וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבתם שהקורונה היא סיוט? המגיפה הבאה קרובה משחשבתם

עודכן לאחרונה: 25.8.2021 / 7:41

מגיפת הקורונה תפסה אותנו מופתעים וללא הכנה. כעת חוקרים מבהירים כי המגיפה הבאה מממש עבר לפינה, והפעם - כדאי שנתכונן אליה

בווידאו: מבצע חיסון עד הבית יצא לדרך/מערכת וואלה!

אם חשבתם שהרע מאחורינו, יש לנו חדשות לא מאוד מעודדות עבורכם. חוקרים מאוניברסיטת דיוק מזהירים כי מגיפה נוספת בסדר גודל של הקורונה צפויה לפגוע בנו בתוך 60 שנה. צוות החוקרים אומר כי מספר המחלות החדשות המתפשטות לבני אדם לעלול לגדול פי שלושה במהלך העשורים הקרובים.

מדענים מזהירים כי אף שמגיפת הקורונה עשויה להיות התפרצות הנגיף הקטלנית ביותר מאז השפעת הספרדית לפני למעלה ממאה שנה, רוב הסיכויים שהיא לא תהיה האחרונה. למעשה, עבור אנשים שנולדו בשנת 2000, הסיכוי לחיות במגיפה נוספת עומד על כ-38 אחוזים. בהמשך, יש סיכוי של שני אחוזים שמגיפה נוספת בסגנון הקורונה תפגע בכל שנה נתונה. הממצאים נובעים מבדיקת נתונים של 400 שנה.

"ההכרה החשובה ביותר מהמחקר היא שמגיפות גדולות כמו הקורונה והשפעת הספרדית הן סבירות יחסית", אמר כותב המחקר ד"ר וויליאם פאן. פאן מוסיף כי ההבנה שמגיפות אינן כה נדירות צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של גורמי בריאות שאחראים לשלוט בהן בעתיד. הצוות השתמש בשיטות סטטיסטיות חדשות למדידת היקף ותדירות ההתפרצויות בארבע המאות האחרונות. זה כלל מגוון של פתוגנים קטלניים, כולל מגיפות, אבעבועות שחורות, כולרה, טיפוס ונגיפי שפעת חדשים.

נגיף הקורונה. KAUST; Ivan Viola, Giphy
מגיפות אינן כה נדירות. נגיף הקורונה/Giphy, KAUST; Ivan Viola

יש סיכוי קטן למגיפה נוספת מדי שנה

למרות שהקצב שבו התרחשו מגיפות בעבר משתנה מאוד, מדענים זיהו דפוסים מסוימים. זה איפשר להם לחשב את הסיכוי שאירוע בקנה מידה דומה עשוי לקרות שוב. לדוגמה, הצוות של פאן בחן את השפעת הספרדית שנחשבת המגיפה הקטלנית ביותר בהיסטוריה המודרנית, שגרמה למותם של כ-30 מיליון בני אדם בין השנים 1918 ל-1920.

הסיכוי שאירוע כזה יקרה שוב היה בין 0.3 אחוזים ל-1.9 אחוזים בשנה לאורך פרק הזמן שנלמד. בנוסף, החוקרים מאמינים שמגפה בסדר גודל כה קיצוני תתרחש ב-400 השנים הקרובות. עם זאת, הקצב שבו פתוגנים חדשים כמו הקורונה (SARS-CoV-2) יעברו לבני אדם במהלך 50 השנים האחרונות גדל, יחד עם הסיכון להתפרצויות נרחבות. הסבירות להתפרצויות מחלות חדשות תגדל פי 3 בעשורים הקרובים, מסכם המחקר. לכן מגיפה הדומה בהיקפה לקורונה יכולה להגיע תוך שישה עשורים.

החוקרים אומרים כי הסיבות להיארעות תכופה יותר של מגיפות קשורה בין היתר לגידול האוכלוסייה, שינויים במערכות המזון, התדרדרות סביבתית ומגע תכוף יותר בין בני אדם לבין בעלי חיים הנושאים במחלות. עם זאת, יש צורך במחקר מעמיק יותר מדוע מגיפות הרסניות הופכות להיות שכיחות יותר וכיצד יש להילחם בהן.

"זה מצביע על החשיבות של תגובה מוקדמת להתפרצויות מחלות ובניית יכולת למעקב אחר מגיפות בקנה מידה מקומי ועולמי, כמו גם לקביעת סדר יום מחקר להבנת התפרצויות גדולות הופכות נפוצות יותר", מסכם ד"ר פן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully