וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסמונת המוזרה (והמאוד לא נעימה) שתקפה מחלים מקורונה

עודכן לאחרונה: 7.10.2021 / 8:57

גבר יפני בשנות ה-70 לחייו אובחן כחולה קורונה ואושפז בבית חולים. כמה ימים לאחר שהחלים הוא החל לחוות "חוסר נוחות אנאלי עמוק" שלא עבר. דוח מקרה מיוחד מתאר מה זה היה בדיוק

בווידאו: שרון אלרעי פרייס מתייחס לאפשרות של חיסון רביעי/צילום: ערוץ כנסת

אומנם שמענו על לא מעט תופעות ארוכות טווח של קורונה, אבל אנחנו מוכרחים להודות שתופעת הפוסט קורונה הזו הפתיעה אותנו. דיווח על מקרה של גבר שפיתח "תסמונת פי טבעת חסר מנוח" בעקבות מחלת הקורונה.

הגבר, בן 77, הגיע לבית החולים של אוניברסיטת טוקיו עם סימפטומים אופייניים למדי לקורונה, כולל שיעול וחום קל, ולאחר מכן נמצא חיובי למחלה. במשך עשרת הימים הבאים הוא אושפז בבית חולים לצורך ניטור, וכדי לטפל בדלקת ריאות קלה, כתבו רופאיו בכתב העת BMC Infectious Diseases. למרות האשפוז, הוא סווג כ"חולה קל", ולא נזקק לחמצן. עם זאת, פרטים אחרים על המקרה שלו היו יוצאי דופן, וסבבו סביב פי הטבעת שלו.

"לפני שחלה בקורונה, הוא מעולם לא חווה אי שקט אנאלי וחוסר נוחות", כתבו החוקרים, "עם זאת, מספר שבועות לאחר השחרור מבית החולים, הוא החל בהדרגה לחוות אי נוחות אנאלי עמוק וחוסר מנוחה, כ-10 ס"מ מהאזור הפריניאלי".

גבר אוחז נייר טואלט בשירותים. ShutterStock
חוסר נוחות אנאלי עמוק. גבר הולך לשירותים/ShutterStock

"Restless Anal Syndrome" או "תסמונת פי טבעת חסר מנוח" (לא אנחנו המצאנו - נשבעים!) שמוצגת לראשונה בספרות הרפואית היא האחות של תסמונת הרגליים חסרות המנוחה (RLS) - תסמונת שמתבטאת בחוסר נוחות, כאב, נימול או עקצוץ בגפיים התחתונות ומשפיעה על כ-7 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת. הדחף להניע את הרגליים בגללה מתרחש בעיקר בזמן מנוחה או ישיבה, לרוב בשעות הערב או הלילה, ובמיוחד כשלא זזים במשך זמן רב כמו בעת נהיגה או טיסה במטוס.

אבל כאמור התסמונת הזו נוגעת לאיבר אחר, כך שהגבר המתואר במקרה סבל מדחף מתמיד לעשיית צרכים, דבר שלא הוקל על ידי עשיית קקי. כמו ב"תסמונת רגליים חסרות מנוח", אי הנוחות העמוקה בתוך פי הטבעת שלו השתפר כשעסק בפעילות גופנית, אבל במנוחה הסימפטומים שלו החמירו. התסמונת אף החמירה בלילה, אם כי הגבר הצליח לישון באמצעות כדורי שינה. בבדיקת קולונוסקופיה נמצא כי אין כל נזק ברקטום של הגבר מלבד טחורים פנימיים, דבר שעדיין לא מסביר את הסימפטומים הייחודיים שחווה.

בסופו של דבר, הוא אובחן כאמור עם "תסמונת פי טבעת חסר המנוח". "חלקים אחרים של הגוף חוץ מהרגליים יכולים להיות מעורבים (בתסמונת הרגל חסרת מנוח) מזרועות, בטן, פנים, ראש, חלל הפה, שלפוחית השתן ואזור איברי המין", נכתב בדוח, "מכיוון שמעולם לא חווה אי שקט אנאלי וחוסר נוחות לפני שחלה בקורונה, והתסמין של חוסר מנוחה אנאלי התפתח לאחר הקורונה, חשבנו שתסמינים אלה קשורים ל-COVID-19".

סריקות מוח של חולי ומחלימי קורונה שסבלו מנזקים נוירולוגיים - מתוך מחקר של יוניברסיטי קולג' בבריטניה. UCL יוניברסיטי קולג' לונדון, אתר רשמי
מקרים רבים של תופעות לוואי נוירולוגיות לאחר הקורונה. סריקות מוח של מחלימי קוורנה/אתר רשמי, UCL יוניברסיטי קולג' לונדון

הצוות ציטט מקרים רבים אחרים של תופעות נוירופסיכיאטריות בחולים בעקבות קורונה, אם כי בסופו של דבר הם מציינים כי הם אינם יכולים לטעון סיבתיות על סמך דיווח מקרה אחד. ייתכן בהחלט שלאיש היה חוסר מזל, הוא חלה ב-COVID-19 וכמה ימים לאחר מכן חווה מקרה נפרד לחלוטין של התסמונת מסיבה שאינה קשורה.

"מכיוון שההשלכות הנוירו-פסיכיאטריות דורשות התבוננות לאורך זמן, יש להמשיך ולפקח על התוצאות ארוכות הטווח של מצבים נוירו-פסיכיאטריים. ייתכן שתסמונת הרגל חסרת המנוחה או גרסה שלה הקשורים ל-COVID-19 עשויים להיות לא מאובחנים ועלינו לשים לב למקרים דומים על מנת להבהיר את הקשר בין השניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully