וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגר כפול: המדריך המלא ללידה בתקופת קורונה

עם כמה מלווים מותר להגיע ללידה? האם צריך לארוז גם כפפות? האם לידה מתנהלת אחרת בימי קורונה והאם האשפוז קצר יותר? ריכזנו כאן את כל המידע שיעזור לך להגיע מוכנה ליום המורכב ביותר בחייך בתקופה המורכבת ביותר שאולי חוית

לידה בבית חולים. ShutterStock
גם מאחורי המסיכות, הצוות פה בשבילך. לידה (צילום: shutterstock)/ShutterStock

דיברנו לא מעט על המורכבויות של היריון בתקופת קורונה (וגם לא מעט על חופשת הלידה שמגיעה אחריו), אבל מה לגבי הלידה עצמה? גם בימים רגילים לידה היא אירוע שמעורר לא מעט חשש וחוסר וודאות, ובימי קורונה - מדובר באתגר כפול.

כדי שתוכלו להתרכז בלידה המרגשת ולהניח את חששות הקורונה בצד, ריכזנו את כל התשובות שכדאי להכיר לפני לידה.

מתי צריך להגיע למיון יולדות?
על אף הקורונה, חשוב להגיע לבית החולים במקרים הבאים: דימום, ירידת מים, צירים, חבלה, הפחתה בתנועות עובר, או אם הופנית על-ידי הרופא המטפל. בית החולים ערוך לקבל יולדות באופן שיגן עליהן.

עם מי להגיע לבית החולים?
ברוב בתי החולים כיום ניתן להגיע עם מלווה אחד או אחת לכל היותר. שימי לב - לא תהיה אפשרות להחלפת המלווה במהלך הלידה או באשפוז שאחריה. כמו כן, אין להגיע עם מלווה שנמצא/ת בבידוד, חשוד/ה או מאומת/ת כחולה.

מה להביא לבית החולים?
האשפוזים היום קצרים יותר, לכן אין צורך להרבות בחפצים, אך כדאי להגיע כבר עם הציוד לשחרור, למקרה שתישארי ללידה, כולל סלקל לתינוק.

חובה להגיע לבית החולים עם מסיכות ליולדת ולמלווה. אין צורך להביא כפפות. אם יהיה בהן צורך, למשל במעבר ממקום למקום, תקבלי כפפות בבית החולים והנחיות מתי ואיך להשתמש בהן.

מה לעשות אם יש חשש שאני חולה בקורונה?
אם נחשפת לחולה מאומת/ את נמצאת בבידוד/ הגעת מאזור בידוד/ או שאת חשה תסמיני מחלה, עדכני את בית החולים לפני הגעתך. חשוב לעדכן בכל תסמין גופני, כדי שהצוות יוכל לתת לך את הטיפול הטוב ביותר.

אישה בהיריון עוטה מסיכה. ShutterStock
מסיכה - כן, כפפות - לא. אישה הרה מחכה למוניטור/ShutterStock

מה יקרה כשאגיע לבית החולים?
גם בתקופה זו, הלידה שלך חשובה ביותר והצוות יעשה הכל כדי לשמור עליך, על תינוקך ועל כך שתהיה לך חווית לידה טובה, עד כמה שאפשר. במיון יולדות יבדקו אותך ויעריכו האם יש צורך באשפוז למעקב או בקבלה ללידה. אם שוחררת הביתה, היי בטוחה שההחלטה נעשתה לאחר שבוצעו כל הבדיקות הנדרשות ושיקול דעת מקצועי שממוקד בטובתך וטובת העובר.

מה יקרה בחדרי הלידה?
בית החולים עושה כל מאמץ לאפשר לידות בטוחות ומעצימות עד כמה שניתן, באופן שתכננת. לידה היא תהליך שלא תמיד ניתן לצפות את מהלכו אך הצוות ערוך לתמוך בך ובתהליך הלידה המיטבי עבורך.

הצוות יטפל בך עם מסיכות וכפפות, זו הדרך היעילה ביותר לשמור על כולנו כעת. תוכלי לראות רק את העיניים של המיילדת, אך היי בטוחה שהיא מתרגשת יחד איתך ודואגת לך. גם למיילדות זה לא קל אך סמכי עליהן, הן שם בכדי לעזור לך ולשמור עליך. אולי גם הן חוששות וגם עובדות תחת לחץ, במשמרות ארוכות ותנאים לא קלים. עזרי להן לעזור לך.

אישה בהריון בבית חולים. ShutterStock
זכותך לקבל הסבר מפורט לגבי כל התערבות רפואית. אישה הרה בבית החולים/ShutterStock

אמרי לצוות בבירור ובצורה מכבדת את מה חשוב לך ושאלי לגבי כל דבר שמדאיג אותך או שאינך מבינה. זכותך לקבל הסבר מפורט לגבי כל התערבות. ההחלטה לגבי התערבויות בלידה היא שלך. סמכי על הגוף שלך ועל תינוקך והתרכזי בלידה. מיד אחרי הלידה, במידת האפשר ולפי רצונך, התינוק יושם עליך במגע עור לעור ותוכלי להניקו.

אם הלידה לא התנהלה כפי שצפית מראש, דעי שזו חוויה נפוצה, לא רק בתקופה זו. לידה היא בלתי ניתנת לחיזוי. גם אם הרגשת במהלך הלידה חוסר אונים או חוסר שליטה, גם אם את מאוכזבת שלא יצא בדיוק כפי שרצית, אין זו אשמתך. ידוע שחוויות רגשיות אלה מלוות נשים רבות והן טבעיות ומובנות.

מה יקרה באשפוז אחרי הלידה?
בכדי לשמור עליך ועל תינוקך, אם אין צורך רפואי מבחינת התינוק והאם, האשפוז לאחר הלידה קצר כיום ממה שהיה מקובל. ייתכן שתתבקשי לחזור עם התינוק לבדיקות שגרתיות נוספות לאחר השחרור.
דווקא משום שהשאיפה כעת הינה לאשפוז קצר יותר, קשה לצוות לחזות מראש מתי תשתחררי. חוסר הוודאות הזה יכול ליצור לחץ נוסף, אבל סמכי על הצוות, הם יעקבו אחר מצבך ומצב היילוד ויחליטו בהתאם.

בכדי ליצור קשר אם-יילוד מיטבי, מומלץ שתטפלי בתינוקך מהרגע הראשון ותשהי איתו ככל שניתן בביות מלא. זה חשוב במיוחד לאור זאת שבהגעה הביתה ייתכן שתהיו לבד, ללא סיוע של המשפחה או חברות טובות. אם את רוצה להניק - תרגלי זאת כמה שיותר במסגרת האשפוז. הצוות זמין לשאלות לגבי הטיפול בך וביילוד.

במקרים של חשד לקורונה, הימצאות התינוק עם האם תהיה לפי הנחיות משרד הבריאות. שאלי לגבי האפשרות לשהות עם התינוק ולגבי האפשרות להנקה או שאיבת חלב. במידה ואת רוצה להמשיך ולהניק יש להצטייד במשאבת חלב אישית.

אוכל ליולדות במהלך האשפוז מוגש במנות אישיות ארוזות.

ומה יקרה כשאגיע הביתה?
עוד בבית החולים, אחיות מחלקת היולדות והתינוקייה ידריכו אותך באילו מצבים עליך לפנות למעקב רפואי. לאחר ההגעה הביתה, בררי מי רופא/ת הילדים שלכם ומה פרטי ההתקשרות, וצרי קשר עם תחנת טיפת החלב אליה תשתייכי.

המשפחה הקרובה והחברות לא יוכלו לבקרך, אך בדקי האם יוכלו לסייע במשלוחי מזון, שיחה יומית, וכדומה.

אמא עצובה מחזיקה תינוק. ShutterStock
המון נשים חוות מצוקה אחרי הלידה, זה טבעי. אימא עצובה מחזיקה תינוק/ShutterStock

אם הלידה והחזרה הביתה עם התינוק מציפים אצלי רגשות קשים?
רגשות של חוסר אונים או חוסר שליטה הגיוניים וטבעיים לנוכח המצב. כמו כן, אכזבה סביב חוויית הלידה או מצוקה רגשית עלולות לעלות בזמן הלידה ואף בתקופה שאחריה. לרובנו יש דחף טבעי להדוף רגשות או מחשבות שליליים כיוון שהם אינם נעימים. אולם, ידוע שדווקא קבלה של הרגשות הללו וחמלה כלפי עצמנו וכלפי הרגשות שאנו חשים, עוזרות להתמודדות יעילה. לכן, נסי לקבל ככל הניתן את הרגשות שלך ולהיות אמפטית כלפי עצמך, ומנגד לצמצם את השיפוטיות, ההאשמה העצמית והביקורת, שרק מקשות על ההתמודדות עם מצוקה.

כלי נוסף שיכול לעזור הוא שיתוף - שיתוף אנשים אחרים במצוקה היא אחת האסטרטגיות היעילות ביותר להתמודדות. שתפי קרובים ותומכים בקשיים שלך. נוסף על בן/בת זוג וקרובי משפחה תוכלי לשתף ולחלוק את החוויות שלך עם נשים נוספות שילדו בעת הזו. כמו כן, נסי לזכור, גם ברגעים קשים, שהמצוקה שאת חווה היא רגעית וזמנית, ואין היא מעידה על העתיד. נשים רבות חוות מצוקה לאחר הלידה, שחולפת באופן טבעי עם הזמן.

אם תרגישי שהקשיים שלך מתמשכים ומפריעים באופן ניכר לתפקוד שלך, אל תהססי לפנות לעזרה מקצועית. ככל שפונים לקבלת עזרה מוקדם יותר כך התהליך יעיל וקצר יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully