה הרופא מעריך את איכות השיניים. לעיתים שיניים בוקעות עם פגמים מולדים (התפתחותיים או גנטיים). באבחון מוקדם ניתן לשמר את השיניים ולמנוע או לדחות היווצרות חורים בהן.

בדיקת הרקמות
רופא השיניים לא בודק רק את השיניים, אלא גם את כל רקמות הפה - לשון, שפה, חניכיים, חיך ועוד. לעיתים ישנם נגעים על רקמות, לשון או שפה קשורות וחשוב לאבחן מוקדם.

אבל ישנה גם סיבה נוספת, שהיא אחת מהחשובות ביותר להגעה לבדיקת שיניים בגיל הרך:

ביסוס 'בית דנטלי' וקשר רופא-ילד-הורה
הגעה מוקדמת לרופא השיניים מפתחת קשר בין הילד, ההורה והרופא. הרופא מלווה את הילד בעת הגדילה, מתאים ומכוונן את הנעשה בבית לשמירה על השיניים בכל ההיבטים. כמו כן, הילד לומד להכיר את הרופא/ה, הצוות והמרפאה בנסיבות רגועות ולא מתוך כאב. וכך במידה ובעתיד יצטרך טיפול עתידי (אפילו טיפולי מניעה כגון איטומי חריצים), הילד כבר יסמוך על הרופא ולא יחשוש.

כך נוכל לגדל דור של ילדים עם שיניים בריאות ובעלי גישה חיובית לרפואת השיניים ושיניהם בכלל, ולרופא/ת השיניים בפרט, הגדלים עם מודעות לאופן השמירה על שיניהם וללא חשש ממרפאת השיניים.

ד"ר מורן רובננקו היא מומחית ברפואת שיניים לילדים ויועצת למותג "פרסטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully