וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השימוש המפתיע בשיני החלב של הילדים שלכם

30.9.2018 / 7:44

פיית השיניים כנראה יודעת מה היא עושה. לתאי גזע שמקורם בשיני החלב של הילדים שלכם יש פוטנציאל לשקם את בריאות הפה שלהם, לאחר שהן נופלות

אילוסטרציה. ShutterStock
אל תזרקו את שיני החלב שנפלו להם! ילדה בבדיקת שיניים/ShutterStock

מחקר חדש מגלה שרקמות שן שנלקחו משיני חלב שנפלו מהפה יכולות לשמש לתיקון שיניים שנשברו או ניזוקו בילדים שעדיין לא השלימו את תהליך הגדילה.

אופיים המתחדש של תאי גזע - תאים חזקים שיכולים להשתפר ולהתחלק כדי לתקן כמעט כל חלק בגוף - איפשר לחוקרים לחדש בהצלחה רקמות פנימיות בשיניהם של 30 חולים בניסוי קליני שנערך בסין. צוות החוקרים עובד מזה עשור במחקר תאי הגזע כשהניסוי המדובר הוא רק חלק קטן ממנו. במהלך הניסוי, תאי הגזע גודלו במעבדה והושתלו בחזרה לתוך השן הפצועה.

עוד בנושא:
פה גדול: כך תצחצחו שיניים נכון לילדים בגיל הרך
כך תשמרו על בריאות השיניים של הילדים
השן מתנדנדת? קשרו אותה לרחפן

תאי גזע. GettyImages
יכולים לשקם שיניים פגועות. תאי גזע/GettyImages

התוצאות הראו כי זרימת הדם לשיניים הפגועות השתפרה, השיניים עצמן הפכו חזקות יותר ושורשיהן בריאים יותר. שנה לאחר מכן, העידו הילדים שהתחושה בשיניהם הפגומות חזרה, הודות לעובדה שתאי הגזע שהתחדשו יצרו רקמות חיבור וכלי דם חדשים יש מאין.

"הטיפול מחזיר לחולים את התחושה בשיניהם הפגועות", אומר סוגטו שי, אחד החוקרים בצוות. "תחושת גירוי חמה או קרה מורגשת, פתאום יש להם שיניים פעילות שוב. ערכנו מעקב במשך שלוש שנים, והראינו שמדובר בטיפול בטוח ויעיל".

החוקרים הסבירו את המוטיבציה לבחירה בנושא זה למחקר. כמעט מחצית מהילדים סובלים מפגיעות כלשהן בשיניים במהלך הילדות. אם זה קורה כשהשיניים הקבועות שלהם עדיין גדלות, אספקת הדם והתפתחות השיניים הקבועות נפגעת ולפעמים נשארים 'אזורים מתים'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שיני תינוקות. Jandrie Lombard, ShutterStock
האם נמצא פתרון זול ופשוט יחסית לבעיות השיניים שלהם? תינוק מחייך/ShutterStock, Jandrie Lombard

למרות התוצאות האופטימיות, הצוות כבר הודיע שהוא מעוניין לחקור גם כיצד תאי גזע שאינם נלקחים משיני חלב עשויים להגיב בעת השתלתם הגוף, בעיקר כדי לטפל בפגיעות שיניים בקרב מבוגרים שאינם יכולים להסתמך על תאי גזע שמקורם בשיניים שנשרו ויש להן תחליף.

כדי לתרגם את התוצאות לטכנולוגיה שניתן יהיה לעשות בה שימוש בכל מרפאת שיניים עמל צוות הפיתוח כבר מהשנה שעברה גם על תרופה שם Tideglusib, שתוכל להפעיל תאי גזע בתוך המרכז העצבי של השן. "בשבילי, התוצאות מרגשות מאוד", אומר החוקר שי. "אני שמח לראות שגילינו משהו יוצא דופן שיוכל להפוך לטיפול שגרתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully