וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשימת הירקות והפירות הנקיים ביותר, ואלה שצריך להיזהר מהם

עודכן לאחרונה: 27.2.2022 / 14:39

אנחנו שוטפים אותם ולפעמים מקלפים אבל מה אנחנו יודעים על חומרי ההדברה שנמצאים בתוך הירקות והפירות שאנחנו וילדינו אוכלים. דוח שנתי שנערך בארה"ב מצא גם השנה מאיזה פירות וירקות כדאי להזהר ואילו דווקא בטוחים לאכילה

איך להבשיל אבוקדו ב-10 דקות?/TheSubstanceProject

פירות וירקות הם ללא ספק אחת התוספות הכי בריאות שאתם יכולים להוסיף לתפריט היומי שלכם, אבל בתנאי אחד - שהם לא רוססו והם אינם מכילים חומרי הדברה רעילים. בדיוק את זה בודק דוח שנתי בארה"ב שגילה שגם השנה תותים ממשיכים להוביל את רשימת "הירקות המזוהמים" של פירות וירקות המכילים את הרמות הגבוהות ביותר של חומרי הדברה.

עוד ברשימה המפוקפקת שכוללת 46 פירות וירקות: תרד, כרוב, עלי חרדל, נקטרינות, תפוחים, ענבים, דובדבנים, אפרסקים, אגסים, פלפלים אדומים ופלפלים חריפים, סלרי ועגבניות.

דו"ח ה- EWG, שהונפק מדי שנה מאז 2004, משתמש בנתוני הבדיקה של משרד החקלאות האמריקני כדי לדרג את 46 המזונות המזוהמים ביותר ושמכילים שאריות חומרי הדברה. לפני שבודקים כל פרי או ירק, הסוכנות מכינה את הפירות והירקות כפי שהצרכנים צורכים אותם - כולל שטיפה וקילוף ואפילו קרצוף.

מומחים אומרים כי הימנעות מהדברה היא קריטית במיוחד עבור תינוקות וילדים בגלל הנזק שהם עלולים לגרום למוח המתפתח. מחקר משנת 2020 מצא עלייה באובדן מנת משכל ונכות שכלית בילדים עקב חשיפה לאורגנופוספטים, סוג שכיח של חומרי הדברה.

הדוח מציע לצרכנים גם רשימה של "החמישה עשר הנקיים" - פירות וירקות עם כמות ההדברה הנמוכה ביותר. כמעט 70 אחוזים מדגימות הפירות והירקות "הנקיות" לא היו עם שאריות של חומרי הדברה, מה שהופך אותן לבחירה בטוחה יותר. "שאריות הדברה מרובות נדירות ביותר ב-15 הירקות והפירות הנקיים", נכתב בדוח EWG. "רק בשמונה אחוזים מהם היו שני חומרי הדברה או יותר".

הירקות ברשימה זו כוללים תירס מתוק, בצל, אפונה קפואה, חצילים, אספרגוס, ברוקולי, כרוב, כרובית, פטריות, אננס, פפאיה, קיווי, מלון דבש, מלון ואבוקדו. הדוח מצא כי אבוקדו ותירס מתוק היו הכי פחות מזוהמים, ופחות מ -2 אחוזים מהדגימות הראו שאריות של חומרי הדברה הניתנים לזיהוי.

אבוקדו. ShutterStock
נקי. יחסית. אבוקדו/ShutterStock

אבל בחזרה לירקות המזוהמים, השנה אפשר למצוא בדוח במקום השלישי כמה ירקות עליים כמו כרוב קולרד ועלי חרדל שהצטרפו לקייל. בבדיקות שנערכו נמצא כי ירקות אלה מכילים לעתים קרובות את חומר ההדברה DCPA, המסווג על ידי הסוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית כמסרטן אנושי אפשרי. האיחוד האירופי למשל אסר על שימוש בחומר זה בשנת 2009.

"הירק החדש והמדאיג הבא ברשימה הוא פלפל אדום ופלפלים חריפים, שהגיעו למקום העשירי. הם לא נבדקו מאז 2011-2012, ונמצא בהם 115 חומרי הדברה שונים", הסביר תומאס גאליגן, אחד מעורכי הדוח. פלפלים, יחד עם תפוזים, ענבים ודובדבנים, מזוהמים לעיתים קרובות בכלורופיריפוס, חומר הדברה שנוצר במקור כחלופה ל-DDT. "יש לאסור כלורופיריפוס בארה"ב, כמו באירופה. זה נוירוטוקסי ופוגע בהתפתחות המוח של ילדים", אמר גליגאן. במחקר אחד, למשל, נמצאו שינויים מבניים מתמשכים במוחם של ילדים שנחשפו לכלורופיריפוס ברחם. בנוסף, הדוח מצא שאריות של חומרים קוטלי פטריות בפירות הדר רבים, גם לאחר שקולפו מקליפתם.

"אנו חיים בעידן בו אנו אוהבים לראות פירות וירקות יפים", אמרו עורכי הדוח. "ואנחנו מצפים שכצרכנים תהיה כמעט תמונה מושלמת. קוטלי פטריות אלה באמת נמצאים שם בכדי לגרום לצרכן להרגיש טוב יותר כשהוא קונה את המוצר" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully