וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב הישראלים לא מודעים לגורמי הנזק העיקריים בעישון

עודכן לאחרונה: 25.5.2021 / 14:59

סקר שבוצע לקראת היום הבינלאומי ללא עישון, מגלה שיותר מ-30 אחוזים מישראלים מחזיקים בתפיסות שגויות לגבי עישון. מספר המעשנים בישראל נותר כמעט ללא שינוי בשנים האחרונות

גבר מעשן. ShutterStock
העשן הזה מזיק לכם, מאוד. גבר מעשן/ShutterStock

אף שנראה שיותר ויותר אנשים מודעים לנזקי העישון בשנים האחרונות, אחוז המעשנים בישראל נותר כמעט ללא שינוי ועומד על כ-20 אחוזים, כך על פי הדוח האחרון של משרד הבריאות. השיעור הגבוה הזה לא ירד אפילו בתקופת הקורונה, כאשר היה ידוע לכל שעישון מעלה את הסיכון למחלה קשה.

לקראת היום הבינלאומי ללא עישון שייערך בסוף מאי, חברת פיליפ מוריס ערכה סיקר חדש לפיו קיימת בציבור תפיסה שגויה בדבר גורמי הנזק בהתפתחות מחלות הקשורות בעישון. הסקר נערך על ידי מכון "שילוב" בקרב מדגם מייצג של מעל 1000 איש בקרב הציבור הכללי (לא מעשנים ומעשנים) הבגיר בישראל (+18) ובחן את תפיסות הסיכון בעישון סיגריות.

כשליש מהנשאלים (30.5%) סבורים כי הניקוטין הוא הגורם העיקרי להתפתחות מחלות הקשורות בעישון סיגריות, בעוד הנזק המשמעותי ביותר - עשן הסיגריה שנוצר כתוצאה משריפת הטבק - דורג כגורם משני בלבד (13.4%) ושריפת הטבק כגורם זניח (3.2%). תשובות דומות התקבלו גם בקרב מעשנים כש-27.5% הצביעו על הניקוטין כגורם הנזק העיקרי, בעוד העשן נתפס כגורם הנזק העיקרי בקרב 7% בלבד ואילו שריפת הטבק נתפש כגורם הנזק בקרב 4.1% מהמעשנים בלבד.

לפי מחקרים שונים, הפעולה המשחררת כמות גדולה של כימיקלים מזיקים וזו הקשורה למחלות הנגרמות מעישון היא שריפת הטבק. כאשר מציתים סיגריה היא שורפת טבק בטמפרטורות המגיעות עד C°900. הטמפרטורות הגבוהות הנוצרות כתוצאה מתהליך שריפת הטבק גורמות להיווצרותם של מרבית הכימיקלים המזיקים הנמצאים בעשן סיגריות. ככל שטמפרטורת שריפת הטבק עולה, כך גדלות גם רמות הכימיקלים המסוכנים הנוצרים.

אישה מעשנת סיגריה. ShutterStock
הניקוטין הוא זה שגורם לכם להמשיך לעשן. אישה מעשנת/ShutterStock

ניקוטין, על אף היותו חומר ממכר מאוד שאינו נטול סיכון, אינו הגורם העיקרי בהתפתחות מחלות הקשורות לעישון. לאחר שאיפתו, הניקוטין נספג באמצעות הריאות לתוך זרם הדם, המביא אותו לרקמות ולאיברי הגוף, כולל המוח. במוח, הניקוטין נקשר לקולטנים ספציפיים וגורם לשחרור דופמין ומוליכים עצביים אחרים. הניקוטין הוא אחת הסיבות לכך שאנשים מעשנים, והמשך צריכתו היא אחד הגורמים, לצד הטעם והריטואל, הממלאים תפקיד חשוב בצורך של מעשנים בגמילה מאתגרת, או במעבר לתחליפים.

"הדבר הטוב ביותר עבור מעשנים הינו להפסיק לעשן", אמר רועי עמית, מנכ"ל פיליפ מוריס, לאחר פרסום תוצאות הסקר, "אולם חרף המאמצים הרגולטורים הגדולים שנעשים על מנת להפחית את מספר המעשנים, אחוז המעשנים בישראל נותר כמעט ללא שינוי בשנים האחרונות. היום ידוע שהנזק הבריאותי העיקרי בעישון סיגריות נגרם למעשה משריפת הטבק. ביטול תהליך השריפה יכול להפחית במידה משמעותית את רמות הכימיקלים המזיקים הנוצרים בהשוואה לעשן סיגריות, ולכן, מדינות מתקדמות רבות ביניהן ארה"ב, בריטניה וניו זילנד כבר הבינו שמוצרים נטולי עשן ומבוססי מדע יכולים למלא תפקיד בהפסקת השימוש בסיגריות בקרב מעשנים בגירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully