וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הדרכים להקל על כאבי בקיעת שיניים בתינוקות

ד"ר מורן רובננקו, מאמר אורח

22.11.2018 / 6:42

בקיעת השיניים הראשונות של התינוק מלווה באי נוחות, כאבים ולעתים גם בחום ובשלשולים. באילו תכשירים ניתן להשתמש כדי להקל על התינוק, מבלי לסכן את בריאותו ובטיחותו? רופאת שיניים מסבירה

תינוק מחייך. ShutterStock
מתישהו סביב גיל חצי שנה השיניים מתחילות לבקוע. תינוק מחייך/ShutterStock

שיני החלב (השיניים הנשירות) מתחילות להתפתח החל משבוע 6-7 להריון. בעת הלידה, נמצאים בלסת כל 20 נבטי שיני החלב, ומתחילות להתפתח בלסת השיניים הקבועות. למרות שהשיניים כבר קיימות בלסת, הן למעשה עדיין "מבשילות" ומתחזקות, ומתחילות לבקוע לחלל הפה רק סביב גיל חצי שנה. גיל זה הוא גיל המחושב באופן סטטיסטי, לכן ישנם ילדים שהשן הראשונה שלהם בוקעת בגיל 4 חודשים ויש ילדים שבקיעת השיניים שלהם מתעכבת והשן הראשונה יכולה לבקוע אפילו לקראת גיל שנה וחצי.

בקיעת השיניים חולפת לעיתים ללא התייחסות מיוחדת מהילד, אך ישנם ילדים שיחוו קשיים, אי נוחות, בכי ומחלות נלוות.

עוד בנושא:
7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים
זה ההסבר המדעי מאחורי הריח הכי נעים בעולם
הוא לא ברור, הוא מכוער: תינוקות נהיים חמודים רק בגיל חצי שנה

תינוק מוציא שיניים. ShutterStock
אזור הבקיעה מגורה, מציק וככל הנראה גם מגרד. תינוק סובל מכאבי שיניים/ShutterStock

בקיעת השיניים מלווה בדרך כלל בריור רב של התינוק שעשוי להתחיל גם מספר שבועות טרם הבקיעה. כמו כן, אזור הבקיעה מגורה, מציק וככל הנראה גם מגרד. עקב כך - התינוקות מרבים להכניס את ידיהם לפה, לנשוך חפצים, בדים וכל דבר שידם מצליחה לתפוס.

לעיתים קרובות בקיעת השיניים מלווה בחום או שלשולים. למרות שמשייכים את החום הגבוה והמחלות ברקע לבקיעת השיניים, לא נמצא קשר ישיר ביניהם לבין בקיעת השיניים. ההשערה הרווחת היא שבתקופה בה בוקעות השיניים, והידיים והחפצים מוכנסים לפה גדלה החשיפה לחיידקים ווירוסים, שהם הגורם האמיתי לחום ולשלשולים. בנוסף, יש השערה בה בתקופת בקיעת השיניים הגוף נמצא בסטרס ולכן אולי רגיש יותר לזיהומים.

לכן אם בתקופת בקיעת השיניים החום עולה ונמשך יותר מיום, או שהילד במצוקה - רצוי לגשת אל רופא הילדים לבדיקת הגורם וטיפול בהתאם.

עוד באותו נושא

הכל רק משחק של דמעות: למה ניובורנז בוכים בלי דמעות?

לכתבה המלאה

איך אפשר לעזור?

במקרים בהם בקיעת השיניים גורמת לילד לכאבים ולאי נוחות, ניתן להקל ולסייע במספר דרכים פשוטות:

נשכנים קרים - ניתן לרכוש נשכנים המכילים נוזל ולקררם במקרר (לא במקפיא), ניתן לעשות אותו הדבר גם עם נשכנים עשויים פלסטיק. עדיף שהנשכנים יהיו בעלי קוטר או אזור אחיזה נוח לידי הפעוט. נשיכת הנשכן הקר גורמת לעמעום הכאב באזור הנשיכה, והקלה רגעית בזמן המשחק/נשיכה. כמו כן, את הנשכנים ניתן לחטא ולכן עדיף להכניס אותם לפה מאשר חפצים אחרים הנמצאים בבית.

תינוק לועס נשכן. ShutterStock
את הנשכנים יש לקרר במקרר ולא במקפיא. תינוק נושך נשכן/ShutterStock

משככי כאבים ומורידי חום - אם התינוק כאוב מאוד או שלכאבים נלווה גם חום - ניתן להשתמש במשככי כאבים המותאמים לגילו ומשקלו של התינוק. ולהקפיד על ההנחיות הנוגעות לתדירות ומינון התרופה. יש לשים לב: אם התופעות נמשכות מעבר ליום - יש לגשת לבדיקה והתייעצות עם רופא הילדים המטפל.

ניקוי ועיסוי החניכיים - שיניים הבוקעות לחלל פה נקי, ולחניכיים בריאות - יבקעו בצורה פחות טראומטית וכואבת. ניתן לנקות את החניכיים ולעסותן באמצעות אצבעון סיליקון ומעט מים.

במקרה של שלשולים - חשוב להקפיד שהתינוק שותה מספיק ומקבל מספיק מינרלים.

מגע ואהבה - חיבוקים, והרגעה מצד ההורים המטפלים לרוב מסייעים גם הם בשיפור תחושתו של התינוק.

יש לשים לב שמוצרים המכילים חומרים מאלחשים (כגון לידוקאין) אסורים לשימוש בפעוטות.

צחצוח שיניים לתינוק. ShutterStock
עם בקיעת השן הראשונה, מתחילים לצחצח. צחצוח שיניים לתינוק/ShutterStock

חשוב לדעת שעם בקיעת השן הראשונה - יש להתחיל להקפיד על צחצוח השן וניקיונה. אפשר לעשות זאת עם גזה רטובה, מברשת בעלת ראש קטן ורך או אצבעון סיליקון קטן. ניתן לצחצח עם מים, משחה או טיפות ללא פלואוריד כגון טפטפים פירסטי.

הנחיות משרד הבריאות ממליצות להגיע לביקורת ראשונה אצל רופא השיניים חצי שנה מבקיעת השן הראשונה ולא יאוחר מגיל שנה - בבדיקה זו בין היתר יעריכו את כמות ואיכות השיניים שבקעו, יתנו הדרכה לתזונה נכונה, צחצוח איכותי וכן, יתחילו לבסס קשר רופא-ילד.

ד"ר מורן רובננקו, היא מומחית ברפואת שיניים לילדים ויועצת למותג פירסטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully