וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים בהיריון שנדבקו בקורונה נמצאות בסיכון גבוה למוות

אם היריון רגיל הוא דבר מלחיץ, דמיינו לעצמכם מה עובר על נשים בהיריון בתקופת הקורונה? כעת שני מחקרים חדשים שבחנו את השפעת המחלה על האם והעובר מוסיפים לא מעט פחד

בווידאו: חצי מיליון תלמידים חוזרים ללימודים אחרי סגר החגים/צילום: שי מכלוף, רוני כנפו ויותם רונן

נכון שאין צורך בהפחדות מיותרות בתקופת ההיריון אבל שני מחקרים חדשים שפורסמו השבוע על ידי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מצאו כי נשים בהיריון שנדבקו בנגיף הקורונה נוטות יותר לחלות קשות ולמות מ-Covid-19, והן נמצאות בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת.

אף שהסיכון הכללי למחלות קשות או למוות נותר נמוך, החוקרים מצאו כי נשים בהיריון שחלו בקורונה נוטות יותר להזדקק לטיפול נמרץ, למכונת הנשמה ולתמיכת חמצן מאשר נשים שאינן בהיריון שנושאות את הנגיף.

המחקר הראשון מצא כי שיעור הלידות המוקדמות (לידה לפני שבוע 37) עומד על 12.9 אחוזים בקרב נשים בהיריון שחלו בקורונה, לעומת 10.2 אחוזים בקרב כלל האוכלוסייה. "המחקר החדש מוסיף לראיות הולכות וגדלות לכך שנשים בהיריון נמצאות בסיכון מוגבר בכל הנוגע לנגיף הקורונה", אמרה לאתר CNN ד"ר דניס ג'יימיסון, יו"ר המחלקה לגינקולוגיה ומיילדות בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אמורי בג'ורג'יה, "זה גם מוכיח כי התינוקות שלהן נמצאים בסיכון, גם אם התינוקות לא נדבקים, הם עלולים להיות מושפעים מכך".

בדיווח השני החוקרים בדקו נתונים על 461,825 נשים בגילאי 15 עד 44 שנמצאו חיוביות ל-Covid-19 בין התאריכים 22 בינואר לאוקטובר. הם התמקדו רק באלו שחוו תסמינים של קורונה. הצוות מצא כי נשים בהיריון היו בסיכון גבוה יותר להזדקק לטיפול נמרץ, כאשר 10.5 על כל אלף נשים הרות אושפזו בטיפול נמרץ, לעומת 3.9 על כל אלף נשים שאינן בהיריון.

אישה בהיריון עוטה מסיכה. ShutterStock
נזקקות לעזרה רפואית רבה יותר. אישה בהיריון עוטה מסיכה/ShutterStock

בנוסף, נשים בהיריון היו בסיכון גבוה פי שלושה להזדקק לעזרה בנשימה עם מכונת הנשמה פולשנית מאשר נשים שאינן בהיריון. באופן דומה, הן היו בסיכון גבוה יותר להזדקק לתמיכת חמצן לשיפור תפקוד הריאות והלב. הן גם היו בסיכון גבוה יותר למות, עם 1.5 מקרי מוות לאלף נשים בהיריון, לעומת 1.2 לכל אלף נשים שאינן בהיריון. הצוות ציין כי לא משנה אם הן בהיריון, נשים מעל גיל 35 היו בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה קשה.

החוקרים אמרו כי הסבירות הגדולה יותר למחלות קשות בקרב נשים בהיריון עשויה להיות בגלל שינויים פיזיולוגיים בהיריון, כולל דופק מוגבר וירידה ביכולת התפקוד של הריאות. "כדי להפחית את הסיכון למחלות קשות ולמוות כתוצאה מ-covid-19, יש לייעץ לנשים בהיריון לגבי החשיבות של פנייה לטיפול רפואי מהיר אם יש להן תסמינים, ויש להדגיש מאוד בפניהן ובפני בני משפחותיהן, את האמצעים למניעת הדבקה ב- SARS-CoV-2 במהלך כל המפגשים הרפואיים, כולל הביקורים לאחר הלידה", כתב הצוות.

סיכון ללידה מוקדמת והדבקת תינוק

חוקרים ב-CDC גם מצאו כי נשים בהיריון שחלו בקורונה נטו ללדת יותר מוקדם. צוות החוקרים מצא כי בקרב 3,912 לידות, 12.9 אחוזים היו פגים. לשם השוואה, לידות פגים מהוות 10.2 אחוזים מהלידות החיות בקרב האוכלוסייה הכללית בארה"ב בשנת 2019. תינוקות שנולדים מוקדם מדי נמצאים בסיכון מוגבר למוות ונכות, כולל בעיות נשימה, ראייה ושמיעה.

פגים. ShutterStock
תינוקות שנולדים מוקדם מדי נמצאים בסיכון מוגבר לבעיות בריאותיות. פג/ShutterStock

בקרב תינוקות שנבדקו ל-covid-19, 2.6 אחוזים היו חיוביים. הדבקה בנגיף הקורונה הייתה השכיחה ביותר בקרב תינוקות שאימם נמצאה חיובית תוך שבוע מהלידה. עוד נמצא כי 60.6 אחוזים מהנשים חוו תסמינים, אם כי החוקרים טוענים כי הסימפטומים שלהן לא השפיעו על תדירות הלידה המוקדמת בקרב תינוקות. מצב רקע רפואי אחד בסיסי דווח ב-45 אחוזים מהנשים - השמנת יתר.

מכיוון ש-84.4 אחוזים מהנשים בדוח חוו Covid-19 בשליש השלישי שלהן, יש צורך במחקר נוסף כדי להבין את השפעת הזיהום בתחילת ההיריון ואת ההשפעות ארוכות הטווח על תינוקות. בעוד ש-Covid-19 חמור מופיע אצל תינוקות, רוב התינוקות שנדבקו היו ללא תסמינים או עם מחלה קלה, ציינו החוקרים.

ג'יימיסון ממליצה לנשים בהריון להימנע ממפגשים, ללבוש מסכות ולשמור מרחק חברתי - אפילו בתוך הבתים שלהם, במידת האפשר. בנוסף היא הדגישה כי חיסון נגד שפעת השנה יהיה חשוב מתמיד, במיוחד עבור נשים בהיריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully