איזה פירות וירקות תורמים במיוחד למוח?

    כולנו יודעים שפירות וירקות חשובים לבריאות שלנו וכדאי שינכחו בתפריט היומי. אבל האם אתם יודעים עד כמה הם חשובים למוח שלכם? כנראה שלא. מזל שיש מחקר חדש ומקיף בנושא

    מערכת וואלה! בריאות
    חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח (מערכת "אסור לפספס")

    הקיץ הוא עונה מושלמת של פירות וירקות טריים וטעימים שאפשר להוסיף בכל שעות היום לכל מיני מנות. אבל מלבד הטעם, לירקות ולפירות יש שפע יתרונות בריאותיים, כאשר אחד מהן הוא למוח שלנו.

    מחקר חדש של אוניברסיטת הרווארד, שנחשב לאחד הניתוחים הגדולים ביותר עד כה, מצא כי פלבנואידים, תרכובות טבעיות שלהן תכונות נוגדות חמצון חזקות במיוחד, וגם אלה המעניקות למזונות הצמחיים את צבעיהם, עשויים לסייע בהאטת השכחה והבלבול הקל שעליהם אנשים מבוגרים מתלוננים לעתים קרובות עם העלייה בגיל, שיכולה לעיתים להוות אבחנה מוקדמת של דמנציה.

    עוד בוואלה!

    השאלה היא לא רק כמה פירות אתם צריכים לאכול, אלא איזה

    לכתבה המלאה

    המדענים השתמשו בנתונים משני מחקרי בריאות מתמשכים גדולים שהחלו בסוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים, שבהם המשתתפים מילאו מעת לעת שאלוני תזונה ובריאות במשך יותר מ-20 שנה. הניתוח כלל 49,693 נשים שגילן הממוצע היה 76, ו-51,529 גברים שגילם הממוצע היה 73.

    הם חישבו את צריכתם של למעלה מ-20 סוגי פלבנואידים הנצרכים בדרך כלל - הכוללים בטא קרוטן בגזר, פלבון בתותים, אנתוציאנין בתפוחים וסוגים אחרים בפירות וירקות רבים אחרים. המחקר מופיע בכתב העת Neurology.

    תרכובות טבעיות המוסיפות צבע ובריאות. אפרסקים (צילום: ShutterStock)

    מידת הירידה הקוגניטיבית הסובייקטיבית זכתה לתשובות "כן" או "לא" לשבע שאלות: האם אתה מתקשה לזכור אירועים אחרונים, לזכור דברים משניה לשנייה, לזכור רשימה קצרה של פריטים, לעקוב אחר הוראות מדוברות, לעקוב אחר שיחה קבוצתית, או למצוא את דרכך ברחובות מוכרים, והאם הבחנת בשינוי לאחרונה ביכולתך לזכור דברים?

    ככל שצריכת הפלבונואידים הייתה גבוהה יותר, כך מצאו החוקרים, את התשובות "כן" פחות בשאלות. כאשר ערכו השוואה בין 20 האחוזים מאלו עם כמות הצריכה הנמוכה ביותר של פלבנואידים, ל-20 האחוזים עם הצריכה הגבוהה ביותר הם מצאו סיכוי נמוך -19 אחוזים לדווח על שכחה או בלבול באחוזים העליונים. חשו להדגיש כי המחקר היה תצפיתי ולכן לא יכול להוכיח סיבה ותוצאה, אם כי גודלו הרב ומשכו הארוך מוסיפים לראיות הולכות וגוברות שמה שאנו אוכלים יכול להשפיע על בריאות המוח.

    לדברי עורכת המחקר הבכירה, פרופסור דבורה בלקר, מומחית לאפידמיולוגיה באוניברסיטת בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, ממצאים ארוכי טווח אלה מצביעים על כך שהתחלה מוקדמת בחיים עם תזונה עשירה בפלבנואידים עשויה להיות חשובה לבריאות המוח גם בהמשך.

    המחקר שלט בתזונה מלבד צריכת פלבנואידים ופעילות גופנית, צריכת אלכוהול, גיל ומדד מסת גוף, בין גורמים נוספים שעשויים להשפיע על הסיכון לדמנציה. חשוב לציין שהוא גם שלט בדיכאון, שתסמיניו אצל אנשים מבוגרים יכולים להטעות ולהחשב כהתחלה של דמנציה.

    תורם לקוגניציה. סלט נבטים וענבים (צילום: דרור עינב)

    החוקרים בדקו לא רק את צריכת הפלבונואידים הכוללת, אלא גם כמה עשרות מזונות ספציפיים המכילים פלבנואידים. צריכה גבוהה יותר של נבטים, תותים, דלעת ותרד היו קשורים ביותר לציונים טובים יותר במבחן הירידה הקוגניטיבית הסובייקטיבית. הקשרים עם צריכת בצל, מיץ תפוחים וענבים היו משמעותיים גם כן, אך חלשים יותר.

    ד"ר בלקר הצביעה על נושאי מדיניות רחבים יותר והדגישה כי "אם נוכל ליצור עולם שבו לכולם יש גישה לפירות וירקות טריים, זה אמור לסייע בשיפור בעיות בריאות רבות ולהארכת תוחלת החיים".

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully