וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שלכם התחיל לעשן? זה הצעד שיעזור לו להפסיק

אלירן תורג'מן

14.7.2021 / 7:34

2 מכל 3 נערים שניסו סיגריות מתמכרים לעישון. להורים שרוצים לעזור לילדם להפסיק לעשן יש מה לעשות - יועץ גמילה מעישון מסביר מה הצעד הכי אפקטיבי שאתם יכולים לעשות

לקראת סיום משמרת במוקד הטלפוני של משרד הבריאות, הטלפון מצלצל ומהקו השני קול נשי ומודאג. כבר בתחילת השיחה מספרת האישה על בתה בת ה-15, ילדה שקטה, תלמידה מצטיינת ומוקפת חברים. לאחרונה, סיפרה האם, החלו כל מיני סימנים מדאיגים: הנערה מבלה זמן רב מחוץ לבית, מבקשת כסף לעיתים תכופות ונעדרת מבית הספר. כשהייתה נכנסת הביתה, עלתה מהר לחדרה ומאחוריה שובל של ריח סיגריות. בהתחלה שיקרה וסיפרה שחברה שלה התחילה לעשן, אבל אחרי שאמה מצאה בתיקה טבק לגלגול, נשברה והודתה.

קולה המודאג של האם כשסיפרה את הסיפור גרם לי לשאול אותה "למה זה כל כך מפריע לך שהיא מעשנת?" ומיד היא ענתה: "אני לא רוצה שהבת שלי תהיה כבולה לסיגריות כמוני וכמו בעלי".

אז מה אם הם מעשנים?

עישון בשונה מהתנסויות אחרות של הנער מתקבע ונשאר. אוסף מחקרים בין לאומי ענק של 215,000 משתתפים הראה כי 2 מתוך 3 נערים שניסו סיגריה אחת, התמכרו לעישון. מדובר כיום בסם הכי ממכר בעולם, בוודאי מבחינת התפוצה והשכיחות שלו. לכן, ההתנסות בגיל הנעורים הופכת במרבית המקרים לתלות שמלווה את האדם שנים קדימה.

אילוסטרציות בני נוער מעשנים. ShutterStock
גם ילדים שמודעים היטב לנזקי העישון מתמכרים לסיגריות. נערה מעשנת/ShutterStock

עישון הוא לא רק הגורם מספר אחת לתמותה וחולי בגיל מבוגר, הוא גם מעמסה על גבו של הנער בעשור שבו הוא בונה את עתידו. יכולת הריכוז והקשב של מעשנים יורדת ככול שעובר הזמן מהסיגריה האחרונה, מה שמשפיע על מבחני הבגרות, ימי הגיבוש בצבא, מבחני הפסיכומטרי וראיונות העבודה. לא רק זה, המעמסה הכספית בגיל שבו אין הרבה הכנסות, ירידה בכושר הגופני, אפילו היכולת למצוא זוגיות טובה יורדת כאשר 76 אחוזים מהצעירים מעדיפים בן או בת זוג לא מעשנים. אבל איך מדברים על זה?

תנו דוגמה אישית
חזרה לסיפורנו, כששאלתי את האם המודאגת מה היא עשתה, היא אמרה שאמרה לבתה: "אל תעשי את הטעות שעשינו". מוזר איך ילדים להורים מעשנים שמודעים היטב לנזק ומקבלים את המסר הזה, מעשנים באחוזים גבוהים משמעותית. ציינתי בפני האמא שאת הטעות שהם עשו בעבר הם עושים גם בהווה, אולם החדשות הטובות הן שמבוגר שמפסיק לעשן מקטין את סיכוייו של בנו להתחיל לעשן בעצמו.

אל תשתפו פעולה ואל תשלימו עם המצב
הורים רבים לא מרוצים מהעישון של ילדיהם אך מאפשרים להם לעשן ברחבי הבית, קונים להם סיגריות ומחפים עליהם בבית הספר מתוך מחשבה שעדיף שיעשנו בבית ולא ברחוב. התמכרות לא מגיעה לריפוי כשיש השלמה עם המצב הקיים. המסר לילד בהתנהגות זו הוא: "זה בסדר שאתה מעשן" והוא מעמיק את ההשלמה עם המצב הקיים ומעודד אותו.

עוד בוואלה!

הקורונה שוב כאן: איך לעזור לילדים שמפחדים להתחסן?

לכתבה המלאה
עישון פאסיבי ליד ילדים. ShutterStock
אל תשתפו פעולה עם המצב הקיים. עישון במשפחה/ShutterStock

אל תגערו ואל תוכיחו, פשוט שאלו והתעניינו
ואם נחזור שוב למקרה שלנו, האם אמרה שככל שהיא סיפרה לביתה על נזקי העישון כך הנערה התחילה להתנגד, להתכחש ולתרץ.

בני נוער יודעים היטב שעישון לא טוב עבורם. כך שכל מה שצריך לעשות הוא לשאול ולהקשיב תוך כדי מתן כבוד ואמפטיה. בני נוער לא אוהבים שחופרים להם, אבל הם אוהבים שמתעניינים בהם ללא ביקורת או שיפוטיות. מחקרים רבים מראים שאנו חושבים את מה שאנו אומרים, לכן ככל שנעודד את הנער לומר את חסרונות העישון כך ניצור מוטיבציה לשינוי.

תתחילו עם שאלות על חברים מעשנים. מה הם מרוויחים ומפסידים מזה? האם הם תלויים בסיגריות? שיחה על אדם אחר פחות מאיימת ומלחיצה ולרוב קל לנו לבקר אנשים אחרים.

שאלו אותם על הרגלי העישון שלהם. תתחילו עם מה הם מקבלים מזה? האם מה שקיבלו בתחילת הדרך עדיין רלוונטי? האם יש לעישון חסרונות? שיחה על יתרונות העישון תאפשר לילדנו להרגיש בטוח לספר גם על חסרונות העישון. סמכו עליהם שהם יודעים ומכירים את החסרונות הללו. אם יש חסרונות שאתם לא בטוחים לגביהם הציעו לפתוח חיפוש בגוגל ולחקור.

נער שובר סיגריה. ShutterStock
רוב בני הנוער מנסים באיזשהו שלב להפסיק או להפחית את העישון. נער קורע סיגריה/ShutterStock

שאלו האם הם ניסו להפסיק לעשן בעבר או ניסו להפחית? מה הסיבות שגרמו להם לנסות? מה הם עשו ומה קרה כשהם הפסיקו? מרבית מבני הנוער מנסים באיזשהו שלב להפסיק או לשלוט בעישון, שיחה על העבר פחות מאיימת משיחה על ההווה. אם הנער מעיד שהוא רוצה להפסיק לעשן אך לא מצליח לבד, זה הזמן להציע לו עזרה או ליווי על ידי אנשי מקצוע בתחום.

ובחזרה לסיפורנו, האמא האבא והבת נכנסו לליווי ולשמחתנו הפסיקו לעשן. כששאלתי אותם מה מחזיק אותם בהפסקה? כל אחד מהם בנפרד ציין שזה שהוא עושה זאת יחד עם משפחתו. ההורים עשו זאת למען ילדתם, וילדתם העידה שעשתה זאת למען הוריה.

הכותב מלווה ארגונים ובתי ספר בקידום תהליכי מניעת עישון מטעם החברה הרפואית לגמילה מעישון ויועץ גמילה מעישון במוקד הטלפוני הלאומי של משרד הבריאות.
לפנייה למוקד הטלפוני של משרד הבריאות 6800* או באתר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully