וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צריך להפסיק לילד את הריטלין בחופש הגדול?

ד"ר ויקטור חזנוב

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 12:21

האם בחופש הגדול הילדים מקבלים "חופש" מהפרעות קשב וריכוז? התשובה לכך מורכבת, ולפני שאתם שוקלים להפסיק את השימוש בתרופות להגברת קשב בתקופה הקרובה - כדאי שתקראו את זה

בית הספר של הקיץ נגמר, גם רוב הקייטנות עומדות בפני סיום, והחופש הגדול החל באופן רשמי. כעת, הורים לילדים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז, ניצבים שוב אל מול הדילמה - האם להפסיק את הטיפול התרופתי או לא?

כמו בכל דילמה, גם להחלטה האם להמשיך את הטיפול בחופשים ארוכים, כמו החופש הגדול, או להפסיק ולתת לילד "לנוח" מהתרופה יש יתרונות חסרונות, והתשובה היא אינה "מרשם אחיד". כלומר, אין המלצה גורפת כי על כל הילדים להפסיק את הטיפול או להמשיך. ההחלטה תלויה בתמונה הקלינית של המטופל, במקרה הזה הילד או הנער, בביטויים והשפעות של הפרעות הקשב והריכוז, בתופעות הלוואי של התרופה ובכלל - מה רוצים להשיג בהפסקת הטיפול?

אחת הסיבות השכיחות ביותר להפסקת השימוש בתרופות היא שהורים אומרים - "למה שייקח? אין לו לימודים". לרוב, זו אינה סיבה מוצדקת. הפרעת קשב אינה משפיעה רק בזמן בית הספר, אלא יש לה השפעה רוחבית מתמשכת לכל אורך שעות היום בלי תלות בנסיבות.

עוד בוואלה!

"הפרעת הקשב החדשה" יוצרת סערה בקהילה המדעית

לכתבה המלאה
ילד עם משקפיים. ShutterStock
הפרעת קשב לא משפיעה רק על הלימודים. ילד בחופשה/ShutterStock

בנוסף לכך, הלימודים מרחוק בשנת הקורונה, פגעו משמעותית בקצב הלימוד של תלמידים רבים. כתוצאה מכך, על הילדים להשלים את הפערים האלו בחופש הגדול, בין אם בסיוע מורה פרטי או בלמידה עצמאית בבית.

הורים רבים גם נוטים לחשוב שאם המשפחה מנצלת את החופש לטיולים או לאטרקציות שונות, הילד אינו זקוק לתרופה שכן מדובר בפעילות אקטיבית שבה הוא פעיל. אך גם בטיול, כדי שהילד ייהנה ממנו ויצליח להפיק את המרב, ולא יפריע לשאר המשפחה או למדריך - כדאי לטול את התרופה. למעשה, ילד הסובל מהפרעות קשב שאינו מטופל, אינו קשוב וערני לסביבה ופחות מזהה סכנות ועלול להיפצע. כך למשל, ילד עשוי לרוץ, ולקפוץ בצורה לא בטיחותית - הוא חווה קושי בזיהוי הסכנות במעשיו ויכול ליפול ולהיפצע.

דעה נוספת שרווחת בקרב הורים, היא שהתרופות פוגעות בקצב הגדילה ואם הילד יפסיק לקחת בחופש, הוא "יפצה על הפער" ויגדל. ישנן כמה דעות בשדה המחקרי, אך במחקר הבינלאומי הגדול ביותר שערכו MTA) (Study עקבו במשך 10 שנים אחר ילדים הנוטלים טיפול תרופתי להפרעות קשב והוכיחו כי אין השפעה משמעותית על הגדילה.

קופסת כדורי ריטלין. GettyImages
מפסיקים שימוש רק לאחר התייעצות עם רופא. ריטלין/GettyImages

במקרים קלים של הפרעות קשב, ובדרך כלל אצל בני נוער בוגרים יותר, נטילת התרופות נעשית במהלך הלימודים רק כדי לאפשר ריכוז בימים עמוסים או בזמן למידה למבחנים. במקרים אלו ייתכן והרופא המטפל ימליץ על הפסקה.

למזלם של ההורים, הם אינם אלו שצריכים להכריע. כמו בכל תרופה אחרת, ההחלטה על הפסקת טיפול תרופתי אמורה להינתן על ידי רופא מומחה שנמצא במעקב אחרי הילד, מכיר את השפעותיה של הפרעת הקשב עליו ובהתאם לתמונה הקלינית שלו. תפקידו של ההורה הוא לומר לרופא: איך התרופה משפיעה על הילד? מה התוכניות שלהם במהלך החופש? מה אופי הפעילויות הצפויות לו? מדובר בנקודות חשובות במיוחד שיסייעו לרופא לקבל החלטה. חשוב לזכור, נטילת תרופות לרוב מלווה ב"זמן התרגלות" הכולל לפעמים כאבי בטן ובחילות אשר חולפות לאחר מספר ימים. חזרה לטיפול לאחר הפסקה ארוכה עלולה להתחיל את תופעות לוואי אלו מחדש עד להתרגלות מחודשת.

ד"ר ויקטור חזנוב, פסיכיאטר ילדים ונוער, מנהל מערך בריאות הנפש ילדים בנוער, שרותי בריאות כללית, מחוז חיפה גליל מערבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully