וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 צעדים שיבנו לכם את הביטחון העצמי בעזרת היפנוזה

ד"ר אודי בונשטיין

עודכן לאחרונה: 18.10.2021 / 13:40

היפנוזה היא אחד הכלים הטובים והיעילים ביותר לבניית ביטחון עצמי והתגברות על מצבי חרדה. קבלו 4 צעדים היפנוטיים שיכולים לעזור לכם לשנות את הדיבור הפנימי שלכם. איך זה עובד?

האם אתם סבורים שהצלחה, אהבה ואושר אינם ברי השגה עבורכם? האם אתם נמנעים מלנסות דברים חדשים מחשש להיכשל? מרגישים לא ראויים, וחווים לחץ פנימי משתק כשעולה בכם המחשבה שתעשו טעות? התחושות הללו הן נחלתם המתסכלת, המכבידה, של אנשים הסובלים מבעיות בביטחון העצמי.

ביטחון עצמי היא האמונה של אדם באשר ליכולתו להצליח במעשיו, לצד אמונה בנכונות החלטותיו ובצדקת דרכו. הביטחון העצמי נבנה מתוך החוויות שלנו כבר בילדותנו המוקדמת. הוא קשור במרכיבים רבים, ביניהם תחושת מסוגלות, חוויות הצלחה וכישלון וייחוס הסיבות להן, עשייה (או הימנעות ממנה), השוואה לאחרים ומשובים מהסביבה.

גיף גבר עצוב. Giphy
ביטחון עצמי נמוך גורם לנו להימנע מדברים בגלל הפחד להיכשל או לטעות. גיף אדם מהורהר/Giphy

הביטחון העצמי משפיע על התפקוד שלנו בתחומי חיים רבים, והוא יכול להיות יציב ואיתן, פגוע בקביעות או תנודתי. אדגים זאת בחוויה אישית שלי: סיימתי לאחרונה את לימודי התואר השני באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים. מצאתי את עצמי - פסיכולוג מנוסה, דוקטור, די בטוח בעצמי בדרך כלל - יושב עם נגנים וירטואוזים שהם טובים ממני בהרבה, וחשתי כיצד אני מאבד בהדרגה את ביטחוני העצמי כנגן. אחד התהליכים המשמעותיים ביותר שעברתי במסגרת הלימודים קשור בבניית הביטחון העצמי, עד לכדי היכולת להעמיד מופע סולו שלם לבדי על הבמה. זה היה תהליך ארוך ומאתגר. אני עדיין חושש, ויש לי דיאלוג פנימי מתמיד, אך מצאתי שהטכניקות ההיפנוטיות איתן אני עובד עם מטופליי, יעילות גם עבורי בעבודה עצמית.

מהי היפנוזה?

היפנוזה מוגדרת על פי החוק בישראל כמצב בו אדם אחד (המהפנט) יוצר בעזרת סוגסטיות, שינוי במחשבותיו, כוונותיו, רגשותיו, תפיסותיו או התנהגותו של אדם אחר (המהופנט). סוגסטיה, השאה בעברית, היא כל דבר שיכול לגרום לשינויים אלו שלא דרך שכנוע אינטלקטואלי. מבחינת החוויה, ההיפנוזה היא מצב של ריכוז גבוה והפניית רוב הקשב כלפי פנים, תוך יצירת קשר מיוחד וחזק עם המטפל ונכונות גוברת למלא את הנחיותיו. החוויה הפנימית של המהופנט במהלך התהליך נחווית כמוחשית מאוד. החוק בארץ מגדיר כי רק פסיכולוגים, רופאים ורופאי שיניים שהוסמכו וקיבלו רישיון לכך יוכלו להפנט, ורק למטרות אותן קבע החוק (מטרות אלו כוללות טיפול ואבחון, מחקר והוראה מדעית). מבחינת החוק, אדם יכול להפנט את עצמו (למעשה אנו עושים זאת פעמים רבות, למשל כששוקעים בספר טוב, בצפייה בסרט או בהצגה או בהאזנה לקונצרט).

עוד בוואלה!

5 יכולות שיגרמו לכם להצליח בחיים יותר מאחרים

לכתבה המלאה

לשנות את הדיבור הפנימי

זוכרים את הסוגסטיות? הערך העצמי שלנו מבוסס למעשה על סוגסטיות עצמיות. מכאן, שאם נצליח לזהות את ה'דיבור הפנימי' שלנו נוכל לשנותו, ולהפוך סוגסטיות עצמיות שליליות לסוגסטיות עצמיות חיוביות. הבנה של ערכן הסוגסטיבי של האמונות הפנימיות שלנו נותן לנו כלי רב עוצמה, שאנסחו בארבעה כללים פשוטים בכדי שתוכלו לתרגל היפנוזה עצמית:

זהו את הדיבור הפנימי שלכם: חפשו בעיקר את הדיבור העצמי השלילי המונע פעולה, משתק ו"מסרס". אלו הן הסוגסטיות העצמיות השליליות שעליינו לאתר ולשנות.

אתגרו תפיסה זו: נכון שקל להגיד את זה, אך יותר קשה לבצע? הסיבה לכך היא שבמחשבה שלנו יש אלמנט 'טריקי': בלתי אפשרי להגיד לעצמנו לא לחשוב על משהו (נסו למשל שלא לחשוב על פיל לבן - קרוב לוודאי שזה הדבר היחידי שתחשבו עליו כעת). לכן לא נוכל לכן להגיד לעצמנו 'לא לחשוב מחשבות שליליות' משום שזה הדבר היחיד שנחשוב עליו. הפיתרון הוא, לחשוב חיובי (תרתי משמע). חישבו על הצלחותיכם בעבר הקרוב, מתחילת היום והרחוק, מאז ילדותכם, חישבו על משובים טובים ועל הערכה שקיבלתם. חישבו על ההצלחה בדבר העומד לפניכם כתמונה עתידית וחיובית. לדמיון זה של תמונה עתידית יש ערך סוגסטיבי רב.

חשיבה חיובית - איור של אישה משקה פרחים. ShutterStock
תהיו נדיבים כלפי עצמכם. חשיבה חיובית/ShutterStock

פעלו: תחילה הביאו עצמכם למצב הרפיה (אפשר להאזין למוזיקה שקטה או לעצום עיניים ולהתמקד בנשימה תוך הרפיית השרירים), ואז דמיינו בצורה חיה ככל האפשר את שרשרת הפעולות שתביא להצלחה בדבר שלפניכם. חיזרו על כך כמה פעמים. דמיון זה מגביר את הסיכוי שתפעלו גם במציאות. זכרו כי האויב הגדול ביותר לביטחון העצמי הוא הימנעות מעשיה.

היו נדיבים לעצמכם: גם אם נתקלתם בקושי בהוצאת הדבר לפועל או באי הצלחה נקודתית - הגדירו זאת כאתגר, כשלב שיש לעבור. לעולם אל תגדירו זאת ככישלון.

לעתים הסוגסטיות העצמיות השליליות חזקות ואוטומטיות ומעוגנות היטב ברובד הלא מודע של אישיותנו. במקרים כאלו, אם ההיפנוזה העצמית אינה עוזרת - פנו לפסיכולוג בעל רישיון היפנוט, קרוב לוודאי שהוא יוכל לסייע באופן מקצועי יותר.

ד"ר אודי בונשטיין הוא פסיכולוג קליני ורפואי, מומחה בהיפנוזה ומוזיקאי. הוא הפסיכולוג הראשי של המרכז הרפואי לגליל. בימים אלו הוא משיק את המופע המוזיקלי 'מים חיים' המשלב אלמנטים מעולם ההיפנוזה ביצירה המוזיקלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully