וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבים אלימים בין אחים משפיעים על הנפש גם שנים אחרי

כל האחים רבים, אי אפשר לחמוק מזה, אבל יש כאלה שמביאים את היריבות הקלאסית הזו למקומות אלימים, מתמשכים ומזיקים. חוקרים בדקו מה קורה כשהבריונות בין אחים נמשכת ונמשכת, ומצאו סיבה אמיתית לדאגה

יחסים בין אחים הם דבר מורכב, וריבים בין אחים הם דבר טבעי, הגיוני ואפילו יעיל - זירת התנסות בטוחה באינטרקציות חברתיות מורכבות. אבל מה קורה שריבים בין אחים הולכים ומחמירים? גולשים לבריונות? לאלימות בלתי פוסקת? מכיוון שלא מדובר בתרחיש מאוד נדיר, חוקרים החליטו לבדוק את ההשפעות הנפשיות של יריבות כזו בין אחים, והעלו מסקנות מדאיגות.

החוקרים, מאוניברסיטת יורק, גילו שילדים שאחיהם מציק להם באופן קבוע ועקבי בגיל צעיר - נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות נפשיות וחברתיות בהמשך ההתבגרות. עוד הם גילו כי ככל שתדירות הבריונות בין אחים עולה בשנים הראשונות של גיל ההתבגרות, כך עולה חומרת בעיות הבריאות הנפשית בשנות העשרה המאוחרות של אותו ילד.

אח ואחות רבים. ShutterStock
שני הצדדים מפסידים. אח ואחות רבים/ShutterStock

כדי להגיע למסקנות האלה, מחברי המחקר - שפורסם בכתב העת Journal of Youth and Adolescence - בחנו נתונים על למעלה מ-17,000 אנשים. המשתתפים מילאו סקרים על חוויותיהם האישיות עם בריונות בין אחים בגילאי 11 ו-14. לאחר מכן, כל נבדק ענה על שאלון לבריאות הנפש בגיל 17. גם הוריהם של הילדים ענו על שאלונים לגבי בריאותם הנפשית של ילדיהם בגילאי 11, 14 ו-17.

בהתייחס לבריונות במהלך גיל ההתבגרות המוקדם, החוקרים מצאו כי הן לקורבן והן לתוקף, יש השפעה ארוכת טווח על בריאות הנפש ככל שהם גדלים. יש לציין כי מערכות יחסים רבות של בריונות בין אחים יכולות להשתנות לעיתים תכופות - כאשר אח אחד לוקח על עצמו את תפקיד הבריון בפעם אחת, ואת תפקיד הקורבן בפעמים אחרות.

עוד בוואלה!

מה גורם לילד שלי להתנהג בבריונות - ואיך אפשר לעצור את זה?

לכתבה המלאה

"בעוד שבריונות בין אחים נקשרה בעבר לתוצאות ירודות של בריאות הנפש, לא היה ידוע אם קיים קשר בין ההתמשכות של בריונות בין אחים לבין חומרת ההשפעה הנפשית בטווח הארוך יותר", אמר מחבר המחקר ד"ר עומר טוסב לאחר פרסום הנתונים. הוא הוסיף כי "במחקר הראשון מסוגו, חקרנו באופן מקיף מגוון רחב של תוצאות בריאות הנפש, שכללו מדדים הן לבריאות הנפש החיובית (למשל רווחה והערכה עצמית) והן שליליות (למשל סימפטומים של מצוקה פסיכולוגית)".

ד"ר טוסב הדגיש כי לא רק מי שסבלו מבריונות נפגעו, אלא גם "התוקפים". לדבריו, "אפילו מי שנהגו בבריונות כלפי אחים שלהם, אך לא סבלו מבריונות בעצמם, היו עם תוצאות נפשיות גרועות יותר שנים לאחר מכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully