וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חיסון לקורונה מגן על האם וגם על העובר?

הדיון האם נשים בהיריון צריכות להתחסן לקורונה או לא, ובאיזה שלב, עודנו מבלבל ואפילו מטריד לא מעט נשים. מחקר חדש מוסיף עוד נתונים למידע הקיים, ומנסה להראות לא רק אם מומלץ להתחסן, אלא באיזה שלב של ההיריון

בווידאו: המלצה לחסן נשים המתכננות היריון או בטיפולי פוריות/צילום: דוברות שיבא

בסוף השבוע האחרון מת בישראל תינוק בן חודשיים במחלקה לטיפול נמרץ קורונה לילדים ותינוקות בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הטרגדיה הזו מתרחשת על רקע הקריאה של משרד הבריאות ושל ארגון הבריאות העולמי לנשים בהיריון להתחסן נגד קורונה כדי להגן על עצמן. אבל האם החיסון יכול להגן גם על העובר שבבטנן?

מחקר חדש של אוניברסיטת פילדלפיה מראה כי נוגדנים המגנים מפני נגיף הקורונה מועברים לעתים קרובות מאם לתינוק במהלך ההיריון - ממצא המצביע על כך שהאם מעבירה לפחות הגנה מסוימת לילדיה. הממצאים מראים גם כי חיסון נשים בהיריון עשוי להגן על תינוקות שטרם נולדו, כך אמרו החוקרים - וכדאי לבדוק את האפשרות הזו.

ד"ר דסטין פלנרי מבית החולים לילדים בפילדלפיה ועמיתיו חקרו יותר מ-1,400 אימהות וילודים. הם מצאו כי נוגדני מגן מסוג IgG הועברו דרך השליה בקרב 72 מתוך 83 נשים בהיריון שהיו חולות או שנדבקו בעבר. בעת ההיריון, נוגדנים מסוג IgG עוברים ממחזור הדם של האם אל זה של העובר. נוגדנים אלו עוברים לעובר בשליש האחרון להיריון ומספקים לו הגנה מפני זיהומים בחצי השנה הראשונה לחייו.

המחקר מצא גם כי לנשים שחלו ב-COVID-19 מוקדם יותר בהיריון, יש סיכוי טוב יותר להעביר נוגדנים דרך השליה לעובר. זה מתיישב עם מה שאנחנו יודעים על כמה זמן זה יכול לקחת לגוף של האדם לפתח נוגדנים לאחר זיהום בנגיף הקורונה: בדרך כלל, לפחות 1-3 שבועות.

אישה בהריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה בזמן משבר הקורונה העולמי. ShutterStock
מתי כדאי להתחסן? אישה בהיריון מתקדם/ShutterStock

"הממצאים שלנו מדגימים את הפוטנציאל של נוגדנים ספציפיים ל-SARS-CoV-2 שמקורם ביולדת, כדי לספק הגנה על ילודים מפני נגיף הקורונה", כתב הצוות בכתב העת Journal of the JAMA Pediatrics. אף אחד מהתינוקות של האימהות שנדבקו בקורונה לא פיתח מחלה. החוקרים דיווחו גם כי ל-60 אחוזים מהנשים שנמצאו אצלן נוגדנים לנגיף הקורונה לא היו סימפטומים כלל.

בהתחשב בכך שאימהות שנדבקו בקורונה יכולות להעביר רמה מסוימת של הגנה נגיפית לתינוקותיהן, ייתכן גם ש"חיסון אימהי יכול לעשות את אותו הדבר", כתב ד"ר פלור מונוז, מומחה למחלות זיהומיות ממכללת ביילור לרפואה, במאמר מערכת שליווה את פרסום המחקר. מנגד, הוא מבהיר כי "ידוע גם כי נוגדנים כנגד נגיפים אחרים, כגון שפעת או טטנוס, מתפוגגים במהירות כאשר הם עוברים מאם לתינוק במהלך ההיריון, ולכן יהיה חשוב ללמוד מתי ואיך לחסן תינוקות".

מונוז הציע כי "חיסון אימהי בשליש השני המוקדם" עשוי להיות הזמן הטוב ביותר, במטרה לסייע בהגנה על התינוק וגם על האם מפני זיהום עתידי. "עיתוי החיסון האימהי כדי להגן על התינוק, בניגוד להגנה על האם בלבד, יחייב מרווח נאות בין החיסון ללידה (של לפחות 4 שבועות)", הוסיף מונוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully