וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקאות והתייבשות: מחלות קיץ בילדים שדורשות הגעה למיון

התרגלנו לחשוב שילדים חולים בעיקר בחורף אבל האמת היא שגם בקיץ יש לא מעט מחלות שתוקפות בעיקר ילדים קטנים, ועלולות לגרום להגעה לבית החולים. ד"ר נעמה קוצ'ינסקי, אחראית חדר מיון ילדים במרכז הרפואי הלל יפה, מסבירה מתי חשוב להגיע למיון ומה ניתן לעשות בבית

ילדים שוטפים ידיים. ShutterStock
החום מביא איתו הרבה מאוד דלקות מעיים ושלשולים. ילדים שוטפים ידיים/ShutterStock

בתקופה האחרונה, לאור מגפת הקורונה, הורים חוששים לפנות לחדרי המיון או לרופא הילדים המטפל כאשר ילדיהם חולים. למרות שרוב מחלות הילדים בקיץ הן ויראליות ואינן דורשות התערבות רפואית, בחלק מהמקרים עיכוב בפנייה לקבלת טיפול רפואי עשוי לגרום לסיבוכים עד לכדי מצב מסכן חיים.

מזג האוויר השרבי והחום הכבד מביאים להופעתן של מחלות ויראליות שונות, כגון דלקות מעי חריפות (גסטרואנטריטיס), הקאות, שלשולים, חום ובחלק מהמקרים גם לדלקת קרום המוח ויראלית. לרוב מחלות אלה חולפות כעבור מספר ימים, אולם בחלק מהמקרים יש צורך להגיע למיון בית החולים.

דלקות מעי והרעלת מזון

ההדבקה בגסטרואנטריטיס (הן ויראלית והן חיידקית) היא דרך הפה, כלומר באכילת מזון מזוהם בחיידקים או בחשיפה לאדם אחר שלא רחץ את ידיו היטב. בקיץ, לאור החום הכבד, תיתכן הרעלת מזון שנובעת מרעלן של חיידק שצמח במזון שלא טופל כיאות, כאשר המחלה עשויה לבוא לידי ביטוי כעבור 2-12 שעות מאכילת המזון הנגוע. המחלה באה לידי ביטוי בהקאות מרובות ואף שלשולים.

התייבשות

הסיבוך העיקרי של גסטרואנטירטיס והרעלת מזון בילדים הוא התייבשות, בעיקר בקרב ילדים קטנים. סימני ההתייבשות כוללים ריריות פה יבשות, בכי ללא דמעות, עיניים שקועות, ירידה בכמות שתן, עצבנות או ישנוניות ומרפס שקוע בתינוקות. חשוב לזכור כי בתינוקות קטנים תהליך ההתייבשות מהיר יותר ולכן מחייב ערנות ומעקב של ההורים. בנוסף תיתכן היפוגליקמיה, כלומר ירידה ברמת הסוכר בדם.

עוד בוואלה!

מדוע חלק מהילדים מבקרים יותר בבתי חולים בהשוואה לאחרים?

לכתבה המלאה

הקאות וכאבי בטן

הקאות וכאבי בטן, בעיקר אצל פעוטות מתחת לגיל שנתיים, עשויים להתרחש גם כתוצאה מהתפשלות מעי. זהו מצב בו המעי "מתקפל" לתוך עצמו בצורת טלסקופ. מצב זה מאופיין בחוסר שקט ואפטיות לסירוגין של הילד/ה. במצב כזה יש לבצע במהירות חוקן אוויר/ נוזל על מנת "לפתוח" את החסימה ולכן ישנה חשיבות רבה לגילוי מוקדם, שכן במידה שלא מבוצעת פתיחה בהקדם, עשוי להיגרם נזק ממשי למעי.

ילדה שוכבת עם כאב בטן. ShutterStock
ישנה חשיבות רבה לגילוי מוקדם? ילדה סובלת מכאב בטן/ShutterStock

בחודשים האחרונים נתקלנו לא פעם בילדים שהגיעו יחסית באיחור לחדר המיון עם הקאות מרובות. באחד המקרים מדובר היה בילד כבן 6 אשר אובחן עם דלקת תוספתן שגרמה לזיהום כלל בטני. מקרה נוסף היה של ילדה בת 9 שהגיעה למיון בשל הקאות והתבררה כחולה בסוכרת נעורים. במקרים אלה, במידה שהילדים לא היו מגיעים לחדר המיון, איחור באבחנה עשוי היה לגרור לסיבוכים שונים ואף לסכן את חייהם. לכן, במידה שילדכם מקיא ואינו משתפר למרות מתן נוזלים, יש לגשת לרופא ילדים לצורך בירור מעמיק.

מה ניתן לעשות?

כדי למנוע התייבשות, יש להציע שתייה מרובה בכמויות קטנות. במקרים של התייבשות קלה ובינונית בילדים, צורת החזר הנוזלים המומלצת היא דרך הפה ולא דרך הוריד ולכן יש להשתדל לשתות בכמויות קטנות לאורך זמן. באם הייתה הקאה יש להמתין כעשרים דקות ולאחר מכן להציע שוב שתייה/ הנקה/ פורמולה בכמות קטנה יותר.

במידה שיש הקאות מרובות, ניתן להציע תמיסות המכילות סוכרים ומלחים שנקראות ORS לשתייה או שתייה ממותקת לא מוגזת ואכילת מזונות מלוחים, למשל שילוב של מיץ עם במבה.

בימי הקיץ החמים ולא רק בגלל הקורונה, יש להקפיד על רחיצת ידיים ביציאה מהשירותים, על כללי היגיינה בזמן הכנת מזון וקירורו כנדרש וכן להקפיד לא לשלוח ילד משלשל לגן או לבית הספר. במידה שיש הקאות חוזרות בלתי פוסקות, הילד לא מצליח לשתות ומראה סימני אפטיות/ ישנוניות או סימנים אחרים משמעותיים להתייבשות שאינם חולפים לאחר מתן שתייה, יש לגשת לחדר המיון לצורך בירור.

ד"ר נעמה קוצ'ינסקי היא אחראית חדר מיון ילדים במרכז הרפואי הלל יפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully