וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-FDA מזהיר: "שרשראות ענברים הן סכנת חיים לתינוקות"

23.12.2018 / 13:00

מנהל המזון והתרופות האמריקאי נוקט סוף סוף עמדה ברורה בסוגיית שרשראות הענברים, שאותן עונדים הורים מיואשים לילדיהם בתקווה שזה יקל על כאבי בקיעת השיניים שלהם וקובע: מדובר בסכנת חנק חמורה

תינוק  עונד שרשרת ענברים. ShutterStock
זה מסוכן, ועכשיו זה גם רשמי. תינוק עונד שרשרת ענברים/ShutterStock

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) פרסם בסוף השבוע אזהרה רשמית אודות הסיכון שבענידת שרשראות ענברים על צווארם של תינוקות ופעוטות.

הורים נוהגים לענוד שרשראות ענברים (ולעתים גם צמידים) על צווארם של תינוקות בתקופות של בקיעת שיניים במטרה להקל על הכאב, ובמקרים מסויימים התכשיטים הללו גם משמשים כגירוי סנסורי עבור ילדים עם אוטיזם או ADHD. המחרוזות הללו ידועות לשמצה בשל העובדה שהן מהוות סכנת חנק חמורה שהסתיימה לא פעם במוות או בפגיעות קשות.

באזהרה שהופנתה להורים, מטפלים ואנשי רפואה, הסביר ה-FDA שהמחרוזות והצמידים הללו מהווים סכנת חנק בין היתר משום שבמקרה שהחוט שעליו מושחלים החרוזים עלול להיקרע, התינוק או הפעוט עלול להכניס את החרוזים לפיו ולהחנק מהם.

עוד בנושא:
תרופות הסבתא שאתם חייבים להפסיק להשתמש בהן
ארה"ב סוף סוף מזהירה אנשים: הומאופתיה זה קשקוש
חולי סרטן שפונים להומאופתיה בסיכון מוגבר פי 2.5 למות

תינוק  עונד שרשרת ענברים. ShutterStock
סכנת החנק נובעת גם מהשרשרת סביב הצוואר וגם מהאפשרות שהיא תיקרע והתינוק יבלע את אחד החרוזים. תינוק לועס שרשרת ענברים/ShutterStock

ב-FDA לא הסתפקו באזהרות כלליות והזכירו בהודעתם מספר מקרים טראגיים, בהם מקרה של פעוט בן שנה וחצי שנחנק למוות בשנתו על ידי שרשרת הענברים שענד על צווארו. במקרה אחר, תינוק בן 7 חודשים נחנק מחרוזי העץ של צמיד בקיעת שיניים שנקרע. הוא הובהל לבית החולים וחייו ניצלו.

"אנחנו מאוד מודאגים מהסיכונים שטמונים במוצרים מהסוג הזה, ורוצים שהורים יהיו מודעים לכך ששרשראות ענברים כאלה מסכנות את הילדים שלהם, ובכלל זה גם ילדים בוגרים יותר עם צרכים מיוחדים, ומעמידה אותם בפני סכנת מוות או פגיעה חמורה", אמר ד"ר סקוט גוטליב, מפקח מטעם ה-FDA, בהודעה לעיתונות.

שרשראות לבקיעת שיניים עשויות מחרוזים מחומרים שונים, בהם: ענבר, עץ, סיליקון ועוד. יצרני המחרוזות הללו טוענים שחום הגוף של התינוק מעלה את הטמפרטורה של חרוזי הענבר, וגורם להם לשחרר כימיקל בשם חומצה סקסינית בעל סגולות של שיכוך כאבים שנספג דרך עור התינוק ומקל על כאבי בקיעת השיניים שלו.

חומצה סוקסינית אכן נמצאה כבעלת יתרונות תרפויטים מסויימים, אך ב-FDA מסבירים שהם לא אימתו את טענות יצרני שרשראות הענברים כדי לוודא האם החומר אכן יעיל למטרת שיכוך כאבי שיניים בתינוקות כפי שהם טוענים, משום שבכל מקרה סכנת החנק גדולה מדי.

עוד באותו נושא

כל הדרכים להקל על כאבי בקיעת שיניים בתינוקות

לכתבה המלאה
תינוק  עונד שרשרת ענברים. ShutterStock
אין ראיות לכך שהענברים אכן משחררים חומר משכך כאבים. צמיד ענברים על רגלו של פעוט/ShutterStock

ד"ר ג'יימי פרידמן, רופאת ילדים מסן דייגו, שיבחה את ה-FDA על היוזמה שנקט בנושא שרשראות הענברים. לדבריה, הורים בדרך כלל לא נוהגים להתייעץ איתה לפני שהם רוכשים מחרוזות כאלה לילדיהם, וכי היא רואה לא מעט מטופלים שלה עונדים אותן. היא הוסיפה כי היא מקפידה מאוד לשוחח עם הורים ולהסביר להם את סכנת החנק הטמונה במנהג הזה וכן מספרת להם כי ההשפעות של הענבר עצמו גם הן עדיין לא מבוססות מחקרית דיין.

"אני עדיין לא ראיתי שום ראיה מדעית לכך שנמצאה נוכחות של חומצה סוקסינית במחזור הדם עקב ענידה של מחרוזת ענברים. וגם אם יש נוכחות של חומצה סקסינית בדם - האם אנחנו יודעים מספיק כיצד היא פועלת על גופם של תינוקות וילדים? לא, אני לא סבורה שאנחנו יודעים מספיק", אמרה בנחרצות בראיון לאתר האפינגטון פוסט.

ד"ר פרידמן היא דוברת רשמית של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ולדבריה, כאשר היא אינה מצליחה לשכנע הורים להפסיק להשתמש במחרוזות הללו היא מפצירה בהם שלכל הפחות לא יתנו לילדיהם לענוד אותן כאשר הם אינם תחת השגחה צמודה - למשל, כאשר הם ישנים או כשהם יושבים במושב האחורי באוטו ללא מבוגר שיושב לידם ורואה אותם כל העת.

תינוק לועס נשכן. ShutterStock
תנו להם נשכן שצונן במקרר, לא במקפיא. תינוק משחק עם נשכן/ShutterStock

האזהרה הנוכחית מצטרפת לאזהרות קודמות שפרסם ה-FDA נגד שימוש בתכשירים אחרים להקלה על כאבי בקיעת שיניים בתינוקות וילדים. האזהרות הקודמות נגעו לשימוש בג'לים ומשחות להרדמה מקומית של החניכיים ובטבליות הומיאופתיות, שנמצא כי הכילו תמצית של צמח בלה-דונה, צמח רעיל שעלול להיות מסוכן לבני אדם.

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה לתת לתינוקות שסובלים מכאבי בקיעת שיניים נשכנים שצוננו במקרר כדי להקל על כאבם. עם זאת, הם מדגישים כי לא מומלץ להקפיא את הנשכנים מחשש שייגרמו לתינוק כוויות קור בחניכיים. אפשרות נוספת, היא לעסות בעדינות בעזרת אצבע נקייה את חניכיו של התינוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully