וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה כל מה שאנחנו יודעים על ההשפעה של קורונה בזמן הריון

13.3.2020 / 7:00

האם נשים הרות בסיכון גבוה יותר לחלות בקורונה? האם עוברים יכולים להידבק בקורונה ברחם? והאם מותר להניק כאשר חולים בנגיף? פרופ' שמואל לוריא ענה לכל השאלות שלנו על קורונה בהריון

צילום: אבי כהן, עריכה: אסף דרורי

בימים הראשונים של התפרצות הקורונה לא ידענו הרבה, אבל מאז עברו חודשיים וחצי מלחיצים למדי, ורופאים וחוקרים כבר יודעים קצת יותר על השפעת הנגיף COVID-19 על הגוף שלנו. אחת השאלות שנשאלו מאז התפרצות הנגיף הייתה מידת ההשפעה שלו על נשים הרות ועל העוברים שברחמן. בתחילה הגיעו עדויות סותרות מסין, שקשה היה להבין מהם אם יש העברה תוך רחמית של הנגיף, אבל עם הזמן נאסף מספיק מידע כדי לפזר את עננת הערפל הזו. ביקשנו מפרופ' שמואל לוריא, רופא בכיר במרכז בריאות האישה רמת אביב של קופת חולים כללית, להסביר לנו האם נשים בהריון צריכות לדאוג יותר.

אז נתחיל בחדשות הטובות, ובשורות הבאות יהיו לא מעט כאלה: נשים הרות שחולות בקורונה לא מעבירות את המחלה לעוברים שברחמן. בנוסף, פרופ' לוריא, שבחן את כל הפרסומים האחרונים על השפעת הנגיף על נשים הרות, מסביר כי "המחלה אצל נשים בהריון לא קשה יותר מאשר אצל נשים לא הרות, ועד כה לא דווח על אף מקרה מוות של אישה הרה שחלתה בקורונה".

האם נגיף הקורונה עלול לגרום להפלות?

כל הדיווחים הקיימים היום על הריון וקורונה מגיעים מאוניברסיטת ווהאן בסין, שם הצטברו מספר דיווחים על מהלך לידה של נשים שחלו בקורונה. החוקרים בסין בדקו האם הריון משנה את מהלך המחלה, האם מתרחשים בשל הנגיף סיבוכים שקשורים בלידה, והאם הוא גורם למומים בעובר בדומה לווירוסים אחרים. על פי הממצאים, כאמור, אין הוכחה לכך שהנגיף עובר ברחם ומדביק את העובר. "את התינוקות שנולדו לנשים חולות בקורונה בדקו מיד לאחר הלידה, ולא הייתה עדות לכך שהם נושאים את הנגיף".

עוד בוואלה!

כך תוקף נגיף הקורונה את גוף האדם, שלב אחר שלב

לכתבה המלאה
ניתוח קיסרי. ShutterStock
אין הוכחה שנגיף הקורונה גורם להפלות או למות עובר ברחם. לידה/ShutterStock

על פי כל הנתונים שנאספו עד כה, גם אין הוכחה שנגיף הקורונה גורם להפלות או למות עובר ברחם. לגבי החשש כי נגיף הקורונה עלול לגרום למומים אצל עוברים, בדומה לנגיף הזיקה בזמנו, המידע קצת יותר מורכב. "לגבי מומים זה עדיין לא ברור, כי רוב הפרסומים הקיימים הם על נשים שחלו בסוף ההריון, אז אין לנו עדיין מידע על השפעת הנגיף על עוברים בשבועות הראשונים", הסביר פרופ' לוריא. במקרים שדווחו עד כה, לא היה מקרה של תינוק שנולד עם מום לאם חולה בקורונה.

האם נשים הרות בסיכון גבוה יותר לחלות?

אצל נשים בהריון המערכת החיסונית חלשה יותר, שכן כל המשאבים הפיזיים שלהם מופנים לעובר שברחמן, לכן סביר היה לחשוב שהן נמצאות בקבוצות סיכון להידבק בקורונה, אולם לפי המידע הרפואי שהצטבר עד כה, אין לכך אישור. "עדיין לא ידוע אם נשים הרות הן בסיכון גבוה יותר להידבק", אמר לנו פרופ' לוריא, "הן כן חשופות יותר למחלות אחרות, כמו שפעת, אבל אין עדיין מספיק מידע על הווירוס הזה. הגיוני לחשוב שכאשר אישה בהריון, בגלל שהמערכת החיסונית שלה פחות טובה, היא יותר חשופה, אבל אין על זה מידע רשמי".

אישה בהריון. ShutterStock
כל מחלת חום עלולה לגרום לבעיות בהריון, לא רק קורונה. אישה הרה/ShutterStock

עבור נשים הרות שנדבקות בקורונה, לא מדובר במחלה קשה יותר ביחס לחולי קורונה אחרים. עם זאת, מכיוון שהקורונה היא מחלת חום, וגם מחלה נשימתית, היא עלולה בדומה למחלות חום אחרות להשפיע על נשים בסוף ההריון ולגרום לירידת מים, טכיקרדיה (הפרעות קצב לב) של העובר או ללידה מוקדמת. "אלו סיבוכים שאנחנו רואים בכל מחלת חום, לא רק בקורונה", הסביר פרופ' לוריא.

האם נשים שחולות בקורונה יכולות להניק?

נגיף הקורונה לא עובר בחלב אם, ולדברי פרופ' לוריא אלה חדשות טובות במיוחד. הסיבה לכך היא שתינוקות אמנם לא נדבקים בקורונה ברחם, אך הם בהחלט עלולים להידבק לאחר הלידה בשל הקרבה לאם, ובמקרה כזה - חלב האם, שלא נושא את הנגיף, מסייע מאוד לחיזוק המערכת החיסונית שלהם ולהתמודדות עם נגיפים.

יש לציין כי משרד הבריאות פרסם הנחיות עבור נשים מניקות השוהות בבידוד. על פי ההנחיות, ניתן להניק בתקופת הבידוד, אך חשוב להקפיד על רחיצת ידיים יסודית לפני ההנקה ועל כיסוי הפה והאף במסכה או בד זמין אחר בעת ההנקה. אישה המעוניינת לשאוב חלב צריכה להקפיד על רחיצת ידיים לפני השאיבה והנגיעה בבקבוק ובמשאבה, ובמידת האפשר לתת לאדם אחר להאכיל את התינוק.

לסיום חשוב להזכיר כי כל הכתוב כאן מתבסס על נתונים שנאספו מאז פרוץ הקורונה לפני חודשיים וחצי, וייתכן שבעתיד, כאשר יהיו יותר מקרים מדווחים, הנתונים הללו ישתנו במידת מה. אנחנו כמובן נעדכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully