וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יותר נשים בהיריון חולות עכשיו בקורונה?

19.1.2021 / 12:00

בתחילת המגיפה לא היו מספיק נתונים על הפגיעה של הקורונה בנשים בהיריון, אך בגל השלישי אנחנו שומעים על עוד ועוד מקרים מצערים, ועולה השאלה למה דווקא עכשיו? וגם - מומחה להיריון בסיכון מבהיר למה כדאי להתחסן גם בהיריון

בווידאו: המלצה לחסן נשים המתכננות היריון או בטיפולי פוריות/צילום: דוברות שיבא

נדמה שזו אחת הסוגיות הכי מטרידות של הקורונה, בוודאי זו של הגל השלישי. יותר ויותר נשים בהיריון שנדבקו בנגיף מגיעות במצב קשה לבתי החולים, והרופאים נאלצים ליילד את העובר טרם זמנו.

הבוקר, המועצה הלאומית לרפואת נשים ואיגוד הגניקולוגים קראו לנשים להתחסן נגד קורונה לפני כניסה להיריון, כמו גם לזוגות בטיפולי פוריות ולנשים מניקות. פרופ' רוני מימון, יו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, אמר לוואלה! NEWS כי לא נמצא קשר בין הפגיעה בנשים בהיריון למוטציות של הנגיף, אלא שגל התחלואה הנרחב מגיע גם לאנשים צעירים. לכן, חשוב להתגונן נגדו. "אני ממליץ לנשים שמתכננות היריון לחכות לחיסון ואז להיכנס להיריון בטוח. אם כבר האישה בהיריון, אין חשש להמשיך עם ההליך של החיסון".

פרופ' שמואל לוריא, רופא בכיר במרכז בריאות האישה רמת אביב של קופת חולים כללית, התראיין במדור כבר בתחילת המגיפה על הקשר בין היריון לקורונה, ואז הרגיע שאין סיבה לדאגה, כעת עם הצטברות המקרים המדאיגים ביקשנו שיסביר לנו מה השתנה.

"חשוב להגיד שבניגוד למה שחשבנו בתחילת המגיפה, קורונה בהיריון היא מסוכנת. המחלה יותר קשה, יש יותר לידות מוקדמות, ועלולה להיות גם פגיעה בעובר", אמר פרופ' לוריא. על השאלה מדוע יש עליה במקרים דווקא עכשיו בגל השלישי, אין לו תשובה חד משמעית. "זה יכול להיות ענין סטטיסטי בגלל שהמוטציה הבריטית היא מדבקת יותר והיא מגיעה ליותר אוכלוסיות. אף אחד לא יודע להגיד אם זה כתוצאה מהמוטציה, או כתוצאה מהסטטיסטיקה. אין עדות לכך שהמחלה של המוטציה היא יותר קשה".

אישה בהיריון עוטה מסיכה. ShutterStock
אין סיבה לא להתחסן. אישה בהיריון עם מסיכת קורונה/ShutterStock

לדבריו, המערכת החיסונית של נשים בהיריון נחלשת בגלל ההשפעה ההורמונלית, והן חשופות למחלה קשה יותר בעקבות הידבקות בזיהומים שונים. "זו הסיבה מבקשים מנשים בהיריון למשל לקבל חיסון לשפעת כי מחלה בהיריון היא קשה יותר. לא ראינו את האפקט הזה בתחילת הקורונה, ולאחרונה כשהצטברו יותר נתונים ראינו שגם במקרה של הקורונה זה ככה".

פרופ' לוריא מודאג כרגע בעיקר מהפייק הניוז שמסתובב ברשתות באשר לקשר שבין החיסון לפגיעה בפוריות והוא מבקש להבהיר שאין פגיעה בפוריות בשום צורה שהיא. "הפייק ניוז הזה שמסתובב ברשתות החברתיות והגיע בעיקר לנשים חרדיות, שחלקן מגיעות במצב קשה לבתי החולים, הוא נבזי. החיסון לא מסוגל לפגוע בפוריות כי הוא לא קשור. מנגנון הפעולה שבו נוצר הנוגדן לא קשור לשום דבר שקשור לפוריות".

"אני אישית חושב שכדאי לנשים בהיריון ובכלל להתחסן. הדילמה כביכול מגיעה מזה שפייזר, כדי לעשות רגולוציה יותר טובה, לא כללו בניסוי שלהם נשים בהיריון וגם לא ילדים מתחת לגיל 16, כי מדובר באישורים אחרים". לגבי תופעות הלוואי של החיסון, פרופ' לוריא מהבהיר ש"אין עדויות לכך שהן קשות יותר בהיריון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully