וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

22 מיליון תינוקות פספסו את החיסון, והמחלה הזאת שוב מאיימת על העולם

מגיפת הקורונה פגעה מאוד בתוכניות חיסוני השגרה שניתנים לילדים ברחבי העולם, וכתוצאה מכך ארגוני הבריאות מזהירים מפני התפרצויות אדירות של אחת המחלות הכי מדבקות שידועות לאדם

מחלת החצבת הפכה לאיום עולמי שחומרתו התגברה במהלך השנתיים האחרונות - זאת משום שמגיפת הקורונה שמשתוללת בעולם הובילה לכך שכ-22 מיליון תינוקות ברחבי העולם החמיצו את התורים שלהם להתחסן נגדה. את הנתון הזה, לצד אזהרות חמורות מהשלכותיו, פרסם המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בשבוע שעבר.

נגיף החצבת הוא אחד הווירוסים הכי מדבקים שקיימים וגם כיום הוא אחראי למותם של יותר מ-60 אלף בני אדם מדי שנה, רובם ילדים צעירים. מדובר במספרים חמורים ועצובים, אבל עד ממש לא מזמן (שנת 2000) הנתון הזה היה גבוה בהרבה ועמד על בערך מיליון מקרי מוות בשנה. מה ששינה את המצב והציל מאות אלפי חיים מדי שנה היה מבצע חיסונים עולמי ונרחב. אלא שההישגים בצמצום התמותה מחצבת שהושגו בעמל רב, נשחקים בקלות כאשר המומנטום של מבצע החיסונים נפגע.

מספר מקרי החצבת שדווחו במהלך שנת 2020 אמנם ירד בהשוואה למספרים של השנים 2017-2019 שבמהלכן היו התפרצויות קשות של המחלה בעולם, אלא שב-CDC לא מעודדים מהנתון הזה משום שלדעתם מדובר בתוצאה של תת-דיווח. "התפרצויות גדולות וקשות של מחלת החצבת ברחבי העולם במהלך 2020 מצביעות על כך שמקרי ההדבקה בנגיף סבלו מתת-דיווח", נכתב בדוח התחלואה והתמותה השבועי שמפרסם המוסד מדי שבוע.

גב של תינוק מכוסה בפריחה של חצבת. ShutterStock
החיסון לחצבת מציל 31 מיליון בני אדם מדי שנה. פעוט עם פריחה אופיינית לחצבת על גבו/ShutterStock

אחד הגורמים שמטרידים את מומחי ה-CDC יותר מכל הוא העובדה ששיבושי החיים שהתרחשו ברחבי העולם עקב מגיפת הקורונה בשנתיים האחרונות פגעו קשות בתוכנית החיסונים של ילדים ותינוקות רבים ברחבי הגלובוס. "יותר מ-22 מיליון תינוקות ופעוטות החמיצו את קבלת המנה הראשונה של החיסון שלהם נגד חצבת בשנת 2020 - זוהי העלייה המשמעותית ביותר בנתון הזה בעשרים השנים האחרונות", קבעו ב-CDC.

עוד בוואלה!

למה צריך לחסן ילדים אם הגל הרביעי של הקורונה מאחורינו?

לכתבה המלאה

השקט שלפני הסערה

"אף שמקרי החצבת המדווחים פחתו במהלך שנת 2020, סביר להניח שמה שאנחנו רואים עכשיו הוא השקט שלפני הסערה - הסיכון להתפרצויות של המחלה רק עולים ברחבי העולם", אמרה ד"ר קייט אובריאן, מנהלת המחלקה להתחסנות וחיסונים בארגון הבריאות העולמי, בהודעה לתקשורת. "קריטי שמדינות יצליחו לחסן את אזרחיהן נגד covid-19 בהקדם האפשרי, אבל אסור שהמטרה הזאת תבוא על חשבון תוכניות חיסון חשובות אחרות. חייבים להגן ואף לחזק את תוכניות חיסוני השגרה. אחרת, אנחנו מסתכנים בהחלפת מגיפה קטלנית אחת, בשנייה", הזהירה.

זה זמן מה שארגוני הבריאות בעולם, בראשם ארגון הבריאות העולמי (WHO) וה-CDC, מזהירים שההתמודדות עם המגיפה העולמית פגעה קשות בתוכניות חיסוני הילדות. "עלייה במספר הילדים הלא מחוסנים, מוקדי התפרצות של חצבת, ואמצעים למעקב וגילוי של מחלות שהוסבו לטובת המאבק בקורונה - כולם תורמים לעלייה בסיכון לתמותת ילדים וכן לסיבוכים חמורים עקב תחלואת ילדים בחצבת", אמר ד"ר קווין קיין, מנהל תחום התחסנות גלובלית ב-CDC. "עלינו לפעול כעת לחיזוק אמצעי המעקב אחרי המחלה ולסגירת פערי ההתחסנות, לפני שהמסחר ותנועת הטיסות בין מדינות ישובות לרמות הפעילות של טרום הקורונה, ובכך למנוע מקרי מוות מחצבת".

על פי הערכות ה-CDC, תוכניות החיסון נגד חצבת שקיימות ברחבי העולם מונעות מדי שנה את מותם של 31 מיליון בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully