תיכף עוברים לשעון חורף. כך זה ישפיע על הבריאות שלכם

בלילה שבין שבת לראשון נעבור לשעון חורף, אז החלטנו לבדוק איך המעבר הזה משפיע על הבריאות שלנו והאם אפשר להתכונן אליו כדי לעבור אותו יותר בקלות. ד"ר עבדל רחמן נאדר, ראש מעבדת השינה בבית חולים משגב לדך של מאוחדת, עם כל התשובות

24/10/2021

ביום שבת הקרוב (ב-31 באוקטובר) נעבור לשעון חורף, כלומר נזיז את מחוגי השעון שעה אחת אחורה. אף שרבים מאיתנו מתבאסים מהעובדה שהימים מתקצרים, יש היגיון מאחורי הזזת השעון. אור יום הוא הגירוי החזק ביותר לשעון הביולוגי שלנו, ובאופן טבעי האור קבע את שעות השינה והיקיצה של בני אדם מאז ומעולם. ההיגיון מאחורי ההזזת מחוזי השעון מדי אוקטובר ומרץ פשוט מאוד: התאמת שעות הערות של האזרחים לשעות זריחת השמש במטרה לחסוך אנרגיה המתבזבזת על תאורה.

עוד בוואלה!

מה עושים נגד דיכאון החורף? הנה כמה טיפים

לכתבה המלאה

בקיץ יש יותר שעות אור ביממה, לכן כדאי לקום מוקדם יותר כדי לא לבזבז זמן אור יקר בשינה וכך גם להרוויח שעת אור נוספת בערב. בשל המיקום הגיאוגרפי של מדינת ישראל, בשיא הקיץ השמש זורחת כשעתיים מוקדם יותר מאשר בשיא החורף, כך שאם לא היינו מזיזים את השעון ל"שעון קיץ", השמש הייתה זורחת ביוני בסביבות 4:30 בבוקר. אדם שמתעורר כל יום ב-6:00, לדוגמה, היה מאבד לפיכך שעה וחצי של אור. הזזת השעון בקיץ גורמת לכך שבמקום זאת, השמש זורחת בסביבות 5:30. לעומת זאת, אם גם בחורף היינו מאמצים את אזור הזמן הזה, הייתה השמש זורחת בינואר בערך בשעה 7:30 בבוקר - וכך המשכימים היו קמים בחושך.

ב-31 באוקטובר, בשעה 2:00 לפנות בוקר, יש להזיז את המחוגים שעה אחת אחורה לשעה 1:00(צילום: מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה! News)

איך הזזת השעון משפיעה על הגוף שלנו?

"מבחינת שעות השינה, הזזת השעון משפיעה בצורה ישירה על השעון הביולוגי, ובכך מצטבר מצב של עייפות בבקרים וקשיים להירדם בלילות, וזאת במקביל לאובדן שעות שינה ועייפות מצטברת", מסביר ד"ר עבדל רחמן נאדר, ראש מעבדת השינה בבית חולים משגב לדך, מאוחדת, "ההשלכות על הבריאות בולטות יותר במעבר בין שעון חורף לשעון קיץ, בזמן זה מאבד האדם כ-40 דקות מזמן השינה, למרות שהגוף לומד להסתגל לשינויים במהירות".

ד"ר נאדר מוסיף כי "קיימת השערה לפיה התאקלמות מלאה אינה אפשרית במצב הזזת השעון. במצב זה, עלולה להצטבר עייפות המביאה למצב של "יעפת" חברתית (SOCIAL JET LAG) שבטווח הארוך עלולה להוביל להשמנת יתר, דכאון וכן לעלייה באירועים לבביים. הבשורה הטובה שהשפעות אלו על הגוף, נסוגות כעבור מספר שבועות".

תתנחמו בזה שהמעבר לשעון קיץ יותר קשוח. אישה שוכבת עייפה במיטה(צילום: Giphy)

יש לציין כי מספר מחקרים תצפיתיים בחנו את הנושא של הזזת השעון, והמסקנה הגורפת של כולם הייתה שגם לאי הזזת השעה יש השלכה על הבריאות שלנו. במחקרים בהם לא הזיזו את השעון בזמן, נצפתה עלייה באירועים קרדיווסקולריים: סיכוי להתקפי לב, הפרעות שינה כולל נדודי שינה, הפרעות במצב הרוח אפילו עד לכדי ניסיונות אובדניים. בנוסף, סטטיסטית, נרשמה עלייה במספר תאונות הדרכים.

איך ניתן להתכונן לקראת המעבר ל"שעון חורף"?

1. לשמור על סביבת שינה נכונה: חדר שקט ללא טלוויזיה, טלפון נייד או כל מכשיר חשמלי אחר

2. רצוי שהחדר יהיה מאוורר היטב עם טמפרטורה ממוצעת (לא חם ולא קר)

3. יש להקפיד על 7 עד 8 שעות שינה בממוצע

4. מומלץ על שנת צהריים קצרה, לא פחות מ-20 דקות ולא יותר משעה

5. מומלץ להיכנס למיטה ולצאת ממנה בשעות קבועות

6. כשלושה עד ארבעה ימים לפני המעבר לשעון חורף, נכון להיכנס למיטה מאוחר יותר ב-15-20 דקות מהשעה הקבועה וכן להתעורר מאוחר יותר

7. מאוד חשוב להיחשף לאור השמש הטבעי - לשהות זמן ממושך יותר בשמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully