וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה אם אישה נדבקת בחצבת בזמן ההריון

אישה בחודש השביעי להריונה הגיעה לבית החולים עם תסמינים דמויי שפעת ופריחה על הידיים והפנים, אך אבחנתה התעכבה ובינתיים מצבה התדרדר והרופאים נאלצו ליילד אותה מוקדם. אלה ההשלכות והסיכונים של הידבקות בחצבת בזמן ההריון

אולטרסאונד של תינוק בתוך הרחם. ShutterStock
סיכון מוגבר להפלות, לידה מוקדמת ודלקות מוח. עובר ברחם/ShutterStock

אין עיתוי טוב להדבק בחצבת. חצבת היא מחלה ויראלית מדבקת מאוד שכדאי לכולם להמנע ממנה (ואפשר לעשות זאת בקלות, על ידי התחסנות נגדה). אבל להדבק בחצבת בזמן ההריון זה מצב ייחודי שבו הסיכונים לסיבוכים מקבלים משנה תוקף ומעמידים בסכנה גם את האם וגם את העובר, משום שהדבקות במחלה מעלה משמעותית את הסיכון ללידה מוקדמת.

בכתב העת הבריטי לרפואה ה-BMJ פורסם לאחרונה מקרה של אישה בת 27 מאנגליה שנדבקה בחצבת בהיות בחודש השביעי להריונה. האישה אושפזה בבית החולים כשהיא סובלת מתסמינים שכללו: חום, כאב גרון, דופק מואץ ופריחה - שהחלה על פי התיעוד של המקרה בכפות ידיה, ומשם התפשטה מעלה אל פניה.

עוד בנושא:
התפרצות החצבת: משרד הבריאות חייב לפעול לפני שיקרה כאן אסון
האם אנחנו צריכים להתחסן מחדש בחיסוני ילדות?
הלב נקרע: כך נראית תינוקת שנדבקה בחצבת

בשלב הזה הרופאים עוד לא הבינו שמדובר בחצבת. הם ערכו לה בדיקות שהצביעו על ירידה בערכי תאי הדם הלבנים ועלייה בסמני הדלקת, שאותם ייחסו לזיהום ויראלי כלשהו, ושיערו שמדובר בשפעת. מההערות בתיקה הרפואי של האישה עולה כי הרופאים סברו שהפריחה על ידיה ופניה לא היתה "בעלת מראה אופייני לחצבת" ומהלך המחלה הצביע לכיוון אחר. ולכן, הם לא ממש חשדו בחצבת.

אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
מצבה של האישה התדרדר במהירות והרופאים נאלצו ליילד את תינוקה בניתוח חירום בחודש השביעי/ShutterStock

כאמור, חצבת בהריון עלולה לגרום לסיבוכים חמורים, ומצבה של האישה החל להתדרדר מיד לאחר אישפוזה. היא סבלה מזיהום בדרכי הנשימה שהלך והחמיר עד לכדי כשל נשימתי בתוך 5 ימים. בשל כך, הרופאים נאלצו ליילד את התינוק שלה מוקדם מהצפוי, בניתוח קיסרי.

החדשות הטובות הן שבסופו של דבר גם האם וגם התינוק התאוששו - התינוק לא נדבק בחצבת למרבה המזל, ואמו החלימה לאחר שקיבלה טיפול תומך לשיפור התסמינים. אולם, כל זה קרה רק לאחר שבן הזוג שלה נדבק וחלה בחצבת, והוא זה שבעקבות אבחונו גרם לרופאים לבדוק גם אותה למחלה. רק אז האישה קיבלה את האבחנה הנכונה למצבה ואת הטיפול המתאים שהוביל לשיפור.

חצבת בזמן ההריון יכולה להיות בעייתית במיוחד משום שהשילוב בין שני הדברים מעלה את הסיכון לסיבוכים מסויימים, בהם: דלקת ריאות וצהבת. גם סיכון התמותה עולה - במחקר משנת 1993 שכלל 58 מקרים של נשים הרות שנדבקו בחצבת, 60 אחוזים מהנשים נזקקו לאישפוז, 26 אחוזים פיתחו דלקת ריאות ושלושה אחוזים מתו כתוצאה מסיבוכי המחלה.

באשר לסיכונים לעובר, הסברה היא שחצבת אינה גורמת למומים בעובר, אולם היא מעלה את הסיכון להפלה, לידה מוקדמת, דלקת במוח ותמותת יילודים.

עוד באותו נושא

מגפת החצבת בישראל: מה עושים אם הילד נחשף לחולה?

לכתבה המלאה
חיסון לסרטן צוואר הרחם. ShutterStock
גם את המקרה הזה ניתן היה למנוע בעזרת חיסון. אישה מקבלת חיסון/ShutterStock

לעתים קשה יותר לאבחן חצבת בנשים הרות, משום שהמערכת החיסונית שלהן מדוכאת ולכן ייתכן שהפריחה האופיינית לווירוס לא תופיע אצלן כלל או תופיע בצורה מעט שונה. ולכן, עלול לעבור זמן רב יותר עד שיקבלו את האבחנה והטיפול המתאימים (כפי שקרה במקרה המתואר ב-BMJ).

אף על פי שמקרים של הדבקה בחצבת בזמן ההריון הם עדיין נדירים, רופאים ברחבי העולם מביעים חשש מכך שהעלייה התלולה במקרי החצבת לאחרונה תוביל בהכרח גם להדבקה של נשים הרות. כמו רוב רובם של מקרי החצבת שתועדו בחמש האחרונות, גם האישה בת ה-27 במקרה המתואר מאנגליה לא חוסנה נגד המחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully