וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מזהירים: כנראה שעד היום שטפתם תפוחים לא נכון

30.10.2017 / 7:01

מדענים מאוניברסיטת מסצ'וסטס בחנו מהי הדרך היעילה ביותר להסיר שאריות חומרי הדברה מתפוחים. הממצאים שלהם מראים שכנראה אף אחד מאיתנו לא דובק בשיטה היעילה ביותר. אך האם זה באמת מזיק לבריאות שלנו?

פירות שטופים. ShutterStock
שטיפה במים לא מספיקה?/ShutterStock

כשאתם מוציאים תפוח מהמקרר, סביר להניח שלא תנגסו בו מיד בלי לשטוף אותו. חלק מאיתנו יבחרו לעשות זאת באמצעות מים מהברז, בעוד שאחרים אף ילכו עם זה רחוק יותר ויקרצפו את הפרי עם סבון, אך מתברר שהדרכים האלה נחשבות פחות יעילות בהסרת השאריות של חומרי ההדברה מהתפוח. כך לפחות עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Agricultural and Food Chemistry.

עוד בנושא:
תפוח ביום ירחיק מכם את הרופא? לא בטוח
האם חשיפה לחומרי הדברה בהיריון יכולה לפגוע בעובר?
כמה חומרי הדברה אוכלים הילדים שלנו?

במחקר, שנערך באוניברסיטת מסצ'וסטס, בחנו החוקרים שלוש דרכים לניקוי התפוח כדי להבין איזו דרך יעילה בהסרת רוב שאריות חומרי ההדברה מהפרי. מהממצאים עולה כי הדרכים הפחות מומלצות לשטיפת התפוח הן תחת מי ברז או באמצעות אקונומיקה. הדרך המנצחת היא כנראה זו שאף אחד מאיתנו לא בחר בה עד כה – שטיפה עם אבקת סודה לשתייה.

ראשית, חשוב להרגיע ולהדגיש שלפני שהתפוחים מגיעים מהעץ אל המקרר שלכם, הם עוברים כמה תחנות חשובות בדרך. אחת מהן כוללת הסרה של חומרי ההדברה בתהליך שבחלק מהמקרים כולל שימוש באקונומיקה. עם זאת, החוקרים מדגישים כי התהליך לא יעיל במאה אחוזים ושאריות של החומרים המזיקים עדיין יכולות להיתפס לפרי. במחקרם הם ביקשו להכיר לכולנו דרך פשוטה יחסית להבטיח שנאכל תפוח נקי מחומרים מזיקים.

ריסוס עץ תפוחים. ShutterStock
שאריות מהריסוס עדיין עלולות להישאר על הפרי/ShutterStock

כדי לעשות זאת הם לא בחנו תפוחים ממוצעים כמו שאתם קונים, אלא הוסיפו לפירות באופן מלאכותי שאריות של שני חומרי הדברה נפוצים - פוסמט (Phosmet) וטיאבנדזול (thiabendazole). החוקרים ציינו כי אף שיטה לא נמצאה יעילה במאה אחוזים להסרת כל השאריות מהפרי, אך כנראה שאת התפוח שתקנו בשוק או בסופר איש לא יכסה בכוונה תחילה בשאריות של החומרים המזיקים האלה.

עוד באותו נושא

אלה 12 הפירות והירקות הכי מזוהמים שיש

לכתבה המלאה

האם שאריות חומרי ההדברה צריכות להדאיג אותנו?

אם אתם רוצים לנקות את הפירות שלכם כמו מבצעי המחקר, הדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא לערבב מים ואבקת סודה בכלי ולהניח בו את התפוח. החוקרים ראו שרק אחרי 15 דקות הוסרו כל שאריות חומרי ההדברה, אך נזכיר שבמקרה הזה החומרים הוספו באופן מלאכותי, ולכן גם הנחת התפוח בכלי למשך שתיים עד שלוש דקות אמורה להספיק.

חלק מהמומחים בתחום מאמינים כי תהליכי הניקוי והחיטוי שהתפוח עובר עד שהוא מגיע לצלחת שלכם מבטיחים שכמות חומרי ההדברה שיישארו עליו תהיה מזערית ולא מזיקה. מנגד, אחרים מזהירים כי גם חשיפה מתמשכת וארוכת שנים לשאריות חומרי הדברה, אפילו בשיעורים נמוכים מאוד, יכולה להשפיע על הבריאות.

אם ובת קונות פירות בסופר. ShutterStock
"שאריות חומרי ההדברה מצויות מתחת לרמות המסוכנות"/ShutterStock

"המוצרים נבדקים כדי להבטיח ששאריות חומרי ההדברה מצויות מתחת לרמות המסוכנות לבני אדם", הסבירה בראיון ל-CNN ד"ר מוטוקו מוקאי, טוקסיקולוגית מאוניברסיטת קורנל שלא לקחה חלק במחקר. היא מבחינתה שוטפת את התפוחים שלה במי ברז ובהחלט מאמינה שזה מספיק.

עם זאת, אם אתם עדיין מודאגים משאריות חומרי ההדברה, ד"ר מוקאי מציעה להסיר את הקליפה, אם כי אז תיאלצו להיפרד גם מחלק ניכר מהיתרונות הבריאותיים של התפוח, לרבות סיבים תזונתיים ו-72 אחוזים מנוגדי החמצון והוויטמינים E ו-K המצויים בתפוח. דרך נוספת להפחית את הסיכון היא פשוט לקנות פירות אורגניים, אם כי גם כאן מדגישה ד"ר מוקאי שהפירות לא יהיו נקיים במאה אחוזים מהחומרים המזיקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully