וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיכף עוברים לשעון חורף. כך זה ישפיע על הבריאות שלכם

עודכן לאחרונה: 26.10.2023 / 9:50

למרות שזה לא היה ברור עד הסוף - בלילה שבין שבת לראשון נעבור לשעון חורף. איך המעבר הזה משפיע על הבריאות שלנו והאם אפשר להתכונן אליו כדי לעבור אותו יותר בקלות? ד"ר עבדל רחמן נאדר, ראש מעבדת השינה בבית חולים משגב לדך של מאוחדת, עם כל התשובות

אישה מכבה שעון מעורר בשש בבוקר. ShutterStock
אישה מכבה שעון מעורר בשש בבוקר/ShutterStock

למרות המחשבה על לדחות את המעבר לשעון חורף השנה בגלל המלחמה בעזה - ישראל עוברת לשעון חורף בסוף השבוע הקרוב: שעון הקיץ תשפ"ד - 2023 מסתיים בסוף השבוע בלילה שבין מוצאי שבת, י"ג בחשון תשפ"ד 28.10.2023 ליום ראשון, י"ד חשון תשפ"ד, 29.10.2023. בשעה 02:00 לפנות בוקר יש להזיז את המחוגים שעה אחת לאחור לשעה 01:00.

אף שרבים מאיתנו מתבאסים ואפילו קצת חוששים מהעובדה שהימים מתקצרים, יש היגיון מאחורי הזזת השעון. אור יום הוא הגירוי החזק ביותר לשעון הביולוגי שלנו, ובאופן טבעי האור קבע את שעות השינה והיקיצה של בני אדם מאז ומעולם. ההיגיון מאחורי ההזזת מחוזי השעון מדי אוקטובר ומרץ פשוט מאוד: התאמת שעות הערות של האזרחים לשעות זריחת השמש במטרה לחסוך אנרגיה המתבזבזת על תאורה.

בקיץ יש יותר שעות אור ביממה, לכן כדאי לקום מוקדם יותר כדי לא לבזבז זמן אור יקר בשינה וכך גם להרוויח שעת אור נוספת בערב. בשל המיקום הגיאוגרפי של מדינת ישראל, בשיא הקיץ השמש זורחת כשעתיים מוקדם יותר מאשר בשיא החורף, כך שאם לא היינו מזיזים את השעון ל"שעון קיץ", השמש הייתה זורחת ביוני בסביבות 4:30 בבוקר. אדם שמתעורר כל יום ב-6:00, לדוגמה, היה מאבד לפיכך שעה וחצי של אור. הזזת השעון בקיץ גורמת לכך שבמקום זאת, השמש זורחת בסביבות 5:30. לעומת זאת, אם גם בחורף היינו מאמצים את אזור הזמן הזה, הייתה השמש זורחת בינואר בערך בשעה 7:30 בבוקר - וכך המשכימים היו קמים בחושך.

מעבר לשעון חורף. מערכת וואלה! News, מערכת וואלה! NEWS
מזיזים את המחוגים שעה אחת אחורה לשעה 1:00/מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה! News

איך הזזת השעון משפיעה על הגוף שלנו?

"מבחינת שעות השינה, הזזת השעון משפיעה בצורה ישירה על השעון הביולוגי, ובכך מצטבר מצב של עייפות בבקרים וקשיים להירדם בלילות, וזאת במקביל לאובדן שעות שינה ועייפות מצטברת", מסביר ד"ר עבדל רחמן נאדר, ראש מעבדת השינה בבית חולים משגב לדך, מאוחדת, "ההשלכות על הבריאות בולטות יותר במעבר בין שעון חורף לשעון קיץ, בזמן זה מאבד האדם כ-40 דקות מזמן השינה, למרות שהגוף לומד להסתגל לשינויים במהירות".

ד"ר נאדר מוסיף כי "קיימת השערה לפיה התאקלמות מלאה אינה אפשרית במצב הזזת השעון. במצב זה, עלולה להצטבר עייפות המביאה למצב של "יעפת" חברתית (SOCIAL JET LAG) שבטווח הארוך עלולה להוביל להשמנת יתר, דכאון וכן לעלייה באירועים לבביים. הבשורה הטובה שהשפעות אלו על הגוף, נסוגות כעבור מספר שבועות".

שינה במיטה. Giphy
תתנחמו בזה שהמעבר לשעון קיץ יותר קשוח. אישה שוכבת עייפה במיטה/Giphy

יש לציין כי מספר מחקרים תצפיתיים בחנו את הנושא של הזזת השעון, והמסקנה הגורפת של כולם הייתה שגם לאי הזזת השעה יש השלכה על הבריאות שלנו. במחקרים בהם לא הזיזו את השעון בזמן, נצפתה עלייה באירועים קרדיווסקולריים: סיכוי להתקפי לב, הפרעות שינה כולל נדודי שינה, הפרעות במצב הרוח אפילו עד לכדי ניסיונות אובדניים. בנוסף, סטטיסטית, נרשמה עלייה במספר תאונות הדרכים.

איך ניתן להתכונן לקראת המעבר ל"שעון חורף"?

1. לשמור על סביבת שינה נכונה: חדר שקט ללא טלוויזיה, טלפון נייד או כל מכשיר חשמלי אחר

2. רצוי שהחדר יהיה מאוורר היטב עם טמפרטורה ממוצעת (לא חם ולא קר)

3. יש להקפיד על 7 עד 8 שעות שינה בממוצע

4. מומלץ על שנת צהריים קצרה, לא פחות מ-20 דקות ולא יותר משעה

5. מומלץ להיכנס למיטה ולצאת ממנה בשעות קבועות

6. כשלושה עד ארבעה ימים לפני המעבר לשעון חורף, נכון להיכנס למיטה מאוחר יותר ב-15-20 דקות מהשעה הקבועה וכן להתעורר מאוחר יותר

7. מאוד חשוב להיחשף לאור השמש הטבעי - לשהות זמן ממושך יותר בשמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully