וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחסן או לחכות? מומחים עונים לשאלות שלכם על חיסוני קורונה לילדים

אתמול אישרו בישראל מתן חיסוני קורונה לילדים בני 5-11, ובאופן טבעי לא מעט אנשים חוששים. ביקשנו ממומחי אוניברסיטת תל אביב לענות על השאלות ששלחתם אלינו בנושא החיסון, תופעות הלוואי וההשפעות ארוכות הטווח. הנה התשובות שלהם

בווידאו - מומחי ה- FDA מאשרים את החיסון לבני 11-5 נגד קורונה/צילום: רויטרס

הצוות לטיפול במגפות החליט אתמול (רביעי) לאשר את החיסון נגד קורונה לילדים בני 11-5. כעת כשזה רשמי, המון הורים מוטרדים בשאלה אם לחסן או לא, ולא רק "מתנגדי חיסונים" או "מכחישי מגיפה" נרתעים מהחיסון, אלא גם הורים שחוסנו בעצמם ב-3 מנות ונהנים מתועלות החיסון. הסיבה לכך היא לרוב חשש מתופעות לוואי ארוכות טווח, והחשש שהחיסון ישפיע אחרת על ילדים שעדיין נמצאים בשלבי התפתחות.

החשש הזה מובן לחלוטין, וכדי לסייע לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם, הזמנו את גולשי וואלה! לשלוח אלינו את השאלות והחששות שלהם, על מנת לקבל תשובה של אנשי מקצוע שאולי תניח את דעתם. אז הנה השאלות הנפוצות ביותר - והתשובות של מומחי בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

איך בדיוק נערך הניסוי על חיסוני ילדים נגד קורונה?
בניסוי שערכה חברת פייזר, שתוצאותיו הוצגו בפני מומחי ה-FDA, עלה כי החיסון יעיל בקרב ילדים במינון של 75 אחוזים מזה שניתן למבוגרים, וביעילות של 90.7 אחוזים. ד"ר אורן קובילר - וירולוג ומרצה בכיר מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב - הסביר כי נערכו ניסויים בשלושה שלבים, כמקובל. "בניסוי האחרון כ-3,000 ילדים קיבלו את מנת החיסון המוקטנת לעומת כ-1,500 ילדים שקיבלו מנת פלסבו, ונמצאה יעילות של מעל 90 אחוזים במניעת מחלה סימפטומטית", הסביר.

חיסון דיירי בית אבות במגדלי הים התיכון במנה שלישית לקורונה, גני תקוה, 1 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
מינון נמוך, הגנה גבוה. בקבוקוני חיסון של פייזר/ראובן קסטרו

"התגובה החיסונית שהתקבלה הייתה זהה לתגובה בגילאים המבוגרים יותר, שחוסנו בכמות הגדולה יותר", הוסיפה ד"ר אלה סקלן, מומחית למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, "וגם פרופיל הבטיחות ותופעות הלוואי היו זהים. החיסון הראה יעילות גבוהה במניעת מחלה".

האם נמצאו תופעות לוואי בניסוי?
"כן, בעיקר תופעות לוואי מקומיות וחולפות, תופעות לוואי חמורות לא נגרמו כתוצאה מהחיסון במהלך הניסוי", אמר ד"ר קובילר.

מה לגבי תופעות לוואי ארוכות טווח?
לא דווחו מקרים של תופעות לוואי ממושכות בקבוצת הגיל הזו, תופעות לוואי שיופיעו אחרי חודשים או שנים - לא סביר שיופיעו לאחר חיסון (לא קרה בעבר באף חיסון מוכר), הסביר ד"ר קובילר. "עד כה לא נצפו תופעות ארוכות טווח בעקבות חיסוני קורונה", הוסיפה ד"ר סקלן.

האם המטרה של חיסון ילדים היא להגן על הילדים או ליצור שכבת הגנה חברתית?
המטרה של החיסון היא "קודם כל להגן על הילדים ממחלה קשה (ונדירה יחסית למזלנו) ומדלקת רב מערכתית (PIMS), בנוסף יש את היתרון של מניעת התפשטות הנגיף", אמר ד"ר קובילר.

האם גם ילדים יצטרכו שתי מנות ובוסטר אחרי כמה חודשים?
לדברי ד"ר סקלן, "הילדים יקבלו שתי מנות חיסון. עוד אין אינפורמציה לגבי דעיכת החיסון בילדים כך שלא ידוע אם יצטרכו בוסטר ומתי".

מתן חיסון לנערה בתל אביב 5 ביולי 2021. אבשלום ששוני, פלאש 90
ייתכנו חום וחולשה אחרי החיסון. ילדה מתחסנת/פלאש 90, אבשלום ששוני

לגבי ילדים מחלימי קורונה - האם יש צורך לחסן?
אין החלטה בנושא בשלב זה אבל יתכן שימליצו על מנה אחת בהמשך.

לגבי ילדים שבבדיקה סרולוגית התגלתה כמות נוגדנים גבוהה - האם יש צורך בחיסון?
אין החלטה בנושא בשלב זה אבל יתכן שימליצו על מנה אחת בהמשך.

אני הרגשתי מאוד רע אחרי החיסון. האם גם הבן שלי ירגיש רע?
"מנות החיסון לילדים קטנות יותר, אבל עדיין יש דיווחים על תופעות לוואי כמו חום וחולשה בעקבות החיסון. לא בטוח שיש קשר משפחתי לתופעות הלוואי", השיב ד"ר קובילר.

האם חיסון מעלה את הסיכון לדלקת שריר הלב?
"כן, אבל לא ברור בכמה (בניסוי עצמו לא היו מקרים של דלקת בשריר הלב)", מסביר ד"ר קובילר, "בנוסף, כבר בגילאי 12-15 יש פחות דלקות בשריר הלב בהשוואה לבני 16-18. בהנחה שהמינון הנמוך יקטין עוד את הסיכוי לתופעה, הסיכון קיים אבל כנראה נמוך משמעותית מאשר החיסון במתבגרים".

מחלקת קורונה בבית חולים בבריסל, בלגיה 24 במרץ 2021. רויטרס
סיבוכי המחלה חמורים מסיכוני החיסון. מחלקת קורונה/רויטרס

ד"ר סקלן אמרה כי "יש לציין כי החיסון ככל הנראה מעלה את הסיכון למיוקרדיטיס - דלקת בשריר הלב, בעיקר בבנים. התרחשות של מיוקרדיטיס בעקבות החיסון עדיין נדירה מאוד וברוב הגדול של המקרים חולפת ללא סיבוכים, ויש לזכור שהסיכון למיוקרדיטיס בעקבות הידבקות בקורונה גבוה יותר". היא הוסיפה כי החיסון גם "מגן מדלקת רב-מערכתית (PIMS/MIS-C) נדירה אף היא שעלולה להתרחש בעקבות מחלת קורונה, וכן מתופעות ארוכות טווח (לונג קוביד) שנגרמות בעקבות המחלה ומופיעות אצל כ-10 אחוזים מהילדים שנדבקים".

אני קצת חושש מחיסוני ילדים - האם זה סביר לחכות כמה חודשים שיצטברו עוד נתונים?
"עדיין יש מספר הדבקות רב בגלאי בית הספר, למרות הדעיכה הכללית של הגל הרביעי, ולכן לדעתי מומלץ להתחסן בהקדם, אמר ד"ר קובילר, "בשיקול של עלות מול תועלת בשלב זה, להערכתי, במתן החיסון כעת הרווח גדול מהסיכון". ד"ר סקלן הוסיפה כי "כרגע חיסוני הילדים הם בגדר המלצה. כמובן שניתן לחכות, אולם בקבלת ההחלטה הזו יש להביא בחשבון שהילד חשוף להדבקה במחלת קורונה שכרוכה בסיכון למיוקרדיטיס, דלקת רב-מערכתית ותופעות ארוכות טווח של קורונה".

מתי יתחילו לחסן ילדים נגד קורונה בישראל?
מבצע חיסון הילדים צפוי להתחיל בארץ בחודש הבא. במשרד הבריאות רוצים להתחיל לחסן את הילדים כבר מאמצע נובמבר, כדי להרחיק את מועד הגל החמישי ואת מכת הבידודים וההתפרצויות במערכת החינוך. הצוות לטיפול במגפות (הצט"ם) יתכנס בשבוע הבא כדי להכריע האם להמליץ על חיסון הילדים או רק לפתוח אותו להורים המעוניינים בכך. בנוסף לכך תעלה השאלה האם גם ילדים יהיו תחת התו הירוק או שהם יוחרגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully