וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תשמרו על בריאות השיניים של הילדים

ד"ר חיים גת

23.1.2015 / 9:58

באיזה גיל מתחילים לצחצח? מתי צריך לבקר רופא שיניים בפעם הראשונה? ושיננית? האם עששת היא תורשתית? כל התשובות שאתם צריכים כדי לשמור על בריאות השיניים של הילד שלכם (גם כשהוא עוד בבטן)

תינוק מצחצח שיניים. ShutterStock
לא מוותרים על מברשת השיניים/ShutterStock

השמירה על בריאות שיני הילדים מתחילה כבר עם בקיעת השן הראשונה ולא מפסיקה גם כשהילדים גדלים. תשומת לב לכללי היגיינה בסיסיים, מעקב וטיפול נכון, יאפשרו לשיניים לצמוח עם הילדים בכל גיל בצורה בריאה וטובה, יחסכו מהם סבל ומכם – הוצאות כספיות ניכרות.

גיל לידה עד 3, בקיעת השיניים

השיניים הראשוניות מתחילות להיווצר בלסתות העובר החל מהחודש הרביעי להיריון, וכשהתינוק נולד, כבר חבויים בתוך הלסת 20 נבטים של שיניים ראשוניות. חשוב לזכור כי התזונה של האם בתקופת ההיריון משפיעה על היווצרות שיניים תקינות.

בקיעת השיניים הראשוניות, שאנו נוטים לכנות שיני חלב, מתחילה בממוצע בגיל 6 חודשים, וממשיכה לאורך כשנתיים וחצי. לפעמים נולדים תינוקות כשבפיהם 2 שיניים. במקרים כאלה חשוב לגשת לרופא כדי לוודא שלא מדובר בשיניים כפולות. פעמים רבות מעדיפים רופאים לעקור את השיניים הללו כי מדובר בשיניים לא יציבות שעלולות להתנתק מהלסת והתינוק עלול לשאוף אותן.

לצחצח שיניים כבר מהשן הראשונה
חשוב מאוד להרגיל את התינוק להיגיינה אוראלית כבר מהשן הראשונה. בגילאים רכים ניתן להשתמש באצבעון גומי שבקצהו מברשת רכה. הצחצוח בגילאים אלה אינו מחייב שימוש במשחה אלא נעשה כדי להסיר שכבה עדינה של רובד חיידקים ושאריות סוכרים מהשיניים ולגרות את ייצור הרוק אשר יעזור בשטיפת וניקוי הפה. באופן זה, מתרגל התינוק למגע של מברשת בפיו ובשלב מאוחר יותר – הדבר מתקשר אצלו להרגל נכון ובריא. תנו לילד להחזיק את המברשת בעצמו ולשחק איתה, אבל עיברו אחר כך בעצמכם על כל השיניים כדי לוודא ניקוי יעיל.

שיני תינוקות. Jandrie Lombard, ShutterStock
הילד חוגג שנה? הגיע הזמן לביקור ראשון אצל הרופא/ShutterStock, Jandrie Lombard

ההקפדה על צחצוח שיניים חשובה במיוחד כאשר התינוק מתחיל לאכול אוכל מוצק. בגיל 6-7 חודשים הילד מתחיל לאכול אוכל אמיתי ולכן חשוב להסיר את שאריות המזון ואת רובד החיידקים המצטבר מהשיניים בגמר הארוחה.

עוד jשוב לדעת כי אחרי גיל שנה לא מומלץ לאפשר לתינוק הנקה, האכלה או שתייה ממותקת במשך הלילה. הסיבה לכך היא שלאורך הלילה ייצור הרוק בפה מועט ואין מה שישטוף את הסוכרים והחלב. שיני התינוק "שוכבות" באמבט של סוכר וחומציות לאורך שעות ארוכות, וזה עלול לגרום לפגיעה בהן.

טיפולי שיניים לפעוטות
בדיקה שיניים ראשונה לילדים יש לעשות בגיל שנה לערך, על מנת לוודא שהשיניים צומחות בצורה נכונה ותקינה ולשם קבלת הדרכה בהיגיינה אוראלית ותזונה נכונה. לאחר מכן מומלץ להגיע לרופא השיניים לבדיקה, מדי חצי שנה. פרט לשמירה על היגיינה אוראלית מספר טיפולים מוגדרים טיפולי מניעה:

• טיפול בפלואוריד מרוכז - פלואוריד ידוע ביכולתו למניעת עששת גם בטיפול מקומי.

• איטום חריצים - טיפולי מניעה המבוצעים בשיניים הטוחנות על מנת למנוע היווצרות מוקדי עששת ("חורים בשיניים") בחריצים והחרירים שבשן.

אם הילד שלכם זקוק לטיפול שיניים, הטיפול יבוצע בהרדמה חלקית או מלאה לפי רמת שיתוף הפעולה של הילד.

עוד באותו נושא

בקבוק בלילה – הרגל מגונה

לכתבה המלאה

גיל 3 עד 6, גיל שיני החלב

בגיל 4-5 יש לילד שתי מערכות שיניים – מערכת של 20 שיניים ראשוניות בפה, ומערכת נוספת של 28 נבטי שיניים קבועות בתוך הלסתות. למרות שהשיניים בפה הילד עדיין אינן קבועות, חשוב מאוד להקפיד על ההיגינה שלהן.

שיניים שלא טופלו כראוי בגילאים צעירים יותר עלולות להגיע למצב של עששת וריקבון. עששת בשיניים מתבטאת בחריצים ובחרירים במשטחי הלעיסה של 8 השיניים הטוחנות ובשטחים החלקים בשיניים הקדמיות. בעששת יש לטפל ברגע שמגלים אותה שכן מדובר במחלה מדבקת שעלולה להדביק שיניים שכנות. הורים רבים חושבים שעששת בשיניים ראשוניות (חלביות) היא חסרת משמעות ובכל מקרה תעלם כשהשן תנשור, וזו טעות. הזנחה של שיניים ראשוניות, עלולה לגרום לפגיעה בשן הקבועה.

ילדה אוכלת סוכריה. ShutterStock
אל תגזימו עם המתוקים/ShutterStock

בנוסף, הורים נוטים לחשוב שהילד "ירש את השיניים הגרועות שלי", ולתרץ בכך את העששת, אולם מסתבר שאין בכך אמת. עששת היא לא מחלה גנטית שמועברת מאם לתינוקה אלא מחלה חיידקית שמושפעת מגורמים פיזיולוגים ביולוגיים ומגורמים סביבתיים סוציולוגיים. שיניים טובות יותר או פחות אינן עניין גנטי.

טיפול שיניים לילדים
יש לבקר אצל רופא שיניים לביקור בכל חצי שנה. איטומים - חריצי השיניים הטוחנות במשטח הלעיסה נאטמים (בשיניים בריאות בלבד) כדי למנוע עששת. שחזורים (סתימות) – נעשים כשהפגיעה אינה עמוקה. טיפולים במוך השן (טיפול שורש) – נעשים כשהפגיעה כבר עמוקה ולאחר טיפול השורש יש צורך לשחזר את השן על ידי כתר.

גיל 6 עד 12, שיניים מעורבות

בגילאים אלה, השיניים הראשוניות נושרות ובמקומן בוקעות שיניים קבועות. במקביל, בוקעות בגיל 6 ארבע טוחנות קבועות ראשונות – אחת בכל רביע של הלסת. בגיל 12 בוקעות 4 נוספות, ובגיל 18 פלוס בוקעות ארבעת שיני הבינה. בתום תהליך זה, המשנן הקבוע מכיל 32 שיניים.

ממתקים מסוכנים עוד יותר בגילאים אלה לבריאות השיניים, מאחר והילדים רוכשים לעצמם לא פעם ממתקים מדמי הכיס ולא מקפידים לצחצח את שיניהם. הקפידו לצחצח איתם ולהעיר להם על כך. אם יש לילדים מיומנות, אפשר להתיר להם שימוש בחוט דנטאלי.

אילוסטרציה. ShutterStock
אפשר כבר להתחיל עם חוט דנטלי/ShutterStock

גיל הפציעות
גילאים אלה מרובי חבלות בשיניים, בשל המשחקים בחצר וחוגי הספורט למיניהם, וכך גם בבית. במקרי חבלה חשוב לגשת לטיפול מידי. על הרופא לצלם את המקום, לבצע אבחנה ולשמור על מעקב סדיר. בשיניים ראשוניות, חבלה ללא שבר עלולה להתבטא בהאפרת השן (הפיכתה לאפורה). יש להקפיד על בדיקות ומעקב כדי לוודא שלא נגרם נזק לשן הקבועה, המחליפה. לילד שעוסק רבות בספורט מגע והחליף את מרבית השיניים לשיניים קבועות - מומלץ לשקול ביצוע מגן לספורט.

חבלות בשיניים קבועות מתבטאות ברוב המקרים בשבר, מחייבות ביקור מידי אצל רופא השיניים. הטיפול לכל ילדי ישראל, מכוסה על ידי ביטוח תאונות אישיות של משרד החינוך הכולל גם חבלות בשיניים. הביטוח מכסה את כל השנה כולל חגים, סופי שבוע וחופשות.

12 ואילך, שיניים קבועות

שגרת השמירה על השיניים בגיל הזה היא כמו בגילאים הצעירים – יש לצחצח פעמיים ביום לפחות, גם כשמדובר בבני נוער שחובבים אוכל מהיר ומתועש ומתעייפים רק מהמחשבה שעליהם לקום ולצחצח שיניים. בגיל זה מומלץ להתחיל להשתמש במברשת שיניים חשמלית, שמאפשרת פעולה שלמה יותר מכף היד. בנוסף, בגילאים אלה עלולה גם להופיע אבנית – אבן שן. לכן יש ללכת לביקורת אצל השיננית מדי 6 חודשים.

אילוסטרציה. ShutterStock
מתחיל בדרך כלל רק לאחר החלפת 20 השיניים הראשונות/ShutterStock

במקרים שבהם הילד ירש מאמו מבנה לסת קטן ומאביו ירש שיניים גדולות, קיימת אפשרות להבחין בסימנים ראשונים של צפיפות במשנן ומומלץ להגיע לייעוץ אורתודונטי מוקדם, כדי לאפשר לשיניים מקום וכיוון צמיחה נכון. יישור מתחיל בדרך כלל רק לאחר החלפת 20 השיניים הראשונות בגילאי 10-14 בהתאם לקצב החלפת השיניים ודחיפות הבעיה.

ד"ר חיים גת הוא מומחה ברפואת שיניים לילדים ברשת מרפאות כללית סמייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully