וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד סיבה להתחסן? מחלה ויראלית בהיריון משפיעה על בריאות הילד בעתיד

עודכן לאחרונה: 3.9.2021 / 6:59

לא מעט נשים עדיין חוששות להתחסן נגד קורונה בהיריון, למרות שהנתונים מראים תמונה חד משמעית לפיה החיסון בטוח. מחקר חדש מצא כי הידבקות בווירוסים במהלך ההיריון מסוכנת יותר, לא רק לאמא

בווידאו: המלצה לחסן נשים המתכננות היריון או בטיפולי פוריות/צילום: דוברות שיבא

ההמלצה לחסן נשים בהיריון נגד קורונה אמנם ניתנה כבר לפני חצי שנה, אבל נשים רבות עדיין בוחרות שלא להתחסן מחשש שהדבר יפגע בעובר שלהן. אולי המחקר הבא ישנה את דעתן. מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי היוקרתי Science מצא כי הדבקה בווירוסים במהלך ההיריון עלולה להפוך את הילד שטרם נולד למועד יותר למחלות ולבעיות בריאות בהמשך.

מדענים מהמכון הלאומי לבריאות בארה"ב אומרים שזיהומים קלים אצל האימא עלולים לפגוע לצמיתות במערכת החיסון של צאצאיהן. המחקר מוסיף כי הדבר עלול להוביל לשלל מצבים כרוניים החל מאסתמה ואקזמה ועד מחלות מעיים.

"המערכת החיסונית מתפתחת ומשתנה לנוכח חשיפה מיקרוביאלית", כתב עורך המחקר ד"ר איי אינג לים, "הדרך שבה זיהום באימהות שנחווה בשלבי התפתחות מובהקים מעצב את המערכת החיסונית של הצאצאים עדיין לא מובנת. במחקר הנוכחי אנחנו מראים כי במהלך ההיריון, למחלה אצל אימהות עלולה להיות השפעה קבועה וספציפית על חסינות הצאצאים".

ניסויים שנערכו בעכברים גילו כי הגורמים למחלות ויראליות מגבירים דווקא את חסינותו של העובר לזיהומים במעיים. יחד עם זאת, זה קורה במחיר של נטייה ממושכת להפרעות דלקתיות. הממצאים מוסיפים לראיות שמערכת החיסון מתחילה להתפתח ברחם ומושפעת מאוד מבריאות האם.

אישה בהריון עם מסיכה על הפנים. ShutterStock
מערכת החיסון של הילד נוצרת כבר בבטן האם. אישה בהיריון עוטה מסיכה/ShutterStock

לעתים קרובות להיריון יש קשר לדיכוי היכולת של הגוף להילחם במחלות. עם זאת, לא ידוע כיצד זיהומים יומיומיים לא מאובחנים משפיעים על המערכת החיסונית של הילד. אלה כוללים זיהומים קלים בדרכי השתן, בדרכי הנשימה או במזון, שלרוב נפתרים ללא טיפול מיוחד.

במחקר הנוכחי החוקרים הדביקו עכברות בהיריון בחיידק Yersinia pseudotuberculosis, חיידק מקלוני הגורם לרוב לזיהום על ידי הדבקה אוראלית וגורם למחלה קלה וחולפת. הזיהום היה קצר מועד ומוגבל לאם. עם זאת תאי מערכת החיסון במעיים הנקראים תאי T עלו בצאצאים והמשיכו לעלות עד לבגרות.

מחקר נוסף גילה כי הזיהום הוויראלי הניע חומר כימי אצל האימהות בשם IL-6 (אינטרלוקין -6) חלבון מקבוצת הציטוקינינים בעל תפקיד חשוב במערכת החיסון הגורם לדלקת כתגובה לזיהום. זה שינה את תאי גזע המעי של הגורים שטרם נולדו. ד"ר לים מוסיף כי אמנם צאצאים אלה הראו חסינות מוגברת לזיהום במעיים, אך הם גם הפגינו רגישות גבוהה יותר למחלות דלקתיות במעי, כמו קוליטיס.

הממצאים יכולים לשפוך אור על מקרים גוברים של אלרגיות ומצבי התנהגות כגון ADHD (הפרעת קשב והיפראקטיביות) ואוטיזם. "בעשורים האחרונים נרשמה עלייה ניכרת בשכיחות ההפרעות הדלקתיות בילדים, כולל אסתמה, אלרגיות וקשיים התנהגותיים המונעים בחלקם על ידי נוירו-דלקתיות", כותבים חוקרים בהודעה שפורסמה בתקשורת. "עבודה עתידית צריכה להתייחס לאם וכיצד הטבעה חיסונית ברחם עשויה להיות בבסיס הנטייה להפרעות דלקתיות", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully