וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

335 יום: אישה היתה חיובית לקורונה במשך קרוב לשנה

עודכן לאחרונה: 24.10.2021 / 10:20

אישה מארה"ב היא המקרה המתועד הארוך ביותר של הדבקה רציפה בנגיף הקורונה, לאחר שרופאים גילו שהמשיכה לשאת את הנגיף הפעיל בגופה גם 11 חודשים לאחר שחלתה לראשונה. איך זה קרה ומה אפשר ללמוד מזה?

בווידאו: מחקר על חיסון הקורונה בבני 18-12: יעילות של 90% בהדבקה ו-93% במניעת תסמינים/צילום: כללית שירותי בריאות

אישה שהחלימה מסרטן מחזיקה בשיא עולמי חדש כמי שהיתה חיובית לנגיף הקורונה במשך הזמן הארוך ביותר. מחקר חדש גילה שהאישה נשאה את הנגיף בגופה במשך 335 יום, שהם כ-11 חודשים. פרטיו של המקרה החריג הזה פורסמו בפלטפורמת הטרום-דפוס המקוונת MedRxiv שבה מתפרסמים מאמרים לטובת ביקורת עמיתים, בטרם ירידתם לדפוס באחד מכתבי העת המדעיים.

מדובר באישה בת 47 ששמה לא פורסם, שאושפזה לראשונה עם Covid-19 בבית החולים שבקמפוס של המכון הלאומי לבריאות בבת'סדה מרילנד, באביב של שנת 2020. כעבור 10 חודשים משחרורה מבית החולים, רופאיה נדהמו לגלות שהיא עדיין יוצאת חיובית לקורונה בבדיקות שנערכו לה. במהלך התקופה שלאחר שחרורה, סיפרה האישה שחוותה תסמינים קלים של המחלה ואחר כך גם אלה שככו.

במאמר שתיאר את המקרה הייחודי שלה, הסבירו הרופאים כי האישה נמנית על קבוצת הסיכון של מדוכאי חיסון, לאחר שטיפולים (מוצלחים) לסרטן הדם שעברה לפני כשלוש שנים הותירו אותה עם רמות נמוכות של תאי B (אחד מהתאים שאחראים על ייצור נוגדנים במערכת החיסון).

בדיקת קורונה באתר היבדק וסע ברוד איינלד, ארה"ב, 9 בדצמבר 2020. AP
הריצוף הגנטי הוכיח - מדובר באותו נגיף שבו נדבקה כמעט שנה קודם לכן. עובד מעבדה ברוד איילנד אוחז בדגימת קורונה/AP

בתחילה, כאשר היא הוסיפה לצאת חיובית בבדיקות ה-PCR שנערכו לה, רופאיה העריכו שמדובר בתוצאות חיוביות מוטעות, שנובעות מזיהוי של חלקיקי נגיף לא מזיקים שעדיין נמצאים בגופה בעקבות ההדבקה הראשונית שלה. אולם, כאשר בדיקה שנערכה לה בחודש מרץ 2021 אותתה על עלייה מחודשת של העומס הנגיפי בגופה, הרופאים החליטו לבצע ריצוף גנטי של דגימת הנגיף שנלקחה ממנה, כדי להבין מה בדיוק מתרחש כאן.

אבל התוצאות של הריצוף רק בלבלו אותם יותר: הנגיף שהסתובב בגופה היה כמעט זהה לאותו נגיף שחדר לגופה בהדבקה הראשונית 10 חודשים קודם לכן. בנוסף לא נמצאה התאמה גנטית בינו ובין אף אחד מהזנים הנפוצים שהסתובבו באוכלוסייה הכללית באותו זמן. כך שהמסקנה שלהם היתה שמדובר באותה הדבקה מקורית שעדיין פעילה בגופה של האישה.

נגיף הקורונה. ShutterStock
עובר עשרות מוטציות בתוך הגוף המדוכא חיסונית. נגיף הקורונה/ShutterStock

האישה קיבלה טיפול תרופתי נגד הנגיף ובאפריל 2021 - 335 ימים לאחר שנדבקה בו לראשונה - היא סוף סוף קיבלה תוצאה שלילית בבדיקת PCR. ולא אחת, כי אם מספר בדיקות שנערכו לה, כי גם היא וגם הרופאים שלה רצו לוודא שהפעם זה באמת נגמר.

תיעוד המקרה של האישה הזאת ומקרים אחרים דומים, מסייעים לרופאים להבין טוב יותר כיצד משפיע covid-19 על אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת. לאנשים עם דיכוי חיסוני יש סיכוי נמוך יותר לפתח הגנה חיסונית מספקת, גם לאחר שהתחסנו. וגם לאחר התחסנות הם נותרים פגיעים יותר להדבקות בנגיף. מעקב אחר מקרי הדבקה ארוכים במיוחד מאפשר לרופאים ולמדענים להבין טוב יותר מה קורה לנגיף כאשר הוא נמצא בסביבה עם הגנה חיסונית נמוכה. כך למשל, במקרה של אישה שהיתה נשאית HIV ונמצאה חיובית לקורונה במשך 216 יום, הרופאים עקבו אחר הנגיף וגילו שהוא עבר לפחות 30 מוטציות בפרק הזמן ששהה בתוך הגוף שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully